Analisis Kesalahan Penggunaan Bahasa Indonesia Siswa Kelas VII dalam Menulis Teks Deskripsi di Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Binjai

Rahma Andien Arezsya, Muthia Ayyuni Helmi, Muhammad Anggie Januarsyah Daulay, Salma Nursyah Billa, Resti Andini

Abstract


This study aims to analyze errors in the use of standard Indonesian language in descriptive texts written by seventh-grade students at State Junior High School 1 Binjai. The research employed a descriptive qualitative method, with data collected through comprehensive reading and systematic note-taking of students’ descriptive texts. The sample consisted of three texts analyzed across four linguistic aspects. The findings reveal four primary categories of errors: (1) capitalization errors, particularly in sentence openings, days of the week, and honorifics; (2) lexical errors, including the use of non-standard words and incorrect possessive pronouns; (3) punctuation errors, mainly involving the misuse of commas in compound sentences and periods at the end of sentences; and (4) sentence construction errors, encompassing problems of unity, coherence, and conciseness. These results highlight the necessity of strengthening instruction in standard Indonesian to enhance students’ writing skills, particularly in spelling, word choice, punctuation, and sentence structure. The study underscores the critical role of accurate language use in developing students’ communicative competence and lays the groundwork for further pedagogical interventions aimed at improving language accuracy in secondary education.

Keywords


Capitalization; descriptive text; Indonesian language; language errors; writing skills

References


Alim, J., Suruambo, J., Rudiyasa, Y., Lariyos, Z., & Satrino, S. (2024). Analisis kesalahan berbahasa pada karangan deskripsi siswa kelas X MA. Journal of Education Research, 5(3), 2782–2790. https://doi.org/10.37985/jer.v5i3.1264

Aulia, E. R., Chandrawati, P. E. R., Wardani, L., Trisnawati, S. H., & Nurhayati, E. (2023). Analisis kesalahan penulisan dalam bahasa Indonesia pada media luar ruang di wilayah Surabaya Timur. Jurnal Pendidikan West Science, 1(12), 743–752. https://doi.org/10.58812/jpdws.v1i12.820

Cristina, C., & Dafit, F. (2021). Analisis kesalahan penggunaan ejaan dalam menulis karangan narasi pada siswa kelas IV SDN 163 Pekanbaru. Innovative: Journal of Social Science Research, 1(2), 336–341. https://doi.org/10.31004/innovative.v1i2.2926

Debora, D., Hutasoit, F. Y. N., Tarigan, R. A. B., Situmorang, R. B., Sitorus, R. Y., & Hadi, W. (2024). Analisis kesalahan berbahasa pada makalah mahasiswa prodi Pendidikan Ekonomi Fakultas Ekonomi UNIMED. Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra dan Budaya, 2(3), 191–202. https://doi.org/10.61132/morfologi.v2i3.637

Fadhilah, E. P., Syariani, S., & Ulya, C. (2023). Analisis kesalahan ejaan dalam teks deskripsi siswa kelas VII SMP Negeri 14 Surakarta. MARDIBASA: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(1), 1–10. https://doi.org/10.21274/jpbsi.2023.3.1.1-10

Herawati, I., & Kanzunnudin, M. (2022). Analisis kesalahan ejaan dalam penulisan karangan deskripsi siswa kelas IV SD 04 Besito Kudus. Jurnal Prasasti Ilmu, 2(3). https://doi.org/10.24176/jpi.v2i3.8643

Jumadi, J., Nurcaya, N., Samad, A. G., & Muhlis, M. (2023). Analisis kesalahan berbahasa pada karangan deskripsi. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(3), 1563–1577. https://doi.org/10.31004/edukatif.v5i3.5028

Kamalia, F., & Al-Fahad, M. F. (2022). Analisis kesalahan berbahasa pada teks deskripsi siswa kelas VII SMP Plus Al-Watasi Caringin Bogor. Triangulasi: Jurnal Pendidikan Kebahasaan, Kesastraan, dan Pembelajaran, 2(2), 54–58. https://doi.org/10.55215/triangulasi.v2i2.6733

Mulyanto, A., Kusmayanti, Y., Tiara, E., Virbiansyah, H., Alawiah, I., & Malik, M. (2024). Kesalahan ejaan pada cerita pendek karangan siswa kelas IX SMP dan pemanfaatannya sebagai bahan ajar. Salingka, 21(2). https://doi.org/10.26499/salingka.v21i2.1089

Natalia, D. C., Slamet, S. Y., & Sukarno, S. (2024). Analisis kesalahan penggunaan ejaan bahasa Indonesia pada karangan narasi peserta didik kelas IV sekolah dasar. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia): Jurnal Ilmiah Pendidikan, 10(3), 98. https://doi.org/10.20961/jpiuns.v10i3.87153

Pardani, T. U., Laksana, S. D., Sumaryanti, L., & Sulistyorini, T. (2024). Analisis kesalahan penulisan pada tugas menulis karangan siswa kelas IV SDIT Qurrota A’yun. Muallimun: Jurnal Kajian Pendidikan dan Keguruan, 5(1), 23–34. https://doi.org/10.23971/muallimun.v5i1.9980

Pitaloka, T., Purnamasari, I., & Arifin, Z. (2019). Analisis kesalahan ejaan pada karangan teks deskriptif tema indahnya keragaman di negeriku kelas IV sekolah dasar. JANACITTA, 2(1). https://doi.org/10.35473/jnctt.v2i1.54

Purnamawati, E., Apriliya, S., Nursofa, R., Dinaryanti, D., & Nugraha, M. U. (2024). Analisis penggunaan ejaan, tanda baca dan huruf kapital peserta didik kelas V dalam menulis kreatif. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 12(3). https://doi.org/10.20961/jkc.v12i3.93062

Qutrinnida, M. S., Roysa, M., & Kuryanto, M. S. (2022). Analisis kesalahan ejaan pada karangan narasi siswa kelas IV SD. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(3), 747–751. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i3.476

Rusanti, R., Fathurohman, I., & Pratiwi, I. A. (2022). Analisis kesalahan penggunaan huruf kapital dan tanda baca siswa sekolah dasar. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan), 6(2). https://doi.org/10.58258/jisip.v6i2.3055

Safitri, A. R. (2025). Analisis kesalahan ejaan dan faktor penyebab pada teks deskripsi siswa kelas IX SMP. Piwulang Jurnal Pendidikan Bahasa Jawa, 13(1). https://doi.org/10.15294/retgtt11

Yunita, D. A., Sugono, D., & Suendarti, M. (2021). Kesalahan penggunaan tanda baca dan kosakata dalam penulisan karangan deskripsi. Diskursus: Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 3(02), 121. https://doi.org/10.30998/diskursus.v3i02.7494




DOI: https://doi.org/10.30743/bahastra.v10i1.10853

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 

Bahastra: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia

Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, FKIP - Universitas Islam Sumatera Utara
Kampus Induk UISU Jl. Sisingamangaraja XII Teladan, Medan
Email: prodipbsi@fkip.uisu.ac.id | bahastra@fkip.uisu.ac.id 

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.