PENGARUH KEMAMPUAN SISWA MENGIDENTIFIKASI GAYA BAHASA TERHADAP KEMAMPUAN MENULIS CERITA

Harlen Simanjuntak, Debora Uli Lubis, Pontas Sitorus, Januaris Pane

Abstract


This study aims to determine the effect of students' ability to identify language styles on the ability to write inspirational stories. Factors that cause low students' writing skills are due to the lack of students' vocabulary, the difficulty of conveying ideas in writing. and less able to understand the style of language. This study used a quantitative experimental method, with class IX research subjects at SMP N 4 Laguboti T.A 2022/2023, with a total population of 194 students and a sample of 32 people. Determination of the sample using the lottery technique. This type of research design is a pre-experimental design, namely the One Group Pretest-Posttest design which only uses one class for learning. The data collection technique is to give test assignments to students. The results of this study indicate that the activity of identifying language style influences the ability to write inspirational stories, this is evident from the Hypothesis Test which has been carried out with Fcount > Ftable or 11.59 > 2.03. So that Ho is rejected and Ha is accepted.

Keywords


Language style;Writing ability

References


Agnis, Binar, 2009. Pantun Puisi Majas Peribahasa Kata Mutiara. Hi-Fest Publishing: Jakarta.

Anggraini, W. R., Sumantri, D. A., Purnomo, S. I., & Anggraini, P. (2019). Pengembangan media pembelajaran majas berbasis teknologi. Deiksis: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 6(1), 1-8.

http://jurnal.ugj.ac.id/index.php/Deiksis/article/view/1322

Agustinalia, Irma. 2018. Majas, Idiom, dan Peribahasa Indonesia. CV Graha Printama Selaras: Sukoharjo.

Ayuwandira, A. H., Rambitan, S., & Mandolang, N. O. (2021). Diksi dan Gaya Bahasa dalam Lirik Lagu Kelompok Musik “Kraftklub”. JURNAL ELEKTRONIK FAKULTAS SASTRA UNIVERSITAS SAM RATULANGI, 23.

https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/jefs/article/view/36553

Gunawan, Hadi. 2019. Majas Dan Peribahasa. Cosmis Media Nusantara: Yogjakarta

Gusar, M. R. S., & Irene, L. (2019). Peningkatan Kemampuan Siswa Menulis Karangan Narasi Berbasis Acara Televisi “Jika Aku Menjadi” Trans TV. Jurnal Dinamika Pendidikan, 12(3), 205-211.

Harefa, R. Y. R. (2022). Pengaruh Problem Based Learning Berbantuan Audiovisual terhadap Kemampuan Menulis Cerpen.

Kartika, R. (2019). Pengaruh Metode Image streaming terhadap Kemampuan Menulis Cerpen di Kelas XI SMA IT Indah Medan. Bahastra: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 4(1), 251-255.

Nafinuddin, S. (2020). Majas (Majas perbandingan, majas pertentangan, majas perulangan, majas pertautan).

https://osf.io/a8rwt

PINEM, J. B. (2021). Analisis Kemampuan Siswa Menentukan 5w+ 1h Dalam Teks Berita Kelas V Sd Negeri 064020 Medan Sunggal Tahun Pelajaran 2020/2021 (Doctoral Dissertation, Universitas Quality).

http://portaluniversitasquality.ac.id:55555/1294/

Puspitasari, I. (2021). Analisis Gaya Bahasa Pada Novel Perempuan Bayangan Karya Netty Virgiantini Hubungannya Dengan Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Sma. Edutama

http://repository.ikippgribojonegoro.ac.id/1582/

Rahayu, S., Rozak, A., & Mascita, D. E. (2020). Pembelajaran Teks Cerita Inspiratif Menggunakan Google Classroom: Meningkatkan Pemahaman Siswa Terhadap Teks Cerita Inspiratif. Jurnal Tuturan, 9(2), 81-88.

https://jurnal.ugj.ac.id/index.php/jurnaltuturan/article/view/5135

Setiyanigsih, Ika. 2019. Ragam Gaya Bahasa. PT Penerbit Intan Pariwata: Yogyakarta

Siburian, R. D. (2022). Analisis Penggunaan Gaya Bahasa dalam Kumpulan Cerpen Kompas Smokol.

Simanjuntak, F. P., & Sitohang, T. (2019). Pengaruh Menonton Film Terhadap Kemampuan Menulis Cerita Inspiratif oleh Siswa Kelas IX SMP Negeri 40 Medan. Journal of Language, Literature and Teaching, 1(2), 107-116.

Simanjuntak, Panusunan. 2014. Beragam Cerita dari Perjalanan Kewartawaan ke Mancanegara. VEGAMEDIA: Bogor.

Sinaga, A. (2022). Analisis Gaya Bahasa Dalam Kumpulan Puisi Perahu Kertas Karya Sapardi Djoko Damono. ULIL ALBAB: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(5), 950-957.

http://ulilalbabinstitute.com/index.php/JIM/article/view/213

Sitorus, P. J., & Panggabean, S. (2020). Studi Karakter Bernalar Induktif Pada Kemampuan Menulis Kritis Dan Ilmiah Mahasiswa Prodi Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Universitas Hkbp Nommensen.

Sugiyono. 2019. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif. ALFABETA: Bandung.




DOI: https://doi.org/10.30743/bahastra.v7i2.6847

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 

Bahastra: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia

Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, FKIP - Universitas Islam Sumatera Utara
Kampus Induk UISU Jl. Sisingamangaraja XII Teladan, Medan
Email: prodipbsi@fkip.uisu.ac.id | bahastra@fkip.uisu.ac.id 

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.