PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA APLIKASI CANVA TERHADAP KETERAMPILAN MENULIS TEKS EKSPLANASI PADA SISWA KELAS VIII SMP HKBP SIDORAME MEDAN

Maya Lestari Sirait, Pontas J.Sitorus, Elza L.L. Saragih

Abstract


This research aims to determine the effect of using the canva application media on the explanatory text writing skills of class VIII students at HKBP Sidorame Middle School Medan T.P 2022/2023. This research uses quantitative experimental research with a two group posttest-only control design. The population in the research was all class VIII students totaling 64 students, namely class VIII-A with 32 students and VIII-B with 32 students. The data analysis techniques used were normality test, homogeneity test and hypothesis test. After conducting research for pretest and posttest experiments using the canva application media, the average score for the control class was 61.56 with a standard deviation of 10.78 and the experimental class average was 81.25 with a standard deviation of 9.60. The pre-test and post-test data prerequisite test results stated that the sample had a normal and homogeneous distribution. From the results of testing the research hypothesis, a "t" test was carried out at a significant level of α= 0.05, obtained Fcount > Ftable = (7.63178 > 1.66980). Thus it is concluded that there is a significant influence on the use of the canva application media.


Keywords


Canva Application Media ; Explanatory Text ; Writing Skills.

References


Adam, S. (2015). Pemanfaatan media pembelajaran berbasis teknologi informasi bagi siswa kelas X SMA Ananda Batam. Computer Based Information System Journal, 3(2).

Andriyani, R. (2009). Penerapan model pembelajaran cooperative integrated reading and composition untuk meningkatkan keterampilan menulis pada siswa kelas V SD Negeri Dawungan I Sragen tahun pelajaran 2008/2009.

Akhadiah, S., 2016. Pembinaan Kemampuan Menulis Bahasa Indonesia. Cetakan Keduabelas ed. Jakarta: Erlangga.

Astuti, W. (2021). The Learning Cell Dalam Pembelajaran Menulis Pantun. Deepublish.

Banurea, E. G. N., & Saragih, E. L. L. (2022). Pengenalan Literasi untuk Kemampuan Membaca dan Menulis di Kalangan Anak Muda. Jurnal Pendidikan Indonesia, 3(02), 182-1.

Damaianti, V. S., & Abidin, Y. (2020). Penggunaan Model Brainwriting dalam Pembelajaran Menulis Teks Eksplanasi. In Seminar Internasional Riksa Bahasa (pp. 293-300).

Dalman. (2018). Keterampilan Menulis. Jakarta: Raja Grafindo Persada

Dibia, I. K., Dewantara, I. P. M., & Widiana, I. W. (2017). Pemberdayaan Teknik Bercerita Berbasis Budaya Bali Dalam Pembelajaran Keterampilan Menulis Karangan Pribadi Siswa Kelas V SD Mutiara Singaraja. Journal of Education Research and Evaluation, 1(2), 113-119.

Febriana, R. (2021). Evaluasi pembelajaran. Bumi Aksara.

Hakky, M. K., Wirasasmita, R. H., & Uska, M. Z. (2018). Pengembangan media pembelajaran berbasis android untuk siswa kelas x pada mata pelajaran sistem operasi. EDUMATIC: Jurnal Pendidikan Informatika, 2(1), 24-33.

Hanis, C. D. F., & Yoesoef, A. (2020). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Circuit Learning Terhadap Prestasi Belajar Sejarah Siswa IPS di SMA Negeri 7 Banda Aceh. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 5(1).

Khairussidqi, M. T., & Firmansyah, V. W. (2022). Aplikasi canva sebagai media pembelajaran yang efektif. Indonesian Journal Of Education and Humanity, 2(4), 108-113.

Mahmud, H. (2019). Upaya Meningkatkan Keterampilan Menulis Dengan Teknik RCG (Reka Cerita Gambar) Pada Siswa Kelas VI SDN Rengkak Kecamatan Kopang, Kabupaten. Lombok Tengah Tahun Pelajaran 2017/2018. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan), 1(2).

Mahyuddin, R. (1997). Upaya Meningkatkan Keterampilan Siswa SD dalam Menulis Ringkasan.

Mawardi, N., & Sodiq, S. (2022). Pemanfaatan Aplikasi Canva pada Pembelajaran Menyusun Teks IkLan Kelas XII DKV 2 SMKN 13 Surabaya. BAPALA, 9(8), 198-207.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. ALFABETA.

Siagian, B. A., Simbolon, E. G., Bangun, K., Sidabutar, S., & Girsang, A. (2022). Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Menulis Teks Persuasi Di Kelas Viii Smp Gajah Mada Medan Tahun Ajaran 2021/2022. Diglosia: Jurnal Pendidikan, Kebahasaan, dan Kesusastraan Indonesia, 6(2).

Simanjuntak, F. P., & Sitohang, T. (2019). Pengaruh Menonton Film Terhadap Kemampuan Menulis Cerita Inspiratif oleh Siswa Kelas IX SMP Negeri 40 Medan. Journal of Language, Literature and Teaching, 1(2), 107-116.

Sitorus, P. J., & Panggabean, S. (2020). Studi Karakter Bernalar Induktif Pada Kemampuan Menulis Kritis Dan Ilmiah Mahasiswa Prodi Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Universitas Hkbp Nommensen.

Tafonao. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, Vol.2no.2.

Tarigan. (2017). Menulis. Angkasa.




DOI: https://doi.org/10.30743/bahastra.v8i1.8018

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 

Bahastra: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia

Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, FKIP - Universitas Islam Sumatera Utara
Kampus Induk UISU Jl. Sisingamangaraja XII Teladan, Medan
Email: prodipbsi@fkip.uisu.ac.id | bahastra@fkip.uisu.ac.id 

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.