Aktifitas Museum Deli Serdang Selama Masa Pandemi dalam Menunjang Edukasi Wisata di Kabupaten Deli Serdang

Muhammad Novriansyah Lubis, Surya Aymanda Nababan

Abstract


The purpose of this study was to see how the Deli Serdang Museum was active during the pandemic. By conducting online-based activities, the Deli Medium Museum provides tourism education to the Deli Serdang community. The Deli Serdang Museum provides something new during the pandemic in providing services to the community, by using social media the public can enjoy the tourism education provided by the Deli Serdang Museum online from home. This writing uses a descriptive qualitative method by conducting observations, interviews and literature studies.

Full Text:

PDF

References


Adam Firdaus, dkk (2021)Manfaat Museum Virtual Google Art and Culture Sebagai Media Digital untuk Bali Pada Masa Pandemi. Seminar Nasional Desain - SANDI 2021. Volume 1 Tahun 2021.

Agus aris munandar dkk,(2011) Sejarah Permuseuman Indonesia. Jakarta: Diroktorat Permuseuman

Alexander, Joseph. (2015). Persepsi Kualitas Layanan Museum Di Indonesia: Sebuah Studi Observasi. Jurnal Manajemen, Vol 12, No 1, 2015. (13-40).

Astuti, A.D. dan Suryadi, A. (2020). Pemanfaatan Museum Ranggawarsita sebagai Sumber Belajar Sejarah Bagi Siswa SMA Negeri Di Kota Semarang. JPK, 6(1), 9-21

Ayu Helena Cornellia, Hary Hermawan. (2020). Upaya Meningkatkan Angka Kunjungan Museum Melalui Social Media Marketing– Studi Pendahuluan. Jurnal Kepariwisataan Indonesia 14 (1) Juni (2020). P-ISSN: 1907 – 9419E-ISSN: 2685 - 9076

Creswell, John W. (2018). Penelitian Kualitatif Dan Desain Riset Memilih Di Antara Lima Pendekatan (Edisi Ke-3). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Damanik, J. (2009). Isu-isu Krusial dalam Pengelolaan Desa Wisata Dewasa Ini. Jurnal Kepariwisataan Indonesia, Vol 5(3) Tahun 2009: 127-137

Erica Albertina S, Sri Maharani Budi, Albe Gusti, Dirsha Lazuardini.(2020) Perancangan Konten Digital Promosi Museum Sultan Mahmud Badaruddin Ii Palembang Dalam Era New Normal. Barista: Jurnal Kajian Bahasa dan Pariwisata Volume 7 Nomor 1, 2020: 39-47 DOI: 10.34013/barista.v7i1.186

Ghutama, Gatot dkk. 2008. Pedoman Museum Indonesia. Jakarta: Direktorat Museum

Guilbeault, D. (2018). Digital Marketing in the Information Age. Journal of International Affairs, Vol. 71 no 15, pp. 33-42.

Kotler, P., Kartajaya, H., & Setiawan, I. (2019). Marketing 4.0 Bergerak dari Tradisional ke Digital. PT Gramedia Pustaka Utama.

Muljadi, A.J. (2009). Kepariwisataan dan Perjalanan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Nababan, Surya Amanda, & Hasudungan, A. N. (2022). Implementasi Pembelajaran Sejarah Berbasis dalam Jaringan pada Masa Pandemi Covid-19: Studi Kasus SMAN 1 Rupat Provinsi Riau. Tarikhuna: Journal of History and History Education, 4(1), 12–21.

Nababan, Surya Aymanda, Agung S, L., & Yamtina, S. (2020). E-Museum of Chinese City Site and Local History Learning Sources in Digital Era. International Journal of Scientific Research in Computer Science, Engineering and Information Technology, 08–13. https://doi.org/10.32628/CSEIT19566

Sinaga, O. (2021). Pemanfaatan Museum Negeri Sumatera Utara Sebagai Sumber Belajar Sejarah Tingkat SMA. Education & Learning, 1(1), 35–38.

Raharjana, D. (2012). Membangun Pariwisata Bersama Rakyat : Kajian Partisipasi Lokal dalam Membangun Desa Wisata di Dieng Plateau. Jurnal KAWISTARA, Vol 2(3) Tahun 2012: 225-328.

Tsabit Azinar Ahmad. (2010).Strategi pemanfaatan museum sebagai media pembelajaran pada materi zaman prasejarah. paramita vol. 20 no. 1 - januari 2010 [issn: 0854-0039] hlm. 105-115.

Umi hartati. (2016). Museum Lampung Sebagai Media Pembelajaran Sejarah. Jurnal Historia Volume 4, Nomor 1, Tahun 2016, issn 2337-4713 (e-issn 2442-8728).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.