Implementation of History Textbooks as A Learning Resource at SMA Brigjend Katamso 1 Medan

Nadiyah Zahra Lubis, Benny Junior Kaban, Surya Aymanda Nababan, Muhammad Adika Nugraha, Dedi Kusbiantoro, Muhammad Ricky Hardiyansyah, Fikri Alkhairi

Abstract


History textbooks play an important role in the history learning process at SMA Brigjend Katamso 1 Medan. These textbooks become the main source of information and understanding of historical events for students. The implementation of history textbooks shows a systematic and structured effort in incorporating historical material into the school curriculum. The use of high-quality history textbooks provides accurate and in-depth information about historical events, helping students understand their context. While important, the use of history textbooks also faces challenges such as limited information, the need to update content according to the latest research, and maintaining an inclusive diversity of historical perspectives. The use of history textbooks can improve history learning at SMA Brigjend Katamso 1 Medan by helping students gain a better understanding of history and relate it to the current social, political, and cultural context. This research is a library research where research is based on previous literature searches that are relevant to the problems discussed in this study. The data collected in this study were obtained through excavation and tracing of books, articles, magazines, journals, internet access, and other important records related to the subject of this study and can help understand the issues discussed. However, this research is descriptive analytical, which means collecting data, interpreting it, then analyzing and interpreting it.

Full Text:

PDF

References


Ag Ghani, A., and Abdullah, A. H. (2006). Persepsi Pelajar Terhadap Penggunaan Buku Teks Jawi Pendidikan Islam Dalam Pembelajaran: Satu Kajian Ke Atas Pelajar Tingkatan 4, Sekolah Menengah Kebangsaan Kota Masai, Johor Bahru. Universiti Teknologi Malaysia.

Agustinova, D. E. (2018). Penerapan Kurikulum 2013 pada mata pelajaran sejarah pada Sekolah Menengah Atas. ISTORIA: Jurnal Pendidikan Dan Sejarah, 14(1).

Arraman, B. C., and Hazmi, N. (2018). Analisis buku teks sejarah kelas X Kurikulum 2013. Kaganga: Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Riset Sosial Humaniora, 1(2), 122–140.

Coombs, B. (2009). Mengajar Secara Efektif, terj. Siti Aishah Mohd Elias, Cet. Ke-5. Kuala Lumpur: Institut Terjemahan Negara Malaysia Berhad.

Darmawan, W., and Mulyana, A. (2016). Antara sejarah dan pendidikan sejarah: Analisis terhadap Buku teks pelajaran sejarah SMA berdasarkan kurikulum 2013. Jurnal UPI, 278–289.

Darwati, D. (2011). Pemanfaatan Buku Teks oleh Guru dalam Pembelajaran Sejarah: Studi Kasus Di Sma Negeri Kabupaten Semarang. Paramita: Historical Studies Journal, 21(1).

Hattie, J. (2015). The applicability of visible learning to higher education. Scholarship of Teaching and Learning in Psychology, 1(1), 79.

KEMENDIKBUD RI. (2020). Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan » Republik Indonesia. 2020, p. 2022.

Kulsum, D. U. (2016). Optimalisasi penggunaan buku teks dalam upaya meningkatkan prestasi belajar di SMP. Manajemen Pendidikan, 10(1), 117–128.

Majid, A. (2013). Strategi pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Moleong, L. J. (2017). Metodologi penelitian kualitatif (Revisi). Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 102–107.

Mulyana, A. (2013). Nasionalisme dan militerisme: Ideologisasi historiografi buku teks pelajaran sejarah SMA. Paramita: Historical Studies Journal, 23(1).

Prastowo, A. (2011). Panduan kreatif membuat bahan ajar inovatif. Yogyakarta: DIVA press.

Purwanta, H., Santosa, H. H., and Haryono, A. (2015). Wacana identitas nasional pada buku teks pelajaran Sejarah di Inggris dan Indonesia: kajian komparatif. Patra Widya: Seri Penerbitan Penelitian Sejarah Dan Budaya., 16(3), 345–362.

Rahmawati, G. (2015). Buku teks pelajaran sebagai sumber belajar siswa di perpustakaan sekolah di SMAN 3 bandung. EduLib, 5(1).

Rofi, A. (2014). Pengembangan Buku Teks Pembelajaran Berbasis Kontekstualdalam Materi Proses Morfologis Bahasa Indonesia Pada Program Studi Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesiafakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Batanghari Jambi. Bahasa, Sastra, Dan Pembelajaran, 2(3).

Sanjaya, W. (2011). Strategi pembelajaran berorientasi standar proses pendidikan.

Sitepu, B. P. (2012). Penulisan buku teks pelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sudjana, N., and Rivai, A. (2007). Teknologi pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo, 76–84.

Sugito, N., and Aulia, R. (2020). Nasionalisme dalam Historiografi Buku Ajar Sejarah POLRI Untuk Tamtama POLRI TAHUN 1980. Seminar Nasional Sejarah, 2(1).

Sulfemi, W. B. (2016). Hubungan persepsi peserta didik tentang kompetensi guru mata pelajaran sejarah dengan hasil belajar peserta didik mata pelajaran sejarah di kelas X SMA Negeri 1 Pamijahan Kabupaten Bogor. Jurnal Fascho, 5(2), 52–70.

Suryaman, M. (2015). Dimensi-Dimensi Kontekstual di dalam Penulisan Buku Teks Pelajaran Bahasa Indonesia. Diksi, 13 (2), 165–178.

Tarigan, H. G., and Tarigan, D. (2009). Telaah Buku Tekas Bahasa Indonesia (Angkasa. Percetakan Angkasa.

Utami, I. W. P., and Widiadi, A. N. (2016). Wacana Bhineka Tunggal Ika dalam Buku Teks Sejarah. Paramita: Historical Studies Journal, 26(1), 106–117.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.