PENGEMBANGAN LKPD PEMBELAJARAN BERBANTUAN GAMIFIKASIPADA PEMBELAJARAN CERPEN KELAS XI SMK MADANI MARINDAL I

Ummi Salamah Pasaribu, Liesna Andriany, Ali Ali

Abstract


This study aimed to investigate the development and feasibility of procedure text teaching materials based on e-handouts with a local culture approach in enhancing the Higher Order Thinking Skills (HOTS) of class XI at SMK Madani Marindal 1. It used a Research and Development (R&D) method using the ADDIE model, that consists of five stages: Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. The population and sample of this study include 44 students from three different classes: Office Administration (OTKP), Automotive Engineering (TBSM), and Computer and Network Engineering (TKJ). The results indicated the developed teaching material is deemed feasible. The first content expert rated as “Feasible” or 80%, while the second content expert obtained “Feasible” or 82%. The first design expert rated as “Highly Feasible” or 91%, and the second design expert rated as “Feasible” or 80%. The teacher’s assessment obtained “Highly Feasible” or 87%. The field implementation test involving 44 students across the three classes (21 TKJ, 15 TBSM, and 8 OTKP students) obtained “Feasible” or 76%. Additional data were collected through interviews with teachers and students

Keywords


Teaching Material Development, Procedure Text, E-Handout

Full Text:

PDF

References


Abdiah, B. (2022). Pengembangan E-Handout Berbasis Mind Mapping Dan Gambar Pada Materi Ekosistem di SMP Negeri 1 Woyla. UIN Ar-Raniry Banda Aceh, Tarbiyah dan Keguruan.

Adolph, R. (2016).No Title No Title No Title. 1–23.

Aini, N., Surya, Y. F., & Pebriana, P. H. (2020). Peningkatan kemampuan berpikir kritis dengan menggunakan model problem based learning (PBL) pada siswa kelas IV MI Al-Falah. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 2(2), 179–182.

Al-vidril, A. (2021). Struktur, Isi, Dan Unsur Kebahasaan Teks Prosedur Karya Siswa Kelas XI MIPA SMA Negeri 5 Padang. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia UNP, 10(2), 34–44.

Ambarita, Y. (2019). Yogi Marulitua Ambarita, 2019 Peranan Pembelajaran Geografi Bagi Peserta Didik Dalam Memahami Mitigasi Bencana Gunungapi Sinabung, Di Kabupaten Tanah Karo Sumatera Utara. Universitas Pendidikan Indonesia repository.upi.edu perpustakaan.upi.edu. 1–7.

Austin, A., Widasari, E., & Fatimah, I. (2023). Pengaruh Kejelasan Sasaran Anggaran dan Pengendalian Akuntansi Terhadap Akuntabilitas Kinerja di Sekretariat Daerah (setda) Kab. Lebak. The Asia Pacific Journal of Management Studies, 10(2).

Ayuningrum, E. D., & Mulyono, W. D. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan E-handout pada Mata Pelajaran Dasar-Dasar Konstruksi Bangunan dan Teknik Pengukuran Tanah. Jurnal Kajian Pendidikan Teknik Bangunan, 8(1).

Baifar, a., Kirama, m., Hindrasti, n. e. k., & nevrita, n. (2022). Pengembangan e-handout Berbasis Powerpoint Interaktif Dilengkapi Komik dan Glosarium Audio Pada Materi Sistem Koordinasi Untuk Siswa Kelas xi. Universitas Maritim Raja Ali Haji.

David, M. (2019). Muhammad David, 2019 Strategi Partai Politik Dalam Mencegah Tindak Pidana Korupsi (studi kasus di dpw pks jawa barat) Universitas Pendidikan Indonesia I repository.upi.edu I perpustakaan.upi.edu. Partai, Strategi Dalam, Politik Tindak, Mencegah Korupsi, Pidana.

Habibah, S. O. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Lembar Kerja Peserta Didik (lkpd) Berbasis Budaya Lokal Lampung Materi Seni Rupa Mata Pelajaran Seni Budaya dan Prakarya (sbdp) Kelas v sd/mi Skripsi. UIN Raden Intan Lampung.

Hairunnisa, K. (n.d.). Pengembangan Bahan Ajar Digital Flipbook Berbasis Realistic Mathematics Education Untuk Memfasilitasi Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. Jakarta: fitk uin syarif hidayatullah jakarta.

Jaja, J., Rahayu, S., & Pujiatna, T. (2021). Bahan Ajar Teks Prosedur Berorientasi Kebudayaan Lokal (Local Culture Oriented Procedure Text Teaching Materials). Indonesian Language Education and Literature, 6(2), 290. https://doi.org/10.24235/ileal.v6i2.7794

Junarso, Sulistyarini, & Supriadi. (2019). Studi Pelaksanaan Pendekatan Saintifik Pada Proses Pembelajaran Sosiologi di SMA Negeri Se-Kota Pontianak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 2(1), 1–11. https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/32417

Kependudukan, B., & Nasional, K. B. (2023). Bab 4 Kerangka Berpikir Dan Kerangka Konsep. Metodologi Penelitian Kesehatan, 80.

Kosasih, E. 2021. Pengembangan Bahan Ajar.Jakarta: Bumi Aksara.

Kormasela, Dince Avia, Dawud Dawud, and A. H. Rofi’uddin. 2020. Pemanfaatan Kearifan Lokal Maluku dalam Pengembangan Bahan Ajar Menulis Teks Prosedur untuk Siswa Kelas VII. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan 5.8 : 1056-1065.

Latifah, N. (2018a). Pengembangan bahan ajar berbasis budaya lokal subtema indahnya keragaman budaya negeriku di kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 2(8), 1030–1036. http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/article/view/9760

Latifah, N. (2018b). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Budaya Lokal Subtema Indahnya Keragaman Budaya Negeriku di Kelas IV Sekolah Dasar. JURNAL Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Budaya Lokal Subtema Indahnya Keragaman Budaya Negeriku Di Kelas IV Sekolah Dasar.

Listiani, W., & Rachmawati, R. (2022). Transformasi Taksonomi Bloom dalam Evaluasi Pembelajaran Berbasis HOTS. Jurnal Jendela Pendidikan, 2(03), 397–402




DOI: https://doi.org/10.30743/best.v8i2.11615

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 

 

https://scholar.google.co.id/citations?user=kvKzX3QAAAAJ&hl=id&authuser=4

Best Journal (Biology Education, Sains and Technology)

Program Studi Pendidikan Biologi, FKIP - Universitas Islam Sumatera Utara
Kampus Induk UISU Jl. Sisingamangaraja XII Teladan, Medan

Creative Commons License