ANALISIS PROFIL KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS SISWA PADA MATERI OPERASI BILANGAN BULAT KELAS VII

Buyung Buyung

Abstract


The purpose of this study was to analyze the profile of students' mathematical concept understanding abilities. This research is descriptive research. The strategy used is descriptive qualitative. This research was conducted at SMP Negeri 17 Sinkawang for the 2020/2021 academic year in class VII. The source of this research data is in the form of test results. The results of this study indicate that students' understanding of mathematical concepts with indicators restating a concept, the percentage obtained is 40% and falls into the low category. In the indicator of classifying objects according to the properties according to the concept, the percentage obtained is 33% and falls into the low category. The indicator presents the concept in various forms of mathematical representation, the percentage obtained is 57% and falls into the medium category. The results of this study indicate that the ability to understand the concept of Shiva is still low, it can be seen from the indicators used 2 of them are in the low category.


Full Text:

PDF

References


Arinda.Y. Analisis Pemahaman Konsep Matematika Siswa Sekolah Dasar Dalam PenyelesaianBangun Datar (Studi Kasus Di SDN 4 Podomoro Pringsewu). JPGMI, 3(1) 2017.

Fadhila El Husna, Fitriani Dwina dan Dewi Murni. (2014). Penerapan Strategi REACT dalamMeningkatkan Kemamupan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas X SMAN 1Batang Anai. Jurnal Pendidikan Matematika, 3 (1), Jurnal Pendidikan Matematika, 3 (2), 26-30.

Fariha,M. 2018. Analisis Kesalahan Operasi Dasar Bilangan Bulat Peserta Diklat Teknis Substabtif Guru Matematika MI Di BDK Tahun 2018. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 3,(1).

Haswati, D., & Nopitasari, D. (2019). Implementasi bahan ajar persamaan diferensial dengan metode guided discovery berbantuan software mathematica untuk meningkatkan pemahaman konsep. Jurnal Gantang, 4(2), 97-102.

Hendrayana, A. (2017). Pengaruh pembelajaran pendekatan rigorous mathematical thinking (RMT) terhadap pemahaman konseptual matematis siswa SMP. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 4(2), 186-199.

Jihad, A. dan Haris, A. (2010). Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo.

Moleong, L.J. (2005). Metodologi PenelitianKualitatif. Bandung: Remaja Rosadakarja.

Permendiknas. (2006). Uu no 22 tahun 2006 standar isi untuk satuan pendidikan dasar dan menengah. Jakarta: Depdiknas.

Sari, J., & Hayati, F. (2019). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMP Pada Materi Kubus Dan Balok. Pi: Mathematics Education Journal, 2(1), 14-25.

Susanti. (2017). Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Self EfficacySiswa MTs melalui Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik. Suska Journal of MathematicsEducation, 3 (2), 92-101.

Syaiful, S., Aprillya, S., & Anggraeni, E. (2020).Pengaruh strategi pembelajaran everyone isa teacher here (ETH) ditinjau dari gayakognitif terhadap pemahaman konsepmatematika. Jurnal Gantang, 5(1), 51–59.

Umy Hasanatul Latifah dan Djamilah Bondan W. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Statistika danPeluang Berbasis Multiple Intelligences berorientasi pada Prestasi, Pemecahan Masalah dan RasaIngin Tahu. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 4 (2), 176-185.

Wardhani, S. (2008). Analisis SI dan SKL mata pelajaran matematika SMP/MTS untuk optimalisasi pencapaian tujuan. Yogyakarta: Pusat Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan Matematika




DOI: https://doi.org/10.30743/mes.v7i1.4410

Refbacks

  • There are currently no refbacks.