PENGEMBANGAN MODUL LOGIKA MATEMATIKA BERBASIS HIGHER ORDER THINGKING SKILLS UNTUK MENINGKATKAN KEMANDIRIAN BELAJAR SISWA

Ayu Wulandari, Rosliana Siregar, Syahlan Syahlan

Abstract


This study aims to develop teaching materials in the form of mathematics modules based on Higher Order Thinking Skills to increase student learning independence at SMK YPK Medan. The mathematical logic module developed is feasible to use and has met the valid, practical and effective criteria. The method used in this study is a Research and Development method with define, design, develop, disseminate. The results of the research that have been carried out show that the module developed is valid. This is based on the results of four different validators in terms of material, language, and design with an average score of 4.0 and are in the valid category. Practicality is obtained from the results of student questionnaires with an average score of 58.47 and is in the practical category. The effectiveness is obtained from the results of increasing student learning independence on the first trial test of 68.3 and on the second trial test of 81.65 which is included in the effective improvement category.


Keywords


teaching module, higher order thinking skills, independent learning

References


Abdul, S.R., et al. (2021). Desain Modul Pembelajaran Matematika Berbasis Higher Order Thinking Skills (HOTS) pada materi matriks kelas XI SMA. Jurnal Pemikiran dan Penelitian Pendidikan Matematika, 4(1), 38-49

Fanani, M.Z. (2018). Strategi Pengembangan Soal Higher Order Thinking Skills (HOTS) dalam Kurikulum 2013”. Journal of Islamic Religious Education, 2(1), h.60.

Handayani, N., & Hidayat, F. (2018). Hubungan Kemandirian Terhadap Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Matematika di Kelas X SMK Kota Cimahi. Journal On Education, 1(2), Februari,1-8.

Mustakim, A., & Jumini, S. (2020). Pengaruh Penggunaan Modul Pembelajaran Fisika Dengan Pendekatan Saintific Berbasis Riset Untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa Kelas VIII DI SMP Takhassus Al-Qur’an 2 Dero Duwur, Di Wonosobo Tahun Ajaran 2018/2019. PROSIDING Seminar Nasional Pendidikan Fisika FITK UNSIQ 2020, 2(1).

Nugroho, A. (2018). HOTS Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi: Konsep, Pembelajaran, Penilaian, dan soal-soal. Jakarta: PT Gramedia

Rahayu, Y.M. (2016). Pengaruh Perubahan Kurikulum 2013 Terhadap Perkembangan Peserta Didik‟, Jurnal Logika, 18(3), h. 22–42.

Rizki, S. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Program Linear Berbasis Konstektualdan ICT. Jurnal Matematika, 5(2): 139.

Rofiah, E., Aminah, N.S., and Sunarno, W. (2018). Pengembangan Modul Pembelajaran Ipa Berbasis High OrderThinking Skill (Hots) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas Viii Smp/Mts., Inkuiri: Jurnal Pendidikan IPA, 7(2). https://doi.org/10.20961/inkuiri.v7i2.22992.

Setiawati, W., et al., (2018). Buku Penilaian Berorientasi Higher Order Thingking Skills. Jakarta: Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Siloto, M.F. (2022). Pengembangan E-Modul Logika Matematika Berbasis HOTS Berbantuan Flipbook Maker Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Kemandirian Belajar Siswa MA. (Skripsi: tidak diterbitkan). Medan: Pendidikan Matematika, Universitas Islam Sumatera Utara

Siregar, R., & Siagian, M.D. (2021). Analisis keefektifan lembar kerja berbasis model pembelajaran Think Pair Share dalam meningkatkan kemampuan koneksi matematis. Jurnal Pemikiran dan Penelitian Pendidikan Matematika, 4(1), 20-29.

Siregar, R., Suwanto, S., & Siagian, M.D. (2021). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Matriks. Jurnal Mathematic Paedagogic, 6(1), 31-38.

Syahputra, D. (2017). Pengaruh Kemandirian Belajar dan Bimbingan Belajar Terhadap Kemampuan Memahami Jurnal Penyesuaian pada Siswa SMA Melati Perbaungan. Jurnal At-Tawassuth, 2(2), h.370




DOI: https://doi.org/10.30743/mes.v8i1.6124

Refbacks

  • There are currently no refbacks.