Prokrastinasi Belajar Mahasantri di Lingkungan Kampus Institut Dirosat Islamiyah Al-Amien Prenduan

Idul Fitri, Heri Fadli Wahyudi

Abstract


This research aims to give an overview and reveal the causes of learning procrastination experienced by the students of the intensive program of the Institute of Dirosat Islamiyah Al-Amien Prenduan. This research is a type of descriptive research with qualitative approach with data retrieval techniques in the form of observations, interviews, documentation, research subjects used in this research, is 15 people in the intensive program. The results showed that the procrastination occurred in the form of delays to the work of academic tasks with a diversion to activities that are entertainment, while the cause of procrastination of learning in students, The Institute of Dirosat Islamiyah Al-Amien Prenduan. Among others are: 1) Lazy and bored; 2) Poor processing and time control; 3) Difficulty in concentrating; 4) Difficulty finding references; 5) Not understanding lessons and assignments; 6) Number of activities and lack of facilities; 7) Not understanding the nature of learning.

Keywords


Procrastination; learning; the mahasantri.

Full Text:

PDF

References


Arkandito, G. F., Maryani, E., Rahmawan, D., & Wirakusumah, T. K. (2016). Komunikasi Verbal pada Anggota Keluarga yang Memiliki Anak Indigo. Jurnal Manajemen Komunikasi, 1(1).

Burhan, M. N. I. (2020). PERILAKU PROKRASTINASI AKADEMIK MAHASISWA (STUDI PADA MAHASISWA PRODI PENDIDIKAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL FAKULTAS ILMU SOSIAL UNIVERSITAS NEGERI MAKASSAR). UNIVERSITAS NEGERI MAKASSAR.

Fimansyah, D. (2015). Pengaruh Strategi Pembelajaran dan Minat Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika. Judika (Jurnal Pendidikan UNSIKA), 3(1).

Juliawati, D., & Yandri, H. (2018). Prokrastinasi Akademik Mahasantri Ma’had Al Jami’ah IAIN Kerinci. Jurnal Fokus Konseling, 4(1), 19–26.

Magdalena, I., Safitri, T., Maghfiroh, N., & Yolawati, N. N. (2020). Identifikasi Kesulitan Belajar Tematik Kelas 3 di SD Negeri 14 Tangerang. FONDATIA, 4(2), 222–233. https://doi.org/10.36088/fondatia.v4i2.886

Mahmud, H., Durori, K., & Adib. (2006). Model-model Pembelajaran di Pesantren. Media Nusantara.

Raupu, S. (2018). Pengaruh Jumlah Jam Belajar dan Fasilitas Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa SMP Negeru 4 Ajangale. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 6(1), 15–28.

Risnawita, R., & Ghufron, M. N. (2010). Teori-teori Psikologi. Ar-Ruzz Media.

Siregar, E., & Nara, H. (2010). Teori Belajar dan Pembelajaran. Ghalia Indonesia.

Surijah, E. A., & Tjundjing, S. (2007). Mahasiswa versus Tugas: Prokrastinasi Akademik dan Conscientiousness. Anima, Indonesian Psychological Journal, 22(4), 352–374.

Syah, M. (2010). Psikologi Pembelajaran. Raja Grafindo Persada.

Umriana, A. (2019). ANALISIS FAKTOR-FAKTOR PENGHAMBAT PENYELESAIAN SKRIPSI MAHASISWA JURUSAN BIMBINGAN DAN PENYULUHAN ISLAM FAKULTAS DAKWAH DAN KOMUNIKASI UIN

WALISONGO SEMARANG. At-Taqaddum, 11(2), 186–233.

Vinahapsari, C. A., & Rosita, R. (2020). Pelatihan Manajemen Waktu Pada Stres Akademik Karyawan Penuh Waktu. Jurnal Bisnis Darmajaya, 6(1), 20–28.

Yugiswara, A., Sukidin, S., & Kartini, T. (2019). Pengaruh Fasilitas Belajar Terhadap Movasi Belajar Siswa Kelas Xi Ips Sma Negeri 1 Kraksaan Probolinggo Tahun 2018. JURNAL PENDIDIKAN EKONOMI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 13(1), 101–108.




DOI: https://doi.org/10.30743/mkd.v5i1.3428

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Idul Fitri, Heri Fadli Wahyudi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.