Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kompetensi Profesional Guru di Perguruan Tamansiswa Pematangsiantar

Yuswardi Yuswardi

Abstract


This study was to determine the factors that affect the professional competence of teachers at the Tamansiswa Pematangsiantar College. There is a simultaneous influence of work experience, education level, status, and the self-development of teachers on teacher competence. This study uses a quantitative approach to explore the factors that affect the professional competence of teachers at the Tamansiswa Pematangsiantar College. The dependent variable (dependent) is the professional competence of teachers. The total population is 129 teachers. The sample size is taken to be as many as 109 teachers. The statistical analysis used is multiple regression analysis and the residual test for the moderating variable.

Keywords


professional teachers'; tamansiswa college; Pematangsiantar

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. (2002). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.

Creswell, J. (2019). Research Design : Pendekatan Metode Kualitatif, Kwantitatif dan Campuran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Jalal, F., and Supriyadi, D. (2001). Reformasi Pendidikan dalam Konteks Otonomi Daerah. Yogyakarta: Adicita Karya Nusa.

Kompri. (2014). Manajemen Sekolah Teori dan Praktek. Bandung: Alfabeta.

Masnur, M. (2007). Sertifikasi Guru menuju Profesionalisme Pendidik. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Muhaimin, D. (2010). Manajemen Pendidikan: Aplikasinya dalam Penyusunan Rencana Pengembangan Sekolah/Madrasah. Jakarta: Kencana.

Mulyasa. (2014). Manajemen Berbasis Sekolah : Konsep, Strategi, dan Implementasi. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Mulyasa, E., and Mukhlis. (2007). Standar kompetensi dan sertifikasi guru. Bandung: Remaja Rosda Karya.

NN. (2007). Pengembangan Budaya dan Iklim Pembelajaran di Sekolah. Diklat Pembinaan Kompetensi Calon Kepala Sekolah/Kepala Sekolah. Jakarta: Direktorat Tenaga Kependidikan Direktorat Jenderal Peningkatan Mutu Pendidik dan Tenaga Kependidikan Departemen Pendidikan Nasional.

Nurdin, M. (2004). Kiat Menjadi Guru Profesional. Yogyakarta: Ar-Ruz Media.

Siagian, S. P. (1995). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Solihin, M. (2013). Etika Profesi Keguruan. Jember: STAIN Jember Press.

Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Syarief. (1997). Peningkatan Kualitas Sumber Daya Manusia. Jakarta: Internesa.

Usman, M. U. (2005). Manajemen Peningkatan Mutu Kerja Guru. Bandung: Cipta Pustaka Media Perintis.

Yamin, M. (2006). Profesionalisasi Guru Dan Implementasi Kurikulum Berbasis Kompetensi. Jakarta: Gaung Persada Press.




DOI: https://doi.org/10.30743/mkd.v5i2.4428

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Yuswardi Yuswardi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 

MUKADIMAH: Jurnal Pendidikan, Sejarah, dan Ilmu-ilmu Sosial

Program Studi Pendidikan Sejarah, FKIP - Universitas Islam Sumatera Utara
Kampus Induk UISU Jl. Sisingamangaraja XII Teladan, Medan | Email: pend.sejarah@fkip.uisu.ac.id | mukadimah@fkip.uisu.ac.id

Creative Commons License