Persepsi Mahasiswa Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Terhadap Akun @Tirtacipeng pada Aplikasi Tik Tok

Siti Nurhaliza Danti, Sori Monang, Abdul Karim Batubara

Abstract


This study aims to determine the perceptions and motives of students looking at the @tirtacipeng account on the Tik Tok application. The theory used in this study is the S-O-R Theory. The subjects of this study were IKOM-8 UINSU students. The research time is from July to August 2021. The method used in this research is the Qualitative Method with In-depth Interviews (in-depth interviews). Technical analysis used is descriptive qualitative analysis. The results of this study show that there are many similar opinions, some of the informants assess in terms of perceptions of the physical environment and social perceptions. In determining the resource persons, they prioritize the inspirational values of various aspects of the life of the informants. In addition, the criteria for selecting sources on the @tirtacipeng account on the Tik Tok application are open, i.e. various groups are possible to become sources and are basically designed in such a way as inspirational and useful posts. Some of the informants also considered the educational aspect to be more dominant and the @tirtacipeng account posting was on the media industry's Tik Tok application which aims to benefit informants. The motive that encourages students to view the @tirtacipeng account on the Tik Tok application is to obtain a variety of information of educational value as well as educational information from the reality of the public life of certain figures.

Keywords


student perception; Tik Tok app

Full Text:

PDF

References


Adawiyah, D. P. R. (2020). Pengaruh Penggunaan Aplikasi TikTok Terhadap Kepercayaan Diri Remaja di Kabupaten Sampang. Jurnal Komunikasi, 14(2), 135–148. https://doi.org/10.21107/ilkom.v14i2.7504

Adon, M. J. (2021). Mahasiswa Sebagai Agent of Changes Dalam Mewujudkan New Normal Sebagai Politik Bonum Commune di Masa Pandemi Dalam Tinjauan Filsafat Politik Armada Riyanto. JSSH (Jurnal Sains Sosial Dan Humaniora), 5(1), 23. https://doi.org/10.30595/jssh.v5i1.9647

Aji, W. N. (2018). Aplikasi Tik Tok Sebagai Media Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia. Peran Strategis Bahasa, Sastra Dan Pengajarannya Dalam Dinamika Konflik Sosial Serta Penanaman Nilai Karakter Profetik Menghadapi Revolusi Industri 4.0. Pekalongan: UNIKAL PRESS.

Cholik, C. A. (2021). Perkembangan Teknologi Informasi Komunikasi / ICT Dalam Berbagai Bidang. Jurnal Fakultas Teknik UNISA Kuningan, 2(2), 39–46.

Creswell, J. (2019). Research Design : Pendekatan Metode Kualitatif, Kuantitatif dan Campuran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Deriyanto, D., & Qorib, F. (2018). Persepsi Mahasiswa Universitas Tribhuwana Tunggadewi Malang Terhadap Penggunaan Aplikasi Tik Tok. Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 7(2), 77–83. https://doi.org/https://doi.org/10.33366/jisip.v7i2.1432

Dewa, C. B., & Safitri, L. A. (2021). Pemanfaatan Media Sosial Tiktok Sebagai Media Promosi Industri Kuliner Di Yogyakarta Pada Masa Pandemi Covid-19 (Studi Kasus Akun TikTok Javafoodie). Khasanah Ilmu - Jurnal Pariwisata Dan Budaya, 12(1), 65–71. https://doi.org/10.31294/khi.v12i1.10132

Effendy, O. U. (1992). Dinamika Komunikasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Hartaji, D. A. (2012). Motivasi Berprestasi Pada Mahasiswa yang Berkuliah Dengan Jurusan Pilihan Orangtua. Depok: Fakultas Psikologi Universitas Gunadarma.

Indrawan, S. (2022). Studi Komparasi Konten Tiktok Dokter Tentang Kesehatan (Analisis Konten Tiktok Dokter @tirtacipeng dan @farhanzubedi). Undergraduate Thesis. Jakarta: Universitas Tarumanagara.

Listyana, R., & Hartono, Y. (2015). Persepsi dan Sikap Masyarakat Terhadap Penanggalan Jawa Dalam Penentuan Waktu Pernikahan (Studi Kasus Desa Jonggrang Kecamatan Barat Kabupaten Magetan Tahun 2013). AGASTYA: JURNAL SEJARAH DAN PEMBELAJARANNYA, 5(01), 118. https://doi.org/10.25273/ajsp.v5i01.898

Moleong, L. J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Mulyana, D. (2015). Ilmu Komunikasi Suatu Pengantar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Pratiwi, E., Sujana, I. N., & Haris, I. A. (2019). Persepsi dan Partisipasi Masyarakat Terhadap Penerapan Program Kerja BUMDES Dwi Amertha Sari di Desa Jinengdalem. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 11(1), 285. https://doi.org/10.23887/jjpe.v11i1.20161

Putri, N. W. (2022). Persepsi Mahasiswa Universitas Islam Negeri Sunanampel Surabaya Mengenai Konten LGBT di Aplikasi Tiktok. Undergraduate Thesis. Surabaya: Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya.

Triana, N., & Aldiyanto, M. (2021). Peran Dosen dan Mahasiswa Sebagai Agent of Change Dalam Optimalisasi Potensi Desa Kuala Dua. BULETIN AL-RIBAATH, 18(2).

https://doi.org/http://dx.doi.org/10.29406/br.v18i2.3187

Yorri Didit Setyadi, Dwi Wulandari, Lutfi Dwi Lestari, Wa Ode Meliasari, & Ifit Novita Sari. (2021). Peran Mahasiswa Kampus Mengajar 2 Sebagai “Agent Of Change dan Social Control.” Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(6), 1542–1547. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v5i6.8592




DOI: https://doi.org/10.30743/mkd.v6i2.5682

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Siti Nurhaliza Danti, Sori Monang, Abdul Karim Batubara

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.