Komunikasi Orangtua Terhadap Perilaku Anak di Jalan Damar 14 Perumnas Simalingkar

Emelia Agustina Sinaga, Suheri Harahap, Muhammad Faishal

Abstract


The purpose of this study is to find out how the communication that occurs between parents and their children at Perumnas Simalingkar and to determine the behavior of children at Perumnas Simalingkar. This study uses qualitative research methods with the aim of understanding the phenomenon in the research subject by describing it in the form of words or natural language. The theory used in this study is the theory of effective communication. The subjects in this study were children at Perumnas Simalingkar Jalan Damar 14. From the results of this study it can be concluded that positive parental communication will result in positive child behavior and negative parental communication will produce negative child behavior.

Keywords


parental communication; child; behavior

Full Text:

PDF

References


Andirah, A. R. (2018). Pola Komunikasi Orang Tua Dengan Anak Remaja Terhadap Ketergantungan Media Internet di BTN Gowa Lestari Batangkaluku. Undergraduate Thesis. Makassar: Universitas Islam Negeri Alauddin.

Arikunto, S. (2002). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.

Baharuddin, B. (2019). Pengaruh Komunikasi Orang Tua Terhadap Prilaku Anak Pada MIN 1 Lamno Desa Pante Keutapang Aceh Jaya. JURNAL AL-IJTIMAIYYAH, 5(1), 105. https://doi.org/10.22373/al-ijtimaiyyah.v5i1.4207

Balson. (1996). Bagaimana Menjadi Orang Tua Yang Baik. Cet. II. Jakarta: Bumi Aksara.

Effendy, O. U. (1992). Dinamika Komunikasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Harjuningsih, Y. A. (2018). Pola Komunikasi Interpersonal Dalam Keluarga Broken Home (Studi Pada Mahasiswa Fakultas Ilmu Sosial dan Politik Angkatan 2014 Universitas Muhammadiyah Malang). Undergraduate Thesis. Malang: Jurusan Ilmu Komunikasi Universitas Muhammadiyah Malang.

Hinde, E. R. (2004). School Culture and Change: An Examination of the Effects of School Culture on the Process of Change. Journal Essays in Education, 11, 1–14.

Moleong, L. J. (2007). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Mulyana, D. (2015). Ilmu Komunikasi Suatu Pengantar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Poerwadarminta, W. J. . (2003). Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Rimporok, P. B. (2015). Intensitas Komunikasi Dalam Keluarga Untuk Meminimalisir Kenakalan Remaja di Desa Maumbi Kecamatan Kalawat Kabupaten Minahasa Utara. Journal “Acta Diurna,” 4(1).

Rosmala. (2020). Pola Komunikasi Orang Tua Pada Perilaku Anak (Studi di Wilayah RT 07/RW 01 Desa Kubang Jaya Kecamatan Siak Hulu Kab. Kampar). Ensiklopedia of Journal, 3(1), 89–98. https://doi.org/https://doi.org/10.33559/eoj.v2i5.571

Sobur, A. (1998). Pembinaan Anak Dalam Keluarga. Jakarta: BPK Gunung Mulia.

Sugiono. (2003). Metode Penelitian Administrasi. Bandung: Alfabeta.

Sunarty, K., & Mahmud, A. (2015). Pola Asuh Orangtua Dan Kemandirian Anak. Palu: Edukasi Mitra Grafika.

Wahlroos, S. (1988). Komunikasi Keluarga: Panduan Menuju Kesehatan Emosional dan Hubungan Antar Pribadi Yang Lebih Harmonis. Jakarta: BPK Gunung Mulia.




DOI: https://doi.org/10.30743/mkd.v6i2.5723

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Emelia Agustina Sinaga, Suheri Harahap, Muhammad Faishal

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.