Etnografi Komunikasi Keluarga Berkasus Seks Bebas di Kota Padang
Abstract
This study addresses a fundamental issue in contemporary society: family communication. Specifically, it examines how parental communication patterns affect adolescents engaging in premarital sex, categorized as social welfare problem cases (PMKS) by the Social Services in three families in Padang City, specifically in the Olo Subdistrict of Padang Barat. Employing a qualitative research approach within a constructivist paradigm and employing ethnographic communication study methods, data on family communication dynamics and parental upbringing of adolescents involved in premarital sex in the Olo Subdistrict were gathered through observation and in-depth interviews. Purposive sampling was utilized to select informants. Findings reveal that parental communication with adolescents occurs through primary, secondary, and linear communication patterns, with obstacles such as semantic disturbances, conflicting interests, hidden motivations, and biases. Effective intra-family communication, characterized by openness, empathy, positive behavior, supportive attitudes, and equality, is essential for preventing social deviances like premarital sex and addressing other societal issues.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agus, E., & Zulfahmi. (2021). Pengaruh Globalisasi Terhadap Nilai Nasionalisme Generasi Muda. Iuris Studia: Jurnal Kajian Hukum, 2(1). https://doi.org/10.55357/is.v2i1.75
At-Tubani, R. (2008). Erosi Moralitas di Minangkabau. Media Explorasi.
Devito, J. A. (2012). Komunikasi Antar Manusia: Edisi Kelima. Kharisma Publishing.
Diananda, A. (2019). Psikologi Remaja dan Permasalahannya. Journal ISTIGHNA, 1(1), 116–133. https://doi.org/10.33853/istighna.v1i1.20
Djamarah, S. B. (2014). Pola Asuh Orang Tua dan Komunikasi dalam Keluarga. Upaya Membangun Citra membentuk Pribadi Anak. Rineka Cipta.
Effendy, O. U. (2019). Ilmu Komunikasi: Teori dan Praktek. Remaja Rosdakarya.
Ekowarni, E. (2016). Kenakalan Remaja: Suatu Tinjauan Psikologi Perkembangan. Buletin Psikologi, 1(2), 24–27. https://doi.org/10.22146/BPSI.13162
Goode, E. (1991). Positive deviance: A Viable Concept? Deviant Behavior, 12(3), 289–309. https://doi.org/10.1080/01639625.1991.9967880
Karman. (2015). Konstruksi Realitas Sosial sebagai Gerakan Pemikiran (Sebuah Telaah Teoretis Terhadap Konstruksi Realitas Peter L. Berger). Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Komunikasi Dan Informatika, 5(3), 11–23.
Koentjaraningrat. (2016). Pengantar Ilmu Antropologi. PT. Rineka Cipta.
Kuswarno, E. (2008). Etnografi Komunikasi: Suatu Pengantar dan Contoh Penelitiannya. Widya Padjajaran.
Mulya, I. P. (2016). Pola Komunikasi Keluarga Etnik Minangkabau Perantauan terhadap Anak Laki-Laki dan Anak Perempuan dalam Sistem Kekerabatan Matrilineal (Studi pada Etnik Minangkabau di Kelurahan Tanjung Aman Kecamatan Kotabumi Selatan Kabupaten Lampung Utara) [Skripsi]. Universitas Lampung.
Nasrun, Dt. M. S. (2016). Tambo Minangkabau. Kristal Multimedia.
Ngafifi, M. (2014). Kemajuan Teknologi Dan Pola Hidup Manusia Dalam Perspektif Sosial Budaya. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 2(1), 33–47. https://doi.org/10.21831/JPPFA.V2I1.2616
Patton, M. Q. (2002). Two Decades of Developments in Qualitative Inquiry. Qualitative Social Work, 1(3), 261–283. https://doi.org/10.1177/1473325002001003636
Pewangi, M. (2017). Tantangan Pendidikan Islam di Era Globalisasi. TARBAWI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1), 1–11. https://doi.org/10.26618/jtw.v1i1.347
Rostiasih, H. S., & Sofiah. (2015). Pola Komunikasi Keluarga dalam Mengenalkan dan Menanamkan Nilai Budaya Kepada Anak (Studi Deskriptif Penerapan Pola Komunikasi Pengenalan Nilai Budaya Sunda pada Keluarga Keturunan Kerajaan Sumedang Larang). Jurnal Kommas, 2(3).
Sentosa, A. T. (2015). Pola Komunikasi dalam Proses Interaksi Sosial di Pondok Pesantren Nurul Islam Samarinda. EJournal Ilmu Komunikasi, 3(3), 291–503.
Soekanto, S. (2006). Sosiologi Suatu Pengantar. Raja Grafindo Persada.
Sunarty, K., & Mahmud, A. (2015). Pola Asuh Orangtua Dan Kemandirian Anak. Edukasi Mitra Grafika.
Syaraeni, A. (2013). Bimbingan Keluarga Sakinah. Alauddin University Press.
Wijayanti, Y. T. (2015). Pola Komunikasi Keluarga dalam Membangun Akhlakul Karimah. CHANNEL: Jurnal Komunikasi, 3(2). https://doi.org/10.12928/channel.v3i2.3278
Yulita, D. T., & Trigartanti, W. (2015). Pola Komunikasi Orang Tua Perantau Minang dalam Membentuk Identitas Etnik Kebudayaan Minangkabau Terhadap Anak. Prosiding Hubungan Masyarakat, 1(2), 331–335. https://doi.org/10.29313/.V0I0.2145
DOI: https://doi.org/10.30743/mkd.v8i1.8182
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Ilham Havifi & Lusi Puspika Sari
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under CC BY 4.0