Pemanfaatan Barang Habis Pakai sebagai Media Pembelajaran untuk Menunjang Kreativitas Siswa Kelas 10 SMK Swasta Pelita Bulu Cina

Zulfi Aulia, Zulham Siregar, Yusda Novianti

Abstract


The utilization of consumables as an educational tool presents an avenue for fostering student creativity and engagement in teaching and learning endeavors. Research conducted at SMK Swasta Pelita Bulu Cina focuses on harnessing consumables to enhance student creativity and serve as educational aids, thereby promoting eco-friendly learning mediums. The research methodology incorporates training, practical application, and socialization efforts. Findings indicate that integrating consumables into learning activities enlivens classroom dynamics, capturing students' interest and attention, particularly when they actively participate in crafting their educational materials. This approach empowers teachers to innovate within the classroom, fostering a more dynamic learning environment and mitigating student disengagement. Consequently, consumables offer a viable strategy for enhancing student involvement and preventing monotony in the learning process.

Keywords


Utilization; consumables; instructional media; creativity; vocational high school

Full Text:

PDF

References


Darmalaksana, W. (2020). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka dan Studi Lapangan. Bandung: UIN Sunan Gunung Djati Press.

Endaswara, S. (2006). Metode, Teori, dan Teknik Penelitian Kebudayaan: Ideologi, Epistemologi, dan Aplikasi. Yogyakarta: Pustaka Widayatama.

Hanafi, A. N., Septiwi, E., Rahman, N. A., Citra, Y., Maharani, S., & Depra, L. (2022). Pemanfaatan Barang Bekas dalam Pembuatan Media Pembelajaran. YASIN, 2(6), 798–806. https://doi.org/10.58578/yasin.v2i6.731

Laila, A., & Sahari, S. (2016). Peningkatan Kreativitas Mahasiswa dalam Pemanfaatan Barang-Barang Bekas pada Mata Kuliah Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 1(2). Retrieved from https://ojs.unpkediri.ac.id/index.php/pgsd/article/view/213

Lepiyanto, A. (2017). Analisis Keterampilan Proses Sains Pada Pembelajaran Berbasis Praktikum. BIOEDUKASI (Jurnal Pendidikan Biologi), 5(2), 156–161. https://doi.org/10.24127/bioedukasi.v5i2.795

Maghfuroh, L. (2018). Metode Bermain Puzzle Berpengaruh pada Perkembangan Motorik Halus Anak Usia Prasekolah. Jurnal Endurance, 3(1), 55. https://doi.org/10.22216/jen.v3i1.2488

Munandar, U. (2009). Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat. Jakarta: Rineka Cipta.

Mustafa, D., Anggraeny, I., & Efendi, A. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Pembelajaran Menulis Cerita Berbasis Pendekatan Proses Bagi Siswa SMP. LingTera, 3(1), 1. https://doi.org/10.21831/lt.v3i1.8469

Nurmalitasari, F. (2015). Perkembangan Sosial Emosi pada Anak Usia Prasekolah. Buletin Psikologi, 23(2), 103. https://doi.org/10.22146/bpsi.10567

Oktarina, N. (2007). Peranan Pendidikan Global dalam Meningkatkan Kualitas Sumber Daya Manusia. Dinamika Pendidikan Unnes, 2(3).

Raisah, P. (2018). Pemanfaatan Barang-Barang Bekas Sebagai Media Pembelajaran Biologi pada Materi Sistem Pernapasan untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di MAN 5 Pidie (Skripsi). Universitas Islam Negeri Ar-Raniry, Banda Aceh.

Rival, M. (2022). Peran Guru dalam pendidikan. PUBLIKASI PEMBELAJARAN, 2(1), 46–50. Retrieved from http://journal.fkipunlam.ac.id/index.php/repo/article/view/181

Sanjaya, W. (2014). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Prenada Media Group.

Schunk, D. H., Pintrich, P. R., & Meece, J. L. (2012). Motivasi dalam Pendidikan-Teori, Penelitian, dan Aplikasinya (E. Tjo, Trans.). Jakarta: Indeks.

Sugiyono. (2013). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suryaningsih, S., & Nurlita, R. (2021). Pentingnya Lembar Kerja Peserta Didik Elektronik (E-LKPD) Inovatif dalam Proses Pembelajaran Abad 21. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(7), 1256–1268. https://doi.org/10.59141/JAPENDI.V2I07.233

Susilana, R., & Riyana, C. (2009). Media Pembelajaran. Bandung: Wacana Prima.

Syukron, A. A., & Amini, A. (2019). Kemampuan Kognitif dalam Mengurutkan Angka melalui Metode Bermain Puzzle Angka. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 77. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i1.221




DOI: https://doi.org/10.30743/mkd.v8i1.8693

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Zulfi Aulia, Zulham Siregar, Yusda Novianti

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.