Pengaruh Shopee Live terhadap Peningkatan Penjualan: Studi Kasus Skincare Mia Glansie pada Februari 2024
Abstract
This research aims to find out the influence of Shopee Live on increasing sales of Mia Glansie skincare products. The research method used is qualitative descriptive by analyzing sales data of Mia Glansie Skincare products in February 2024. Data is obtained directly from the source in the form of a table with 3 types of data, namely live orders, online orders, and offline orders which are made into graphs for comparison. The results of the study show that Shopee Live has a significant influence on the increase in sales of Mia Glansie Skincare products. This makes Shopee live very effective to support communication between sellers and buyers. This research has implications for online businesspeople to take advantage of the Shopee Live feature in increasing sales of their products.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aprilya, T. (2017). Strategi Komunikasi Pemasaran Nadyasfashop melalui Instagram dalam Meningkatkan Kepercayaan Customer di Samarinda. EJournal Ilmu Komunikasi, 5(1).
Faradiba, B., & Syarifuddin, M. (2021). Covid-19: Pengaruh Live Streaming Video Promotion dan Electronic Word of Mouth terhadap Buying Purchasing. Economos : Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 4(1), 1–9. https://doi.org/10.31850/economos.v4i1.775
Istanti, F. (2017). Pengaruh Harga, Kepercayaan, Kemudahan Berbelanja dan E-Promosi terhadap Keputusan Pembelian Belanja Online di Kota Surabaya. Jurnal Bisnis & Teknologi Politeknik NSC Surabaya, 4(1).
Jaya, I. M. L. M. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif: Teori, Penerapan, dan Riset Nyata. Yogyakarta: Quadrant.
Kristiawan, A., Gunawan, I., & Vinsensius, V. (2018). Pengaruh Potongan Harga, Bonus Kemasan, Tampilan dalam Toko terhadap Keputusan Pembelian Impulsif. Jurnal Manajemen Dan Bisnis Indonesia, 6(1), 30–44. https://doi.org/10.31843/jmbi.v6i1.181
Kurniawati, L.. (2019). Pemanfaatan Teknologi Video Streaming di LPP TVRI Jawa Barat. Jurnal Komunikasi, 10(1), 10–18. https://doi.org/10.31294/jkom.v10i1.4721
Lenggihunusa, A. Y., Sanadi, E., Raharja, S. J., Auliana, L., & Hakim, M. A. (2024). Analisis Penggunaan Live Shopping Tiktok dalam Mendorong Minat Beli Konsumen Skintific. Jurnal Lentera Bisnis, 13(1), 359. https://doi.org/10.34127/jrlab.v13i1.995
Permadi, C., & Gifari, A. (2022). Penggunaan Fitur Media Sosial Live dan Ads dalam Promosi Produk Bisnis. AKSELERASI: Jurnal Ilmiah Nasional, 4(3), 56–64. https://doi.org/10.54783/jin.v4i3.594
Prajana, A. M., Syafikarani, A., & Nastiti, N. E. (2021). Pemanfaatan Video Streaming sebagai Media Pemasaran pada Fitur Shopee Live. Jurnal Tanra, 8(2). https://doi.org/10.26858/TANRA.V8I2.22651
Primadewi, S., Fitriasari, W., & W, K. A. (2022). Analisis Faktor yang Mempengaruhi Pembelian Impulse pada Live Streaming E-Commerce berdasarkan S-O-R (Stimulus Organism Response) Framework. Jurnal Sosial Dan Teknologi (SOSTECH), 2(10).
Purnomo, V. S. (2023). Pengaruh Kualitas, Harga, dan Desain Produk terhadap Keputusan Pembelian Produk Fort. Id. PERFORMA: Jurnal Manajemen Dan Start-Up Bisnis, 8(3). https://doi.org/https://doi.org/10.37715/jp.v8i3.2126
Rachmat Prasetya, F., Suhud, U., & Aditya, S. (2023). Menguji Faktor–Faktor Determinasi Belanja Produk Fashion Apparel Saat Live Streaming di Media Sosial. SINOMIKA Journal: Publikasi Ilmiah Bidang Ekonomi Dan Akuntansi, 1(5), 1349–1364. https://doi.org/10.54443/sinomika.v1i5.647
Rahmawaty, I., Sa’adah, L., & Musyafaah, L. (2023). Pengaruh Live Streaming Selling, Review Product, dan Discount terhadap Minat Beli Konsumen pada E-Commerce Shopee. Jurnal Riset Entrepreneurship, 6(2), 80. https://doi.org/10.30587/jre.v6i2.5956
Saleh, S. (2017). Analisis Data Kualitatif. Bandung: Pustaka Ramadhan.
Sari, A. A. P., & Habib, M. A. F. (2023). Strategi Pemasaran Menggunakan Fitur Shopee Live Streaming sebagai Media Promosi untuk Meningkatkan Daya Tarik Konsumen (Studi Kasus Thrift Shop di Kabupaten Tulungagung). Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(17). https://doi.org/https://doi.org/10.5281/zenodo.8280759
Sari, V. P., Lestari, T. P., Anggreini, B., Maulana, M. I., & Purnama, F. R. D. (2023). Penggunaan Platform Online sebagai Sistem Pemasaran Live Streaming oleh Mahasiswa Prodi Pendidikan Ekonomi. Jurnal Implementasi, 3(1).
Surakhmad, W. (1998). Pengantar Penelitian Ilmiah : Dasar, Metode dan Teknik. Bandung: Tarsito.
Yasmin, M. A., Alfariji, M., & Ramdhani, F. Q. (2024). Prosiding Seminar Nasional Manajemen. Analisis Efektivitas Pemberian Diskon Saat Shopee Live Pada Produk Makanan Daerah. Banten: Universitas Pamulang.
DOI: https://doi.org/10.30743/mkd.v8i2.9485
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Agustina Lisa Tri Yuliani
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under CC BY 4.0