KONTRIBUSI KUALITAS KOMUNIKASI DAN KEMAMPUAN MANAJEMEN KEPALA SEKOLAH TERHADAP KINERJA GURU DI SEKOLAH MENENGAH PERTAMA (SMP) NEGERI 10 LANGSA

Nurlinawati ., Mahathir ., Zil Zikri, Bambang Muliadi, Indriawati .

Sari


The aims of this study are: (1) to determine the effect of the principal's communication quality on teacher performance at SMP N 10 Langsa. (2) To determine the effect of the principal's management ability on teacher performance at SMP N 10 Langsa. (3) To determine the effect of the quality of communication and the ability of the principal's management on the performance of teachers at SMP N 10 Langsa. This research was conducted at SMP N 10 Langsa, with a population of 65 people. Sampling using the total sampling method, so that the number of samples equals the total population, which could be as many as 65 people. Data collection techniques used non-test methods, such as questionnaire research instruments and library studies. Data analysis using SPSS with descriptive analysis and regression analysis. The results showed that: (1) there was an effect of the quality of the principal's communication on teacher performance at SMP N 10 Langsa, with a t-count > t-table, which was 2.628 > 1.997. (2) There is an effect of the principal's management ability on teacher performance at SMP N 10 Langsa, where t-count > t-table, which is 3,848 > 1,997. (3) There is an effect of the quality of communication and the ability of the principal's management on the performance of teachers at SMP N 10 Langsa, with an F-count > F-table, of 15.310 > 3.150.

 

Keywords: Management Ability Teachers, principals, and communication quality


Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Ahmad, S., & Harapan, E. (2014). Komunikasi antarpribadi. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Arni, M. (2014). Komunikasi Organisasi. Jakarta: Bumi Aksara.

Atmodiwirio. (2002). Manajemen Pelatihan. Jakarta: PT. Pustaka.

Bungin, B. (2013). Penelitian Kuantitatif. Jakarta: Kencana Media Predana Group.

Burhanudin. (1990). Analisis Administrasi Manajemen dan Kepemimpinan Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Colquitt, J., LePine, J., & Wesson, M. J. (2011). Organizational Behavior. New York: McGraw Hill.

Danim, S. (2010). Motivasi, Kepemimpinan, dan Efektivitas Kelompok. Jakarta: Rineka Cipta.

Effendy, & Uchjana, U. (2017). Komunikasi Teori dan Praktek. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Faisal, A. A. (2012). Pengaruh Kemampuan Manajerial Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar Negeri Se-Kecamatan Kotagede Yogyakarta. Skripsi. Program Studi Manajemen Pendidikan Jurusan Administrasi Pendidikan Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Yogyakarta.

Gita, N., Kustiani, L., & Firdaus, R. M. (2018). "Pengaruh Kemampuan Manajerial Kepala Sekolah,Disiplin Kerja, Dan Komunikasi Interpersonal Terhadap Kinerja Guru". Jurnal Riset Pendidikan Ekonomi, 3(1), 1–7. https://doi.org/10.21067/jrpe.v3i2.3805

Hamali, A. Y. (2016). Pemahaman Manajemen Sumberdaya Mausia. Yogyakarta: Center for Academic Publishing Service.

Handoko, T. H. (2011). Manajemen Personalia dan Sumber Daya Manusia. Yogyakarta: BPFE.

Hardjana, A. M. (2003). Komunikasi Intrapersonal dan Interpersonal. Yogyakarta: Kanisius.

Husaini, U. (2013). Manajemen: Teori, Praktik dan Riset Pendidikan. In Jakarta: Bumi Aksara.

Ibrahim, R. & Sukmadinata, N. S. (2010). Perencanaan Pengajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Indriyo Gitosudarmo. (2014). Manajemen Operasi. Yogyakarta: BPFE.

Kandarini, Y. (2017). Pengaruh Kemampuan Manajerial Kepala Madrasah Terhadap Kinerja Guru Di MAN 1 Konawe Selatan. Skripsi. Fakultas Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Kendari.

Kusmianto. (1997). Panduan Penilaian Kinerja Guru Oleh Pengawas. Jakarta: Erlangga.

Mangkunegara, A. A. A. P. (2013). Manajemen Sumber Daya Manusia Perusahaan. Jakarta: Remaja Rosdakarya.

Marno, & Idris, M. (2008). Strategi & Metode Pengajaran: Menciptakan Keterampilan Mengajar yang Efektif dan Edukatif. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Mas Min. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif.

Mulyasa, E. (2011). Menjadi Kepala Sekolah Profesional dalam Konteks Menyukseskan MBS dan KBK. Jakarta: Remaja Rosdakarya.

Mulyasa, Enco. (2012). Manajemen dan Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara.

Naim, N. (2016). Dasar-dasar Komunikasi Pendidikan. Ar-Ruzz Media.

Nofrion. (2016). Komunikasi Pendidikan: Penerapan Teori dan Konsep Komunikasi dalam Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar Group.

Nurudin. (2017). Ilmu Komunikasi: Ilmiah dan Populer. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Onong, U. E. (2017). Ilmu Komunikasi, Teori dan Praktek. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Permendiknas. (2007). Permendiknas No 13 Tahun 2007 Tentang Standar Kepala Sekolah. Balai Pustaka.

Pidarta, M. (1997). Landasan Kependidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Prananosa, A. G., Putra, M. R. E., Yuneti, A., & Aliyyah, R. R. (2018). "Pengaruh Gaya Kepemimpinan dan Keterampilan Berkomunikasi Kepala Sekolah terhadap Kinerja Guru". Journal Of Administration and Educational Management (ALIGNMENT), 1(2), 63–74. https://doi.org/10.31539/alignment.v1i2.405.

Priansa, D. J. (2017). Perilaku Konsumen dalam Bisnis Kontemporer. Bandung: Alfabeta.

Rahawarin, C., & Arikunto, S. (2015). "Pengaruh Komunikasi, Iklim Organisasi Dan Gaya Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru SMA". Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 3(2), 173–188. https://doi.org/10.21831/amp.v3i2.6334

Rivai, & Sagala, E. (2013). Manajemen Sumber Daya Manusia Untuk Perusahaan. Jakarta: Rajawali Press.

Rivai, V., & Mulyadi, D. (2012). Kepemimpinan dan Perilaku Organisasi Edisi Ketiga. Jakarta: PT. Rajagrafindo Persada.

Rohiat. (2010). Manajemen Sekolah. Bandung: Refika Aditama.

Saidah, U. (2010). Proses Komunikasi Kepala Sekolah dengan Guru di SMP 48 (SSN) Jakarta. Skripsi. Jurusan Kependidikan Islam Program Studi Manajemen Pendidikan Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Syarif Hidayatullah.

Setiawan, E. (2019). KBBI - Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Soedijarto. (2008). Landasan dan Arah Pendidikan Nasional Kita. Jakarta: Buku Kompas.

Sudarwan, D. (2012). Motivasi Kepemimpinan dan Efektivitas Kelompok. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suharsaputra, U. (2010). Administrasi Pendidikan. Bandung: PT. Refika Aditia.

Ula, S. (2013). Buku Pintar Teori-Teori Manajemen Pendidikan Efektif. Yogyakarta: Berlian.

Wahjosumidjo. (2001). Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Wahjosumidjo. (2012). Kepemimpinan Kepala Sekolah Tinjauan Teoritik dan Permasalahannya. Jakarta: Raja Grafindo Persada.


Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.