Retorika Ridwan Kamil Debat Calon Gubernur Pilkada DKI Jakarta 2024

Ronaida Raimunda Simbolon, Dairi Sapta Rindu Simanjuntak, Cindy Claren Br Tarigan, Boisman Harefa, Dina Elfrida Simatupang

Abstract


This study examines the video broadcast of the first debate of the 2024 DKI Jakarta gubernatorial candidates, aired on the TVOneNews YouTube channel under the title First Debate of the DKI Jakarta Gubernatorial Candidates. The central focus is the rhetorical analysis of the candidates’ speech during the debate. Employing a qualitative descriptive method, the research applies content analysis through listening and noting techniques to identify rhetorical patterns. The findings indicate the use of 17 distinct rhetorical devices, including alliteration, apostrophe, anaphora, antithesis, euphemism, hyperbole, irony, metaphor, and others, each serving specific persuasive functions. Additionally, the study highlights the strategic use of visual rhetoric in the video’s packaging, such as clickbait elements through image selection, bold typeface, capitalization, and punctuation in the video title to amplify audience engagement. These rhetorical and visual strategies collectively underscore ideological distinctions, persuasive intentions, and political branding efforts of the candidates. The research contributes to understanding how rhetorical expression and media presentation shape public perception and influence political discourse in digital platforms.

Keywords


Rhetorical analysis; political communication; debate; YouTube media; gubernatorial election.

References


Abidin, Y. Z. (2013). Pengantar Retorika. Bandung: CV. Pustaka Setia.

Afif, M. (2021). Analisis Retorika Debat Calon Pemilihan Gubernur Bali 2018 (Disertasi Doktor, Universitas Pendidikan Ganesha).

Afrizal. (2014). Metode Penelitian Kualitatif: Sebuah Upaya Penggunaan Penelitian Kualitatif dalam berbagai Disiplin Ilmu. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Aritonang, A. I. (2018). Gaya Retorika Pasangan Kandidat Cagub & Cawagub DKI Dalam Acara Debat Politik (Disertasi Doktor, Universitas Kristen Petra).

Ardiansyah, A. (2021). Retorika dalam Debat Calon Gubernur dan Wakil Gubernur Kalimantan Selatan Tahun 2020. Mabasan, 15(1), 1-12. https://doi.org/10.26499/mab.v15i1.2021

Ardiansyah, M. F. (2017). Analisis Retorika Basuki Tjahaja Purnama dalam Kampanye Pemilihan Kepala Daerah Khusus Ibukota Jakarta di Rumah Lembang 2017. e-Journal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Unes, 1(1).

Arsani, A. (2020). Retorika Politik Pasangan Basuki Tjahaja Purnama-Djarot Saiful Hidayat pada Debat Politik Pilkada DKI Jakarta 2017. Al-I'lam: Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam, 3(2), 75-91. https://doi.org/10.0000/al-ilam.v3i2.2020

Barat, P. L. (2021). Retorika dalam Debat Calon Gubernur dan Wakil Gubernur Kalimantan Selatan Tahun 2020. Mabasan, 15(1), 13-24. https://doi.org/10.26499/mab.v15i1.2021

Fathurrijal, F. (2019). Analisis Penerapan Prinsip Retorika di Panggung Debat Antar Calon Gubernur DKI Jakarta 2017. Al-I'lam: Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam, 3(1), 29-46. https://doi.org/10.0000/al-ilam.v3i1.2019

Habibi, M. I., & Yuliana, N. (2024). Strategi Komunikasi Retorika Klasik Anies Baswedan pada Debat Pertama Capres 2024. Sindoro: Cendikia Pendidikan, 5(1), 41-50. https://doi.org/10.0000/sindoro.v5i1.2024

Isa, A. (2024). Retorika Prabowo Subianto dalam Debat Pertama Pemilihan Presiden 2024. Komuniti: Jurnal Komunikasi dan Teknologi Informasi, 16(2), 143-167. https://doi.org/10.0000/komuniti.v16i2.2024

Kusmiati, M. L., Sudiana, I. N., & Astika, I. M. (2017). Analisis Retorika Calon Gubernur pada Debat Pemilihan Gubernur DKI Jakarta Tahun 2017. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Undiksha, 7(2), 1-10. https://doi.org/10.23887/jpbsi.v7i2.2017

Mutiah, T. (2013). Gaya Retorika Jokowi dalam Program Debat Kandidat Putaran Kedua Calon Gubernur dan Wakil Gubernur DKI Jakarta di Jak TV. Jurnal Komunikasi, 4(1), 12-20. https://doi.org/10.0000/komunikasi.v4i1.2013

Novianti, R., Muzammil, A. R. U., & Syahrani, A. (2020). Kajian Retorika Calon Bupati dan Wakil Bupati dalam Debat Pemilihan Kepala Daerah Kabupaten Kapuas Hulu 2020. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 11(3), 1-15. https://doi.org/10.26418/jppk.v11i3.2020

Ricky, H. (2014). Perbandingan Retorika Prabowo Subianto dan Joko Widodo dalam Debat Calon Presiden 2014 (Studi Kasus Retorika Debat Calon Presiden 2014 mengenai Pembangunan Ekonomi dan Kesejahteraan Sosial). Jurnal Ilmu Komunikasi, 1-13. https://doi.org/10.0000/jik.v1i1.2014

Rismanto, R., & Yulianita, N. (2024). Analisis wacana komunikasi verbal pada debat pertama calon gubernur dan calon wakil gubernur Jawa Barat 2024. ArtComm, 7(2), 256-266.

Sanjaya, A., Biyoga, S., & Alunaza, H. (2017). Pemimpin minoritas dan strategi retorika pathos dalam kampanye: Analisis isi deskriptif pesan strategi retorika dalam Facebook kampanye pemilihan gubernur. Jurnal Komunikasi Indonesia, 6(2), 149-156.

Silitonga, S. (2017). Retorika petahana Basuki Tjahaja Purnama (Ahok) sebagai calon gubernur DKI Jakarta dalam debat Pilkada 10 Februari 2017 (Analisis semiotika Charles Sanders Peirce) (Disertasi Doktor, Universitas Mercu Buana Jakarta).

Sugiyono. (2013). Metode penelitian kuantitatif dan kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.




DOI: https://doi.org/10.30743/bahastra.v9i2.10581

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 

Bahastra: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia

Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, FKIP - Universitas Islam Sumatera Utara
Kampus Induk UISU Jl. Sisingamangaraja XII Teladan, Medan
Email: prodipbsi@fkip.uisu.ac.id | bahastra@fkip.uisu.ac.id 

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.