PENINGKATAN KETERAMPILAN MENULIS CERPEN SISWA SMP NEGERI 3 PERBAUNGAN MELALUI PENERAPAN TEKNIK TRANSFORMASI LAGU
Abstract
One of the language skills that is no less important is writing skill. Writing skill is the skill of pouring ideas and thoughts into a written work that can be enjoyed by readers. The aim of this research is to improve short story writing skills through the application of song transformation techniques. This research is included in the type of classroom action research with a population of class X students of SMP Negeri 3 Perbaungan with a sample of 38 students in class X-10. The instruments used in this study were observation, in-dept review, and short story writing skill tests. The analysis technique used is comparative critical analysis. Learning that is carried out by correcting the weaknesses and deficiencies of the learning process carried out by the teacher has a significant impact. This is evidenced by increasing the percentage of student learning completeness from 57.89% to 89.47%, in this case, indicated by the class average score which increased from 64.42 and standard deviation of 22.95 to 73.11 and a standard deviation of 13.35. If examined in more depth, this increase occurs when the teacher begins to provide feedback in the form of motivation and appreciation to students for overcoming problems in writing, whether caused by a lack of ideas or weaknesses in short story writing techniques.
Keywords
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
Arikunto, S., Suhardjono, & Supardi. (2011). Penelitian Tindakan Kelas. Bumi Aksara.
Atmowiloto, A. (2002). Mengarang Itu Gampang. PT Gramedia Pustaka Utama.
Baehaki, I., & Cahyani, I. (2016). Peningkatan Keterampilan Menulis Deskripsi dengan Teknik Rumpang Melalui Media Gambar. EduHumaniora: Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 7(2), 164. https://doi.org/10.17509/eh.v7i2.2707
Budiyono, H. (2012). PEMBELAJARAN KETERAMPILAN MENULIS BERBASIS PROSES MENULIS DAN TEORI PEMEROLEHAN BAHASA. Pena, 2(3).
Christianti, M. (2013). Membaca Dan Menulis Permulaan Untuk Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 2(2).
Kartika, R. (2018a). PENGARUH METODE IMAGE STREAMING TERHADAP KEMAMPUAN MENULIS CERPEN DI KELAS XI SMA IT INDAH MEDAN. BAHASTRA Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(2).
Kartika, R. (2018b). PENGARUH MODEL PROBLEM CENTERED LEARNING TERHADAP KEMAMPUAN MENULIS PUISI SISWA KELAS X SMK PAB 3 MEDAN ESTATE. BAHASTRA Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(1).
Mardiyah. (2016). KETERAMPILAN MENULIS BAHASA INDONESIA MELALUI KEMAMPUAN MENGEMBANGKAN STRUKTUR PARAGRAF. TERAMPIL: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 3(2).
Masitoh, M., & Prihatmojo, A. (2022). PENERAPAN TEKNIK TRANSFORMASI LAGU DALAM PENINGKATAN KEMAMPUAN MENULIS WACANA MAHASISWA. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Metalingua, 7(1), 1–12. https://doi.org/10.21107/metalingua.v7i1.13068
Novianti, H., Pamungkas, D., & Utama, S. B. (2018). THE LEARNING OF WRITING SHORT STORIES WITH TRANSFORMATIONAL TECHNIQUE. Jurnal Alinea, 2(1).
Nuraini, O., Suryanto, E., & Mujiyanto, Y. (2013). PENERAPAN TEKNIK TRANSFORMASI LAGU UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS CERPEN SISWA SMA. BASASTRA Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra Indonesia dan Pengajarannya, 2(1).
Nurgiyantoro, B. (2007). Teori Pengkajian Fiksi. Gadjah Mada University Press.
Putra, N. A. (2014). Penggunaan Media Gambar Seri untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Narasi pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas IV SDN Moahino Kabupaten Morowali. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 2(4).
Rinawati, Agustin, Mirnawati, L. B., & Setiawan, F. (2020). Analisis Hubungan keterampilan Membaca Dengan Keterampilan Menulis Siswa Sekolah Dasar. Education Journal : Journal Educational Research and Development, 4(2).
Semi, A. (2013). Anatomi Sastra. Angkasa Raya.
Sii, P., & Geong, E. (2019). PENERAPAN TRANSFORMASI LAGU “WUAT WA’I” KARYA ARMIN SUNARTO SEBATU UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS CERPEN SISWA KELAS VII A SMPN 2 RUTENG-BEOKINA. PROLITERA Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa, Sastra, dan Budaya, 2(1).
Sugiharti, R. E., & Wulandari, M. (2017). PENINGKATAN KETERAMPILAN MENULIS KARANGAN NARASI SISWA KELAS VA DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA GAMBAR SERI PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA DI SDIT AD-DAMAWIYAH CIBITUNG. Pedagogik, 5(2).
Sukirman. (2020). Tes Kemampuan Keterampilan Menulis dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah. Jurnal Konsepsi, 9(2).
Sumayyah, S., Mustadi, A., & Harun, H. (2019). Penilaian Aktivitas Siswa dalam Keterampilan Menulis melalui Model Think Talk Write. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 9(1), 23. https://doi.org/10.25273/pe.v9i1.3966
Suwandi, S. (2009). Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dan Penulisan Karya Ilmiah. Yuma Pustaka.
Tarigan, H. G. (2018). Menulis sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Angkasa.
Trismanto. (2017). KETERAMPILAN MENULIS DAN PERMASALAHANNYA. Bangun Rekaprima, 3(1).
Wahyuningtyas, S., & Santosa, W. H. (2011). Sastra: Teori dan Implementasinya. Yuma Pustaka.
Yasa, A. D., & Chrisyarani, D. D. (2020). Membudayakan Keterampilan Menulis pada Mading Kelas untuk Melatih Kreativitas Siswa. Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2), 242–249. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v4i2.3834
DOI: https://doi.org/10.30743/bahastra.v7i2.6820
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Bahastra: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia
Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, FKIP - Universitas Islam Sumatera Utara
Kampus Induk UISU Jl. Sisingamangaraja XII Teladan, Medan
Email: prodipbsi@fkip.uisu.ac.id | bahastra@fkip.uisu.ac.id