PENGARUH LINGKUNGAN KERJA, FASILITAS KERJA DAN MOTIVASI TERHADAP KINERJA GURU DI YAYASAN PENDIDIKAN AZADIN ANHAR KECAMATAN WAMPU KABUPATEN LANGKAT

Heriati ., Putri Herviana Daulay

Abstract


The formulation of the problem in this study is how the influence of the Work Environment, Work Facilities and Motivation on Teacher Performance at the Azadin Anhar Education Foundation, Wampu subdistrict, Langkat Regency, both partially and simultaneously. The population and sample of this study were all teachers at the foundation, amounting to 37 people. The sampling technique uses total sampling. Data collection techniques used were direct interviews and questionnaires. The results of this study are partially Work Environment variables have a positive and significant effect on Teacher Performance with tcount> ttable, (5.525> 2.04,), Work Facility variables have a positive and significant effect on Teacher Performance with tcount> ttable, (2,411> 2.04) and Motivational Variables have a positive and significant effect on Teacher Performance with tcount> ttable, (3.218> 2.04). Simultaneously the variable Work Environment, Work Facilities and Motivation have a positive and significant effect on Teacher Performance with Fcount> Ftable, (14.558> 2.87). R2 (RSquare) value of 0.540, which means that the variable Work Environment, Work Facilities and Motivation has a positive and significant effect on Teacher Performance at Azadin Anhar Education Foundation, Wampu Subdistrict, Langkat Regency by 54.00%, and the remaining 46.00%, influenced by other factors not examined.


Keywords


Work Environment, Work Facilities, Motivation and Teacher Performance

Full Text:

PDF

References


Ahmadi, Abu. (2007). Sosiologi pendidikan. Jakarta : PT Rineka Cipta

Arikunto, S (2002). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan (Edisi Rrevisi). Jakarta:Bumi Aksara.

Arikunto,S. (2006).Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Bimo Walgito. 1997. Pengantar Psikologi Umum. Yogyakarta: Andi Ofset.

B. Suryosubroto. 2004. Manajemen Pendidikan di Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta.

Buchori. (1991). Psikologi Pendidikan. Jakarta. PT. Aksara Baru.

Chaplin, James P. (2002 ).Kamus Psikologi. Jakarta : Rajawali

Christpher Pass dan Bryan Lowes. 1994. Kamus Lengkap Ekonomi,. Jakarta: Erlangga,

Departemen Pendidikan Nasional. (2005). Kamus besar bahasa indonesia. Jakarta. Balai Pustaka.

Djaali. (2011). Psikologi Pendidikan. Jakarta : Bumi Aksara.

Djamarah, Syaiful Bahri. ( 2008 ). Psikologi belajar. Jakarta: Rineka Cipta

E. Mulyasa. 2004. Kurikulum Berbasis Kompetensi. Bandung: Remaja Rosdakarya.

………….. 2007. Menjadi Kepala Sekolah Profesional. Bandung: PT Remaja Rosdakarya..

………….. 2008. Menjadi Guru Profesional. Bandung: PT Rosdakarya.

Eti Rochaety, dkk. 2005. Sistem Informasi Manajemen Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Farida Hanum. 2011. Sosiologi Pendidikan. Yogyakarta: Kanwa Publisher.

Ibrahim Bafadal. 2003. Manajemen Peningkatan Mutu Pendidikan Berbasis Sekolah, Manajemen Perlengkapan Sekolah Teori dan Aplikasi. Jakarta: Bumi Aksara.

Jalaludin Rakhmat. 2003. Psikologi Komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Gie, The Liang ( 1995 ). Cara belajar Yang Efisien. Yogyakarta : Liberty

Kadariyah (2001), Analisa Pendapatan Nasional, Jakarta: Bina Aksara,

Kurjono. (2010). Proses belajar Mengajar dengan Aspek-aspeknyna Panduan bagi Para Pendidik, Mahasiswa dan Para Praktisi Pendidikan. Bandung: ProgramStudi Pendidikan Akuntansi: Tidak diterbitkan.

Miftah Thoha. 1996. Perilaku Organisasi. Jakarta: Rajawali.

Mudrajat Kuncoro. 2001. Metode Kuantitatif. Yogyakarta: Unit penerbit dan percetakan AMP YKPN

Mulyasa, E. 2008. Standar Kompetensi dan Sertifikasi Guru. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya.

Muhaimin. 2003. Pengembangan Kurikulum PAI di Sekolah-sekolah dan Perguruan Tinggi. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Muhibin Syah. 2005. Psikologi Pendidikan. Bandung: Rosdakarya.

Notodiharjo, Hardjono, (1990). Pendidikan tinggi dan tenaga kerja tingkat tinggi di Indonesia. Jakarta : Universitas Indonesia

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 13 Tahun 2007 tentang Standar Kompetensi Kepala Sekolah.

Sujanto, Agus. (2004). Psikologi Umum. Jakarta: PT. Rineka Cipta

Saifuddin Azwar.2012. Penyusunan Skala Psikologi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Sobri, dkk. 2009. Pengelolaan Pendidikan. Yogyakarta: Multi Pressindo.

Supardi dan Anwar. 2002. Motivasi Kerja.Puri Arsita Anam. Yogyakarta.

Usman, M.U. 2003. Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Undang-undang Republik Indonesia Nomor 14 tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen. Surabaya : Kesindo Utama

Winkel.(2005). Psikologi Pengajaran. Yogyakarta: Media Abad

Widjaya, Cece. 1991. Kemampuan Dasar Guru dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung: Rosda Karya




DOI: https://doi.org/10.30743/jmb.v2i2.2903

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Manajemen dan Bisnis
Fakultas Ekonomi Universitas Islam Sumatera Utara
Jl. Sisingamangaraja, Teladan-Medan Indonesia 20217 
Telp. (061) 7869880 | fax. (061) 7869880
Email: admin.jmb@fe.uisu.ac.id