ANALISIS PERBEDAAN INDEKS PRESTASI KUMULATIF MAHASISWA PENDIDIKAN MATEMATIKA BERDASARKAN TIPE KEPRIBADIAN EKSTROVERT DAN INTROVERT
Abstract
This research is a quantitative research employing an ex post facto approach aimed at examining the differences in Grade Point Average (GPA) of mathematics education students based on extrovert and introvert personality types. Data collection was conducted online using a validated personality questionnaire consisting of 20 items, distributed via the Google Form platform. The research sample comprised 28 students, including 14 extroverted and 14 introverted individuals. Data analysis involved a normality test using the Kolmogorov-Smirnov test and a hypothesis test using the Independent Samples t-test. The results showed that there was no significant difference in the GPA of mathematics education students between extrovert and introvert personality types. Therefore, personality type does not significantly influence students' academic achievement in terms of GPA within this context.
Keywords
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
Asrifah et al. (2022). Perbedaan Hasil Belajar Matematika antara Siswa yang Memiliki Kepribadian Ekstrovert dan Introvert Kelas VIII. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika, Universitas Mulawarman, 2(1) : 69 – 74.
Hadi, H. S. dan Subki. (2021). Perbandingan hasil belajar matematika siswa MTs ditinjau dari tipe kepribadian ekstrovert dan introvert. Journal Of Math Tadris, 1(1) : 1 - 10
Kurniawan, & Stanislaus. (2016). GAMBARAN bhd. Intuisi Jurnal Ilmiah Psikologi, 8(3) : 195 – 199.
Lestari, A., Ma’wiyah, N., & Ihsan, M. (2020). Kontribusi Dukungan Keluarga dan Teman Bergaul Terhadap Indeks Prestasi Kumulatif Mahasiswa Dengan Memperhatikan Intensitas Belajar. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 8(1) : 51 – 60
Lusiana, M., Risma, D., & Lesmana, S. D. (2009). Hubungan Tipe Kepribadian dengan Prestasi Akademik pada Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Riau Angkatan 2006. Jik, 3(1) : 59 – 66
Nasution, S. S., & Ariga, R. A. (2018). Hubungan Kepribadian Dengan Tingkat Prestasi Mahasiswa di Fakultas Keperawatan Universitas Sumatera Utara. Talenta Conference Series: Tropical Medicine (TM), 1(1) : 6 – 12
Priscilla Josierra Liora, Rindiani, Ahmad Yani T, & Nadya Febriani Meldi. (2024). Pengaruh Kecerdasan Emosional Dan Minat Belajar Terhadap Ipk Mahasiswa Pendidikan Matematika Universitas Tanjungpura. Satya Widya, 39(2), 106–117. https://doi.org/10.24246/j.sw.2023.v39.i2.p106-117
Rahmat, T., & Medika, G. H. (2023). Hubungan Indeks Prestasi Komulatif (IPK) Dan Lama Studi Terhadap Nilai Ujian Komprehensif Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika. Math Educa Journal, 7(1) : 24 – 33
Tumanggor, O,B. (2016). Student’s Speaking Performances with Different Personalities. Medan: State University of Medan.
Waritsman, A., & Tombokan, F. (2020). Pengaruh Self-Esteem Terhadap Prestasi Akademik Matematika Mahasiswa. Math Educa Journal, 4(2) : 134 – 143
Winarni, R., & Rahmawati, D. (2015). Pengaruh Karakteristik Tipe Kepribadian Dan IPK Terhadap Kecemasan Berkomputer Mahasiswa Akuntansi Dalam Menggunakan Software Akuntansi Dengan Locus of Control Sebagai Variabel Moderasi. Nominal, Barometer Riset Akuntansi Dan Manajemen, 4(1).
Yohana, R. (2022). Hubungan Tipe Kepribadian dengan Prestasi Akademik Mahasiswa Program Studi Kedokteran Tahun 2016 Fakultas Kedokteran Universitas Tanjungpura. Jurnal Cerebellum, 49(12) : 665 – 670.
Yuketin, Y. et al. (2018). ANALISIS HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA DITINJAU DARI PERBEDAAN KEPRIBADIAN EKSTROVERT DAN INTROVERT. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(2) : 163 – 168
DOI: https://doi.org/10.30743/mes.v10i2.10513
Refbacks
- There are currently no refbacks.
.png)

