HUBUNGAN PERHATIAN ORANG TUA DAN MOTIVASI BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA

Rianita Simamora

Abstract


This study aims to determine the influence of parental attention and learning motivation on mathematics learning outcomes of seventh-grade students of SMP Negeri 1 Pematangsiantar. Parental attention and learning motivation data obtained from an instrument in the form of a closed questionnaire distributed online via google form with good quality because it is valid and reliable. Meanwhile, students' mathematics learning outcomes were obtained from the school's documentation of grades. The test results show that there is a direct effect of parental attention on learning motivation with a t-count of 2.1309 and a significance level of 0.08325; there is a direct effect of parental attention on student mathematics learning outcomes with a t-count of 2.42875 and a significance level of 0.13768; there is an indirect effect of learning motivation on student mathematics learning outcomes with a t-count of 2.58298 and a significance level of 0.14988; there is an indirect effect of parental attention and learning motivation on mathematics learning outcomes. As for the contribution given by parents' attention and learning motivation to mathematics learning outcomes was 28.75% and the total effect was 42.327%. Therefore, the higher parental attention and student motivation, the higher the learning outcomes.


Full Text:

PDF

References


Achyanadia, Septy. (2013). Hubungan Kebiasaan Belajar Dan Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Ciseeng. Vol. 2. No. 2 Juli 2013

Aprida & Muhammad. 2017. Belajar dan Pembelajaran. Vol. 03 No. 2 Desember 2017

Arikunto, Suharsimi. 2014. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Dedih,dkk. 2019. Perhatian Orang Tua Dalam Pendidikan Keagamaan Anak Di Rumah Hubungannya Dengan Perilaku Mereka Di Lingkungan Sekolah. Volume: IV, Nomor 1, 2019/1440

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, R.I. 2003. Undang-undang No.20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Depdiknas

Djamarah, Syaiful Bahri. 2015. Psikologi Belajar. Jakarta : Rineka Cipta.

Dimyati dan Mudjiono. 2017. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Endriani, Ani. 2016. Hubungan Perhatian Orang Tua Dengan Motivasi Belajar Pada Siswa Kelas VIII SMPN 6 Praya Timur Lombok Tengah Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Realita Volume 1 Nomor 2 Edisi Oktober 2016

Fadillah, Ahmad. 2016. Analisis Minat Belajar Dan Bakat Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Volume 1 Nomor 2, Agustus 2016

Febriany. 2013. Hubungan Perhatian Orangtua Dengan Motivasi Belajar Siswa Dalam Mengerjakan Tugas-Tugas Sekolah. Jurnal Ilmiah Konseling, Volume 2.

Firmansyah, Dani. 2015. Pengaruh Strategi Pembelajaran Dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika. Volume 3 Nomor 1, Maret 2015

Handayani, Santy. 2016. Pengaruh Perhatian Orangtua Dan Minat Belajar Matematika Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa. Jurnal Formatif 6(2): 141-148

Helmawati. 2014. Pendidikan Keluarga. Bandung : PT Remaja Rosdakarya.

Jumarniati, dkk. 2019. Pengaruh Motivasi Belajar dan Aktivitas Belajar terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Program Studi PGSD. CJPE: CokroaminotoJournalofPramentaryEducationVol 2 No 2, Oktober 2019

Lestari, Witri. 2017. Pengaruh Kemampuan Awal Matematika dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Analisa 3 (1) (2017) 76-84

Mawarsih, dkk. 2013. Pengaruh Perhatian Orang Tua Dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Sma Negeri Jumapolo. JUPE UNS, Vol. 1,No. 3

Ningsih, Rita. 2016. Pengaruh Kemandirian Belajar Dan Perhatian Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Jurnal Formatif 6(1): 73-84, 2016

Nisa, Afiatin. 2015. Pengaruh Perhatian Orang Tua Dan Minat Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial. Faktor Jurnal Ilmiah Kependidikan Vol. II No. 1 Maret 2015




DOI: https://doi.org/10.30743/mes.v6i2.3729

Refbacks

  • There are currently no refbacks.