ANALISIS METODE PLS-SEM DENGAN MODIFIKASI MODEL UTAUT2 PADA PENGGUNAAN CHATGPT OLEH MAHASISWA UNIVERSITAS SUMATERA UTARA

Putri Mayang Syafira Silalahi, Ernita Dewi br Tarigan, Rahmawati Pane, Suyanto Suyanto

Abstract


The rapid advancement of technology in modern times has a great influence in various aspects of life, including in the world of education. One example is the presence of ChatGPT among students in learning activities. The use of ChatGPT has many benefits but the use of this technology must still be addressed wisely to avoid ethical issues, copyright and plagiarism. This study aims to determine what factors influence the use of ChatGPT by students of the University of North Sumatra in education. By using the Partial Least Squares-Structural Equation Modeling (PLS-SEM) method with the variables used, namely the UTAUT2 model. The findings of this study state that 8 hypotheses of the relationship between variables tested in the study, of which 4 hypotheses of the relationship between variables are accepted and 4 hypotheses of the relationship between variables are rejected.


Keywords


Artificial Intelligence, ChatGPT, Modified Model UTAUT2, Students, Technology

References


Andrianto, A. (2020). Faktor Yang Mempengaruhi Behavior Intention Untuk Penggunaan Aplikasi Dompet Digital Menggunakan Model Utaut2. Jurnal Ilmiah Ekonomi Bisnis, 25(2), 111–122. https://doi.org/10.35760/eb.2020.v25i2.2412

Cahyani, N. P. D., & Dewi, L. G. K. (2021). Analisis Adopsi Uang Elektronik dengan Model UTAUT2. E-Jurnal Akuntansi, 32(1), 3496. https://doi.org/10.24843/eja.2022.v32.i01.p13

Ernawati, M., Hermaliani, E. H., & Sulistyowati, D. N. (2021). Penerapan DeLone and McLean Model untuk Mengukur Kesuksesan Aplikasi Akademik Mahasiswa Berbasis Mobile. Jurnal IKRA-ITH Informatika, 5(1), 58–67.

Faiz, A., & Kurniawaty, I. (2023). Tantangan Penggunaan ChatGPT dalam Pendidikan Ditinjau dari Sudut Pandang Moral. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(1), 456–463. https://doi.org/10.31004/edukatif.v5i1.4779

Ghozali, I. (2021a). Partial Least Squares: Konsep, Metode dan Aplikasi Menggunakan Program WarPLS 7.0 (4 ed.). Universitas Diponegoro.

Ghozali, I. (2021b). Structural Equation Modelling dengan Metode Alternatif Partial Least Squares (PLS) (5 ed.). Universitas Diponegoro.

Hair, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2022). A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modelling (PLS-SEM) (3 ed.). SAGE Publications.

Mustakim, R., Suwarto, F., & Marzuki, F. (2023). Pengaruh Personal Branding dan Personal Skill dengan Knowledge Sharing sebagai Variabel Moderasi terhadap Efektivitas Sosial Media Linkedin di Provinsi DKI Jakarta. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(10), 7979–7987. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i10.3022

Purboyo, Zulfikar, R., Alfisah, E., & Teguh Wicaksono. (2023). Menguji Pengaruh Persepsi Terhadap Minat Berinvesasi Saham di Kota Banjarmasin. Jurnal Mirai Management, 8(2), 16–27. https://journal.stieamkop.ac.id/index.php/mirai/article/view/4478%0Ahttps://journal.stieamkop.ac.id/index.php/mirai/article/download/4478/2911

Setiawan, A., & Luthfiyani, U. K. (2023). Penggunaan ChatGPT Untuk Pendidikan di Era Education 4.0: Usulan Inovasi Meningkatkan Keterampilan Menulis. JURNAL PETISI (Pendidikan Teknologi Informasi), 4(1), 49–58. https://doi.org/10.36232/jurnalpetisi.v4i1.3680

Setiawan, E., Winarno, W. W., & Fudholi, D. H. (2021). Analisis Faktor Penerimaan Layanan e-Government dengan Menggunakan Model UTAUT2 dan GAM di Kabupaten Gunungkidul. Jurnal Media Informatika Budidarma, 5(1), 34. https://doi.org/10.30865/mib.v5i1.2565

Yamin, S., & Kurniawan, H. (2011). Generasi Baru Mengolah Data Penelitian dengan Partial Least Square Path Modeling: Aplikasi dengan Software XLSTAT, SmartPLS, dan Visual PLS. Salemba Infotek.




DOI: https://doi.org/10.30743/mes.v10i1.9562

Refbacks

  • There are currently no refbacks.