PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE NUMBERED HEAD TOGETHER TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS VII

Nurhayatun Nupus, Dian Armanto

Abstract


This study aims to determine the effect of the Numbered Head Together learning model on grade VII mathematics learning outcomes as well as the difficulties or weaknesses of students learning by using the Numbered Head Together learning model. This research is quantitative research with experimental research type, the research used pretest-posttest control group design. In this study the population was all class VII students of SMP Negeri 5 Percut Sei Tuan and the sample used consisted of two classes namely VII-6 (experimental class) and class VII-7 (control class). The sampling technique used simple random sampling. Based on the results of the pretest data, the average value of the experimental class was 29.59 and the control class was 31.5. While the posttest results obtained an average experimental value of 77.40 and a control class of 71.34. Based on the results of hypothesis testing using the t-test, it is concluded that there is a significant effect of the Numbered Head Together learning model on the learning outcomes of seventh grade mathematics students at SMP Negeri 5 Percut Sei Tuan. The Numbered Head Together model can reduce students difficulties in understanding and solving linear equations of one variable and increase students’ active participation in learning.


Keywords


learning outcomes, cooperative learning, numbered head together

References


Priadana, S dan Denok, S. 2021. Metode Penelitian Kuantitatif. Tangerang: Pascal Books.

Annaurotin, L. et al. 2020. Analisis Minat Belajar Siswa Pada Pembelajaran Matematika Dalam Proses Pembelajaran Daring dan Luring Kelas II. EduCurio Jurnal, 1(1): 166-170.

Ardilla, A dan Hartanto, S. 2022. Faktor yang Mempengaruhi Rendahnya Hasil Belajar Matematika Siswa MTs Iskandar Muda Batam. Jurnal Pythagoras, 6(2): 175-186.

Fahrudin. et al. 2021. Pembelajaran Konvensional dan Kritis Kreatif dalam Perspektif Pendidikan Islam. Jurnal Hikmah, 18(1): 64-80.

Fatimah, S dan Syamsudin. 2021. Model Pembelajaran Numbered Head Together (NHT) Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Tematik Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal PGMI, 4(1): 38-54.

Hasanah, Z dan Himami, A. S. 2021. Model Pembelajaran Kooperatif Dalam Menumbuhkan Keaktifan Belajar Siswa. Jurnal Studi Kemahasiswaan, 1(1): 1-13.

Hataul, L. S. et al. 2020. Perbedaan Hasil Belajar Siswa Dengan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Quick on The Draw dan Konvensional Pada Materi Persamaan Eksponen. Jurnal Pendidikan Matematika Unpatti, 1(2): 56-63.

Lina, N, E dan Agus, D. 2020. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together (NHT) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VII.8 SMP Negeri 25 Pekanbaru. Jurnal Aksiomatik, 8(1): 19-26.

Marseno, B. S. et al. 2021. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together (NHT) Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VII SMP Negeri 10 Kendari. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika, 9(2): 253-266.

Panggabean, S. et al. 2021. Sistem Student Center Learning dan Teacher Center Learning. Bandung: CV. Media Sains Indonesia.

Rohman. et al. 2021. Kemampuan Pemahaman Konsep Pada Pembelajaran Matematika Menggunakan Metode Penemuan Terbimbing Di SMA Negeri 14 Palembang. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika, 5(2): 165-173.

Setiawan, Y dan Oktaviani, M. S. 2022. Pengembangan Mathlite Untuk Meningkatkan Kerja Sama Siswa Kelas IV SD. Jurnal Penelitian Matematika dan Pendidikan Matematika, 5(2): 215-223.

Syariah, R. N dan Haerudin. 2021. Analisis Kesalahan Siswa Dalam Mengerjakan Soal Eksponen Berdasarkan Teori Brodie. Jurnal Ilmiah Maju, 8(2): 348-353.

Wahyuni, R. et al. 2022. Faktor Penyebab Rendahnya Pemahaman Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Di SD 14 Semperiuk. Journal of Educational Review and Research, 5(1): 46-51.

Wati dan Syamsulrizal. 2020. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together Terhadap Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika Kelas VIII MTs. Negeri Sorong. Jurnal Theorema, 1(1): 35-43.

Yulianto, A. 2021. Penerapan Model Kooperatif Tipe TPS (Think Pair Share) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Di Kelas VI SDN 42 Kota Bima. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 1(2): 6-11.




DOI: https://doi.org/10.30743/mes.v10i1.9839

Refbacks

  • There are currently no refbacks.