Penerapan Komunikasi Persuasif Pimpinan untuk Meningkatkan Kedisiplinan dan Motivasi Mahasiswa di STAI-YDI Lubuk Sikaping

Dafrizal Dafrizal, Sarmiati Sarmiati

Abstract


This research discusses the case of lack of discipline among students at STAI-YDI Lubuk Sikaping, particularly in terms of attendance and payment of tuition fees, which have negative impacts on students' motivation and achievement. This lack of discipline is also caused by disrupted operational activities on the campus. The purpose of this research is to analyze the persuasive communication process of the leaders in motivating students to achieve and discipline them at STAI-YDI Lubuk Sikaping. This research uses a case study approach, which is an approach in qualitative research. This research uses observation and in-depth interviews with leaders and students as informants to collect data. The primary data obtained will be analyzed to find effective solutions in improving discipline and motivation among students on the campus. The persuasive processes carried out by the leaders must be done regularly and periodically to achieve effectiveness and maximum results. In this case, improving students' discipline and motivation is crucial to maintain the expected academic quality and achievement

Keywords


discipline; motivation; students; STAI-YDI Lubuk Sikaping.

Full Text:

PDF

References


Alfani, M. R., & Yanuar, D. (2019). Komunikasi Informal Pimpinan dalam Meningkatkan Kedisiplinan Pegawai pada Bidang Bina Ideologi, Wawasan Kebangsaan, dan Karakter Bangsa (Studi pada Kantor Badan Kesbangpol Aceh). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Fakultas Ilmu Sosial & Ilmu Politik, 4(4), 1–15.

Ardi, N. W. (2013). Komunikasi Massa Suatu Pengantar. Bandung: Simbosa Rekatama Media.

Ardianto, E. (2007). Komunikasi Massa: Suatu Pengantar. Bandung: Simbosa Rekatama Media.

Arylien Ludji Bire, Uda Geradus, dan J. B. (2014). Pengaruh Gaya Belajar Visual, Auditorial, Dan Kinestetik Terhadap Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Kependidikan, 44(2), 168–174.

Atkinson, J. (1982). Motivation and Achievement. Wasingthon, D.C: V.H. Winston and Son.

Budiningsih, A. (2005). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Cangara, H. (2014). Perencanaan dan Strategi Komunikasi. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Dharmawan, A. (1993). Hubungan Antara Komunikasi Interpersonal dengan Keterlibatan Kerja pada Tenaga Perawat di RS Bethesda. Universitas Gadjah Mada.

Effendy, O. U. (1993). Ilmu, Teori & Filsafat Komunikasi. Bandung: Citra Aditya Bakti.

Hidayat, D. (2012). Komunikasi Antar Pribadi dan Medianya. Jakarta: Raja Grafinda Persada.

Iksan, M. (2012). Dukungan Sosial Pada Prestasi dan Faktor Penyebab Kegagalan Siswa SMP & SMA. Universitas Gajah Mada.

Iriantara, Y., & Malik, D. D. (1994). Komunikasi Persuasif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Larson, C. U. (2009). Persuasion Reception and Responibility. Boston: Cengage Learning.

Latipah, E. (2015). Strategi Self Regulated Learning dan Prestasi Belajar: Kajian Meta Analisis. Jurnal Psikologi, 37(1), 110 – 129–129. https://doi.org/10.22146/jpsi.7696

Littlejhon, S. W., & Foss, K. A. (2009). Teori Komunikasi (9th ed.). Jakarta: Salemba Humanika.

Marhaeni Fajar. (2009). Ilmu Komunikasi Teori & Praktek. Yogyakarta: Graha Ilmu.

McClelland, D. C. (1987). Human Motivation. New York: Cambridge University Press.

Mopangga, H. (2014). Faktor Determinan Minat Wirausaha Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Negeri Gorontalo. Jurnal Ekonomi Trikonomika, 13(1), 78–90.

Mulyana, D. (2011). Ilmu Komunikasi Suatu Pengantar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nurhadi, F. Z. (2010). Teori Teori Komunikasi: Teori Komunikasi dalam Perspektif Penelitian Kualitatif. Bogor: Remaja Rosdakarya.

Palan, R. (2007). Competency Management: Teknis Mengimplementasikan Manajemen SDM Berbasis Kompetensi untuk Meningkatkan Daya Saing Organisasi. Jakarta: PPM.

Pawito. (2007). Penelitian KOmunikasi Kualitatif. Yogyakarta: LKiS.

Rahardja, A. T. (2004). Hubungan Antara Komunikasi antar Pribadi Guru dan Motivasi Kerja Guru dengan Kinerja Guru SMUK BPK Penabur Jakarta. Jurnal Pendidikan Penabur, (03), 1–21.

Rahardjo, M. (2017). Studi kasus dalam penelitian kualitatif: konsep dan prosedurnya. Malang: UIN Maulana Malik Ibrahim Malang.

Rakhmat, D. (2005). Psikologi Komunikasi. Bandung: PT Remadja Rosdakarya.

Reski, N., Taufik, & Ifdil. (2017). Konsep Diri dan Kedisiplinan Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Indonesia, 3(2), 85–91.

Sardiman, A. M. (2001). Interaksi Dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Setyaningsih, I. (2008). Kepuasan Pelajar sebagai Konsumen sebuah Institusi Pendidikan. Kaunia Jurnal Sains Dan Teknologi, Vol IV(1).

Sobri, M., & Moerdiyanto, M. (2014). Pengaruh Kedisiplinan Dan Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Madrasah Aliyah Di Kecamatan Praya. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 1(1), 43–56. https://doi.org/10.21831/hsjpi.v1i1.2427

Supratikaya, A. (1995). Komunikasi Antar pribadi : Tujuan Psikologis. Yogyakarta: Kanisius.

Syah, M. (2010). Psikologi Pendidikan dengan pendekatan baru. Bandung: PT Remadja Rosdakarya.

Tulus, T. (2008). Peran Disiplin pada Perilaku dan Prestasi Belajar. Jakarta: Grasindo.

Valsasina, P., Rocca, M. A., Absinta, M., Sormani, M. P., Mancini, L., Stefano, N. De, … Filippi, M. (2011). NEUROSYSTEMS A multicentre study of motor functional connectivity changes in patients with multiple sclerosis. 33(October 2010), 1256–1263. https://doi.org/10.1111/j.1460-9568.2011.07623.x

Wingkel, W. S. (1996). Psikologi Pengajaran. Jakarta: Gramedia.

Yin, R. K. (2014). Studi Kasus Desain & Metode. Jakarta: Rajawali Pers.

Zubaidah, A. (2014). Psikologi Pembelajaran Matematika. Yogyakarta: Buku Beta.




DOI: https://doi.org/10.30743/mkd.v7i1.6754

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Dafrizal, Sarmiati

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.