Efektivitas Kegiatan Gerakan Literasi Sekolah dalam Meningkatkan Minat Literasi Siswa di SMPN 20 Medan

Alfany Umar, Abdul Karim Batubara

Abstract


This research departs from the School Literacy Movement (GLS) programme launched by the Ministry of Education and Culture, as an effort to increase the literacy awareness of the nation's children. This research examines how the effectiveness of GLS activities in increasing students' interest in reading. This research uses a qualitative approach method with a descriptive type of research with the aim of explaining the effectiveness of the School Literacy Movement activities in increasing students' interest in literacy, the location is SMPN 20 Medan and data collection methods using an observation and interviews. The questions of research in this study are, what are the factors that influence the effectiveness of GLS activities at SMPN 20 Medan, how is the effectiveness of GLS activities in increasing students' interest in literacy at SMPN 20 Medan? This study concludes that there are internal and external factors that influence the effectiveness of GLS activities. In relation to the effectiveness of GLS in increasing students' interest in reading, this study concludes that GLS is quite effective in increasing students' interest in reading at SMPN 20 Medan. Finally, this study recommends SMPN 20 Medan to improve the quality of GLS activities by modernizing and digitalizing based information technology-activities.

Keywords


Effectiveness; school literacy movement; literacy interest

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. (2002). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

az-Zuhaili, W. (1997). Tafsir Al-Wajiz. Beirut: Dar Al-Fikr Beirut.

Darmawan, H., Malik, R. F., Suyitno, M., Pawestri, R. A., Dewi, K., Solissa, E. M., Mamun, A. H., & Hita, I. P. A. D. (2023). Gerakan Literasi Sekolah sebagai Solusi Peningkatan Minat Baca Pada Anak Sekolah Dasar. EDUSAINTEK: Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi, 10(1), 311-328 https://doi.org/10.47668/edusaintek.v10i1.723.

Friantary, H. (2019). Budaya Membaca sebagai Upaya Peningkatan Kualitas Hidup Masyarakat. Disastra: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(1), 66-70. http://dx.doi.org/10.29300/disastra.v1i1.1485.

Haryati, T. (2020). Program Gerakan Literasi Sekolah (GLS) dalam Meningkatkan Kecerdasan Linguistik Siswa SD Lab School FIP UMJ. Yaa Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 79-89. https://doi.org/10.24853/yby.4.1.79-89.

Hidayah, A. (2017). Pengembangan Model TIL (The Information Literacy) Tipe The Big6 dalam Proses Pembelajaran sebagai Upaya Menumbuhkan Budaya Literasi di Sekolah. Jurnal Pena, 9(2), 199-212. https://doi.org/10.26618/jp.v9i2.1365.

Ilmi, N., Wulan, N. S., & Wahyudin, D. (2021). Gerakan Literasi Sekolah dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2866-2873. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i5.990.

Khoeriyah, Y. S., Indah, R. N., & Syam, R. Z. A. (2021). Efektivitas Pelaksanaan Program Gerakan Literasi Sekolah Melalui Reading Challenge di SMA Plus Al-Ghifari Bandung. Info Bibliotheca: Jurnal Perpustakaan dan Ilmu Informasi, 2(2), 115-126. https://doi.org/10.24036/ib.v2i2.115.

Kristiawan, M., Ahmad, S., Tobari, T., & Suhono, S. (2017). Desain Pembelajaran SMA Plus Negeri 2 Banyuasin III Berbasis Karakter di Era Masyarakat Ekonomi ASEAN. Jurnal Iqra': Kajian Ilmu Pendidikan, 2(2), 403-432. https://doi.org/10.25217/ji.v2i2.178.

Kemendikbud. (2015, 8 19). Mendikbud Luncurkan Gerakan Literasi Sekolah. https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2015/08/mendikbud-luncurkan-gerakan-literasi-sekolah-4514-4514-4514.

Lansyah, D. T., Nurhadi, & Parahita, B. N. (2023). High School Student’ Perceptions of Gerakan Literasi Sekolah. Jurnal Kajian Ilmiah, 23(2), 157–166. https://doi.org/10.31599/jki.v23i2.2185.

Maha, R. (2023, Januari 05). Launching Program Tali Si Rapi Inovasi Gerakan Literasi di SMP Negeri 1 Kesamben. https://www.majalahsuarapendidikan.com/2023/01/launching-program-tali-si-rapi-inovasi.html

Mansyur, M. H. (2021). Iqra’Sebagai Bentuk Literasi dalam Islam. Hawari: Jurnal Pendidikan Agama dan Keagamaan Islam, 2(1), 1-7. https://doi.org/10.35706/hw.v2i1.5304.

Marimbun, A., & Tambunan, W. (2022). Pengaruh Gerakan Literasi Sekolah dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Manajemen Pendidikan, 11(2), 78-82. https://doi.org/10.33541/jmp.v11i2.4171.

Menpanrb, H. (2020, Juli 29). Gelang Si Cantik untuk Tingkatkan Minat Baca Siswa. https://menpan.go.id/site/berita-terkini/gelang-si-cantik-untuk-tingkatkan-minat-baca-siswa.

Mujiono, F. (2023, 3 28). SMPN20Medan. https://smpn20medan.com/?p=1153.

Nurfauziah, A. S. (2020, Agustus 14). Tingkatkan Budaya Literasi Melalui Bali (Bazar Literasi). http://disdikkbb.org/news/tingkatkan-budaya-literasi-melalui-bali-bazar-literasi/

Nelisa, M., & Ardoni, A. (2018). Penelusuran Informasi pada Pemustaka Universitas Negeri Padang. Pustabiblia: Journal of Library and Information Science, 2(1), 55-70. https://doi.org/10.18326/pustabiblia.v2i1.55-70.

Ramandanu, F. (2019). Gerakan Literasi Sekolah (GLS) melalui Pemanfaatan Sudut Baca Kelas sebagai Sarana Alternatif Penumbuhan Minat Baca Siswa. Mimbar Ilmu, 24(1), 10-19. https://doi.org/10.23887/mi.v24i1.17405.

Rumidi, S. (2009). Metode Penelitian Petunjuk Praktis untuk Peneliti Pemula. Yogyakarta: Gajah Mada Press.

Sani, M. H., & Irhandayaningsih, A. (2019). Kemampuan Penelusuran Informasi Ditinjau dari Prestasi Akademik Siswa SMA Negeri 2 Batang. Jurnal Ilmu Perpustakaan, 7(1), 131-140. https://ejournal3.undip.ac.id/index.php/jip/article/view/22824.

Suwandi, B. d. (2009). Memahami Penelitian Kualitatif. Jakarta: Rineka Cipta.

Surachman, A. (2013). Strategi Penelusuran Informasi. Yogyakarta: UPT Perpustakaan UGM.

Sufyandi. (2016). Panduan Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Dasar. Dalam Panduan Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Dasar. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Tampubolon, D. P. (1993). Mengembangkan Minat dan Kebiasaan Membaca pada Anak. Bandung: PT. Angkasa.

Taylor, R. B. (1993). Kualitatif Dasar-Dasar Penelitian. Surabaya: Usaha Nasional.

Ulfa, S. W., Aminullah, M. A. F., Angraini, R., Andini, D. S., & Putri, D. O. (2023). Upaya Peningkatan Minat Literasi Siwa melalui Kegiatan Ekstrakurikuler Tuntas Baca di SMP Swasta IRA Medan. Journal on Education, 5(2), 2053-2060. https://jonedu.org/index.php/joe/article/view/849.

Wandasari, Y. (2017). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah (GLS) sebagai Pembentuk Pendidikan Berkarakter. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 2(2), 325-342. https://doi.org/10.31851/jmksp.v2i2.1480.

Wiedarti. (2016). Desain Induk Gerakan Literasi Sekolah. Jakarta: Dirjen Pendidikdan Dasar dan Menengah Kemendikbud.

Zubaedi. (2017). Strategi Taktis Pendidikan Karakter (Untuk PAUD Dan Sekolah). Jakarta: Rajawali Press.




DOI: https://doi.org/10.30743/mkd.v7i2.7530

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Alfany Umar, Abdul Karim Batubara

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.