Pemanfaatan YouTube sebagai Media Pembelajaran Sosiologi yang Merangsang Minat Belajar Siswa Kelas XI di SMA Negeri 1 Bahorok, Kabupaten Langkat

Siti Maulida Yani Br. Peranginangin, Kahar Mashuri, Zulham Siregar

Abstract


This research aims to investigate the effectiveness of YouTube as a tool to stimulate students' interest in learning sociology. Employing a qualitative research design, data collection methods include observation, interviews, questionnaires, and documentation. Probability sampling, specifically simple random sampling, is utilized to select research participants, including Class XI students from SMA Negeri 1 Bahorok. Researchers administered a questionnaire consisting of 20 statements, both positive and negative, focusing on four indicators of learning interest. The questionnaire aims to gauge students' responses to the use of YouTube in the learning process. Evaluation results reveal a significant increase in student interest, with an average score of 73.0% indicating satisfaction with YouTube-based learning media. Hence, it can be concluded that incorporating YouTube into sociology lessons effectively enhances learning interest among Class XI students at SMA Negeri 1 Bahorok.

Keywords


YouTube; sociology learning; student interest; SMA Negeri 1 Bahorok

Full Text:

PDF

References


Achru, A. (2019). Pengembangan Minat Belajar dalam Pembelajaran. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 3(2), 205–211. https://doi.org/10.24252/idaarah.v3i2.10012

Akrim. (2021). Strategi Peningkatan Daya Minat Belajar Siswa.

Andriani, R., & Rasto, R. (2019). Motivasi Belajar sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 80–87. https://doi.org/10.17509/jpm.v4i1.14958

Ardiana, E. (2022). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Tiktok sebagai Media Pembelajaran terhadap Keaktifan dan Hasil Belajar Peserta Didik kelas XI IPS pada Mata Pelajaran Sosiologi di SMA N 1 Ampek Angkek [Tesis]. Universitas Negeri Padang.

Daniati, N., Darliana, E., & Alwina, S. (2022). Korelasi Pengaruh Media Sosial Tik Tok Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Prodi Pendidikan IPS Semester V STKIP Al-Maksum Langkat. Jurnal Berbasis Sosial, 2(1), 38–44. https://jurnal.stkipalmaksum.ac.id/index.php/jbs/article/view/275

Ghufronudin, G. (2019). Pembelajaran Sosiologi Berbasis Media Sosial sebagai Bentuk Pembelajaran Abad 21. Habitus: Jurnal Pendidikan, Sosiologi, & Antropologi, 3(1), 21. https://doi.org/10.20961/habitus.v3i1.31938

Hendrik, H. (2023). Analisis Manfaat Media YouTube Dalam Proses Pembelajaran Siswa Kelas V SDN 7 Kesu. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 1(1), 162–173.

Januarti, N. E., Pratiwi, P. H., & Hendrastomo, G. (2018). Inovasi

Media Pembelajaran Sosiologi Melalui Video Pembelajaran Bagi Guru SMA. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Madani (JPMM), 2(1), 12–31. https://doi.org/10.21009/jpmm.002.1.02

Kamhar, M. Y., & Lestari, E. (2019). Pemanfaatan Sosial Media YouTube Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia DI Perguruan Tinggi. Inteligensi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(2), 1–7. https://doi.org/10.33366/ilg.v1i2.1356

Mahdalena, M. (2022). Pengaruh Minat Belajar, Dukungan Orang Tua dan Lingkungan Belajar Terhadap Perilaku Belajar Siswa dan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPA (Studi Faktor yang Mempengaruhi Perilaku Belajar dan Hasil Belajar Siswa Kelas 4,5 dan 6 Pada SDN Binuang 4. Kindai, 18(2), 332–351. https://doi.org/10.35972/kindai.v18i2.803

Moleong, L. J. (2021). Metode Penelitian Kualitatif (Edisi Revisi). Remaja Rosdakarya.

Musfiroh, L. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Video YouTube Materi Masa Reformasi (1998-Sekarang) Terhadap Hasil Belajar IPS Terpadu Siswa Kelas IX MTS Negeri 3 Ponorogo [Skripsi]. IAIN Ponorogo.

Rahmatullah, Inanna, & Ampa, andi. (2022). Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis Aplikasi Canva. E-Issn, 12 nomor 2, 2714–8599.

Rajab, A., Amir Masruhim, Muh., & Intan Widiyowati, I. (2018). Hubungan Antara Minat Belajar dengan Hasil Belajar Siswa SMA Menggunakan Model Pembelajaran Numbered Head Together dengan Bantuan Media Papan Tempel pada Pokok Bahasan Tata Nama Senyawa. Bivalen: Chemical Studies Journal, 1(1), 39–44. https://doi.org/10.30872/bcsj.v1i1.279

Saihu, S., & Taufik, T. (2019). Perlindungan Hukum Bagi Guru. Al Amin: Jurnal Kajian Ilmu Dan Budaya Islam, 2(02), 105–116. https://doi.org/10.36670/alamin.v2i02.20

Setiyadi, D., Fortuna, D., & Ramadhan, A. B. (2022). Pemanfaatan Video Kreatif dan Media Sosial YouTube sebagai Media Pembelajaran Matematika Kelas Tinggi. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 2(1), 31–42. https://doi.org/10.35878/guru.v2i1.344

Sopia, N. (2022). Upaya Meningkatkan Minat Belajar Matematika Menggunakan Media Interaktif Berbasis Powerpoint. JPMI: Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 5(1).

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.




DOI: https://doi.org/10.30743/mkd.v8i1.8864

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Siti Maulida Yani Br. Perangin-angin, Kahar Mashuri, & Zulham Siregar

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.