Efektivitas Model Pembelajaran Observasi dalam Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran IPS Kelas VIII di SMP Muhammadiyah 21 Serbelawan Tahun Ajaran 2023-2024

Asnewastri Asnewastri, Ahmad Fakhri Hutauruk, Tera Hiriani, Andres M. Ginting, Jalatua H. Hasugian

Abstract


This study aims to analyze the effectiveness of the observational learning model in improving the learning outcomes of eighth-grade students in Social Studies (IPS) at SMP Muhammadiyah 21 Serbelawan in the 2023-2024 academic year. The research method used is classroom action research (PTK) consisting of two cycles, each consisting of planning, implementation, observation, and reflection stages. Data were collected through learning outcome tests, observations, and interviews with students and teachers. The results showed that the implementation of the observational learning model can significantly improve student learning outcomes. In the first cycle, there was a 15% increase in the average student learning outcomes, and in the second cycle, the increase reached 25%. In addition, students showed higher enthusiasm and active involvement in the learning process. The conclusion of this study is that the observational learning model is effective in improving IPS learning outcomes and can be applied as an alternative learning method at SMP Muhammadiyah 21 Serbelawan.

Keywords


Observational Learning Model; Social Studies (IPS); learning outcomes; Classroom Action Research (PTK); SMP Muhammadiyah 21 Serbelawan

Full Text:

PDF

References


Anugrah, C., Ristiano, Fitri, R., & Selaras, G. H. (2023). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif TPS (Think Pair Share) Terhadap Hasil Belajar Biologi SMA. Jurnal Pendidikan Dan Keguruan, 1(5), 373–383.

Apriana, Suwarni, & Jannah, M. (2023). Analisis Aktivitas Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Sejarah Kelas XI IPS di SMA Negeri 1 Jongkong Kabupaten Kapuas Hulu. Historica Didaktika: Jurnal Sejarah, Budaya Dan Sosial, 3(2), 38–44.

DP, U. (2022). Pendidikan Islam dalam Perspektif Metode Penelitian Sejarah. Darul Ulum: Jurnal Ilmiah Keagamaan, Pendidikan Dan Kemasyarakatan, 13(1), 51–74.

Faslia, F. (2021). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Melalui Model Pembelajaran Make A Match Di Sekolah Dasar. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(5), 2071–2078. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i5.740

Halawa, A., Telaumbanua, A., & Zebua, Y. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(2), 582–589. https://doi.org/10.56248/educativo.v1i2.84

Herianto, E., Ismail, M., Dahlan, D., Basariah, B., & Tripayana, I. N. A. (2021). Pelatihan Penyusunan Alat Evaluasi Non Tes bagi Guru Madrasah di Mataram. Jurnal ABDINUS : Jurnal Pengabdian Nusantara, 5(2), 428–440. https://doi.org/10.29407/ja.v5i2.16330

Hidayat, W. N., & Nursikin, Mukh. (2023). Konsep Pendidikan Nilai Menurut Ki Hadjar Dewantara dan Nicolaus Driyarkara. Afeksi: Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 4(1), 1–8. https://doi.org/10.35672/afeksi.v4i1.48

Ida Ayu Widya Pratiwi, Maryati, T., & Arta, K. S. (2023). Implementasi Pendidikan Karakter pada Pembelajaran Sejarah di Kelas XI IPS SMAN 1 Sukasada. Widya Winayata : Jurnal Pendidikan Sejarah, 11(2), 126–135. https://doi.org/10.23887/jjps.v11i2.64111

Irwanto, Y., & Nisa, A. N. S. (2022). Efektivitas Pembelajaran IPS Menggunakan Model Student Facilitator and Explaining pada Kelas VII SMP N 24 Semarang. Sosiolium: Jurnal Pembelajaran IPS, 4(1), 48–55. https://doi.org/10.15294/sosiolium.v4i1.55989

Izza, A. Z., Falah, M., & Susilawati, S. (2020). Studi Literatur: Problematika Evaluasi Pembelajaran Dalam Mencapai Tujuan Pendidikan di Era Merdeka Belajar. Konferensi Ilmiah Pendidikan Universitas Pekalongan. Pekalongan: Universitas Pekalongan.

Jannah, F., Fathuddin, T. I., & Zahra, P. F. A. (2022). Problematika Kurikulum Merdeka Belajar 2022. Al Yazidiy : Jurnal Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 4(2), 55–65. https://doi.org/https://doi.org/10.55606/ay.v4i2.36

Maskuroh, L. (2023). Efektivitas Model Pembelajaran IPS dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa tentang Dinamika Sosial, Kebijakan, dan Lingkungan di Sekolah Dasar. Jurnal Kependidikan, 11(1), 78–90. https://doi.org/10.24090/jk.v11i1.8357

Nikmah, K. (2023). Penerapan Metode Pembelajaran Observasi Lapangan pada Mata Kuliah Studi Arsip untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa. ASANKA : Journal of Social Science and Education, 4(1), 26–33. https://doi.org/10.21154/asanka.v4i1.5912

Rukminingsih, Adnan, G., & Latief, M. A. (2020). Metode Penelitian Pendidikan Penelitian Kuantitatif, Penelitian Kualitatif, Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta: Erhaka Utama.

Santosa, D. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Terpadu dengan Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT di Kelas IX-C SMP Negeri 1 Buay Madang Timur. Jurnal Ilmiah IPS Dan Humaniora (JIIH), 1(2), 69–72. https://doi.org/10.61116/jiih.v1i2.207

Shobariyah, E. (2018). Teknik Evaluasi Non Tes. Adz-Dzikr: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(2).

Sudarsana, P. A. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Dengan Metode Pemecahan Masalah (Problem Solving) Untuk Peningkatan Prestasi Belajar Geografi Siswa Kelas X IPS Semester Genap SMA Negeri 7 Denpasar Tahun Pelajaran 2018-2019. Widyadari, 20(1), 176–189. https://doi.org/DOI : 10.5281/zenodo.2655030

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D) (1st ed.). Bandung: Alfabeta.

Suryaningrum, S. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Historis Kelas XI IPS SMA Negeri 8 Surabaya. AVATARA: E-Journal Pendidikan Sejarah, 12(3), 1–13.

Woa, K. M., Utaya, S., & Susilo, S. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Memecahkan Masalah Geografi pada Siswa SMA. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 3(3), 406—411. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v3i3.10709

Zulaiha, S., Meisin, M., & Meldina, T. (2022). Problematika Guru dalam Menerapkan Kurikulum Merdeka Belajar. TERAMPIL: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 9(2), 163–177. https://doi.org/https://doi.org/10.24042/terampil.v9i2.13974




DOI: https://doi.org/10.30743/mkd.v8i2.9560

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Asnewastri Asnewastri, Ahmad Fakhri Hutauruk, Tera Hiriani, Andres M. Ginting, Jalatua H. Hasugian

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This work is licensed under CC BY 4.0