Pengaruh Kualitas Pelayanan Kunjungan Online terhadap Kepuasan Warga Binaan di Lembaga Pemasyarakatan Perempuan Kelas III Manokwari

Sitti Aetika Syarifuddin, Muhlis Hafel, Purwanto Purwanto

Abstract


This study aims to examine the impact of online visitation service quality on the satisfaction of inmates at the Class III Women's Penitentiary in Manokwari. The background of this research highlights the importance of inmate rehabilitation programs based on the correctional system to develop well-rounded individuals, as stipulated by Law PAS-14.OT.02.02 of 2014 on Correctional Service Standards. Ensuring the rights of inmates, including visitation services, is essential for their well-being and reintegration. This quantitative study utilized a sample of 47 respondents. Data analysis was performed using multiple linear regression analysis, partial tests, and coefficient of determination tests. The findings indicate that the quality of online visitation services significantly influences inmate satisfaction. The study concludes by underscoring the necessity of enhancing visitation service quality to improve inmate satisfaction and support their reintegration process into society as responsible and productive members.

Keywords


Service quality; online visitation; inmate satisfaction; women's penitentiary; correctional system

Full Text:

PDF

References


Abubakar, N., Husen, L. O., & Poernomo, S. L. (2022). Efektivitas Lembaga Pemasyarakatan Dalam Pembinaan Rehabilitasi Pelaku Penyalahgunaan Narkotika dan Psiktropika: Studi kasus di Lapas Narkotika Klas II A Sunguminasa. Journal of Lex Generalis (JLG), 3(9), 1465–1481. https://pasca-umi.ac.id/index.php/jlg/article/view/1060

Alfredo, M., & Rifani, D. N. (2024). Pengaruh Kualitas Pelayanan Kesehatan Terhadap Kepuasan Narapidana di Lembaga Pemasyarakatan Kelas IIA Curup. Journal of Management (JOM), 17(1).

Arief. (2007). Pemasaran Jasa dan Kualitas Pelayanan (Bagaimana Mengelola Kualitas Pelayanan Agar Memuaskan Pelanggan). Bayumedia Publishing.

Arrazi, M. F., & Wibowo, P. (2021). Pentingnya Optimalisasi Layanan Komunikasi Online bagi Warga Binaan Pemasyarakatan di Rumah Tahanan Negara Kelas IIB Bantul. Innovative: Journal Of Social Science Research, 1(2), 235–242. https://doi.org/10.31004/innovative.v1i2.2660

Badu, A. (2013). Manjemen Pelayanan Publik. Andi Offset.

Bahari, A. F. (2020). Analisis Kualitas Layanan dalam Upaya Meningkatkan Kepuasan Narapidana di Lapas Narkotika Kelas II A Pamekasan. Justitia: Jurnal Ilmu Hukum Dan Humaniora, 7(1).

Bonso, H., & Ahmad, B. (2021). Analisis Efektivitas Birokrasi dalam Pelayanan Publik (Studi Kasus Pemerintah Kabupaten Biak Numfor). MUKADIMAH: Jurnal Pendidikan, Sejarah, Dan Ilmu-Ilmu Sosial, 5(1), 8–14. https://doi.org/10.30743/mkd.v5i1.3383

Creswell, J. (2019). Research Design : Pendekatan Metode Kualitatif, Kwantitatif dan Campuran. Pustaka Pelajar.

Diyah, I. (2015). Menuju Lembaga Pemasyarakatan Berwawasan Hak Asasi Manusia (Suatu Refleksi Lembaga Pemasyarakatan Sebagai Tempat Pembinaan Narapidana). UKI Press.

Ginting, A. L. (2021). Efektivitas Pembinaan Narapidana di Rumah Tahanan Negara (Rutan) Kelas II B Tanjung Pura ditinjau dari Peraturan Perundang-Undangan [Skripsi]. Universitas Sumatera Utara.

Hardani, Auliya, N. H., Andriani, H., Fardani, R. A., & Ustiawaty, J. (2020). Buku Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif. Pustaka Ilmu.

Hasim, D., & Amiruddin, A. (2019). Fungsi Perilaku Birokrasi dalam Pelayanan di Distrik Biak Kota Kabupaten Biak Numfor. MUKADIMAH: Jurnal Pendidikan, Sejarah, Dan Ilmu-Ilmu Sosial, 3(2), 41–48. https://doi.org/10.30743/mkd.v3i2.1803

Hidayat, A. (2015). Implementasi Pembinaan Narapidana Narkotika di Lapas Kelas IIA Yogyakarta Berdasarkan UU No. 12 Tahun 1995. Jurnal Kriminologi Indonesia, 8(2), 151–160.

Kumayza, T. N. (2016). Analisis Kualitas Pelayanan pada Kantor Kecamatan Tenggarong Kabupaten Kutai Kartanegara. MAHAKAM: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 3(1). https://doi.org/10.53640/mahakam.v3i1.82

Layt, Y. Y., Rohayati, A. C., Soge, M. M., & Santoso, I. (2023). Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan Kesehatan Terhadap Kepuasan Narapidana dan Tahanan di Lapas Kelas I Cipinang. NUSANTARA: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, 10(2), 655–665. https://doi.org/10.31604/JIPS.V10I2.2023.655-665

Martono, N. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif. Raja Grafindo Persada.

Muhyiddin. (2020). Covid-19, New Normal, dan Perencanaan Pembangunan di Indonesia. Jurnal Perencanaan Pembangunan: The Indonesian Journal of Development Planning, 4(2), 240–252. https://doi.org/10.36574/jpp.v4i2.118

Owairan, A., & Politeknik, W. (2022). Efektivitas Pelayanan Kunjungan Berbasis Online di Lembaga Pemasyarakatan Kelas IIB Arga Makmur. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 10(1), 76–84. https://doi.org/10.23887/JPKU.V10I1.42694

Parasuraman, A. P., Zeithaml, V. A., & Berry, L. L. (2015). SERVQUAL: A Multiple- Item Scale for Measuring Consumer Perceptions of Service Quality. Journal of Retailing, 64(1), 12–37.

Peraturan Pemerintah (PP) Nomor 32 Tahun 1999 Tentang Syarat Dan Tata Cara Pelaksanaan Hak Warga Binaan Pemasyarakatan, Pub. L. No. 32, peraturan.bpk.go.id (1999).

Prasetyaningsih, N., & Rifani, D. N. (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan Penitipan Barang dan Makanan Terhadap Kepuasan Warga Binaan Pemasyarakatan (Studi Kasus di Lembaga Pemasyarakatan Kelas IIB Purwodadi). Eco-Entrepreneur, 8(2), 17–24. https://doi.org/10.21107/EE.V8I2.17782

Putra, T. A. (2021). Pemenuhan Hak Narapidana Berupa Hak Mendapatkan Kunjungan Keluarga Melalui Video Conference pada Masa Pandemi Covid - 19 di Lembaga Pemasyarakatan Kelas III Suliki [Skripsi]. Universitas Andalas.

Rahmat, D., Budi, S., & Daniswara, W. (2021). Fungsi Lembaga Pemasyarakatan Dalam Pembinaan Narapidana di Lembaga Pemasyarakatan. Widya Pranata Hukum : Jurnal Kajian Dan Penelitian Hukum, 3(2), 134–150. https://doi.org/10.37631/WIDYAPRANATA.V3I2.423

Ratminto, & Winarsih, A. S. (2005). Manajemen Pelayanan. Pustaka Pelajar.

Sarwito, S., Sanosra, A., & Thamrin, M. (2022). Pengaruh Kualitas dan Inovasi Layanan Terhadap Kepuasan Pengunjung dengan Kepercayaan sebagai Intervening (Studi pada Lapas Kelas IIB Bondowoso). Jurnal Sains Manajemen Dan Bisnis Indonesia, 12(2), 117–130. https://doi.org/10.32528/JSMBI.V12I2.8814

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Vanyantari, A. A. I. A. M. (2022). Analisis Kualitas Layanan Kunjungan Online dalam Pemenuhan Hak Narapidana di Rutan Kelas IIB Bangli. ADLIYA: Jurnal Hukum Dan Kemanusiaan, 16(1).

Widodo, S. (2019). Implementasi Pelayanan Pengunjung di Lembaga Pemasyarakatan Kelas II B Kota Blitar. Jurnal Mediasosian: Jurnal Ilmu Sosial Dan Administrasi Negara, 2(1). https://doi.org/10.30737/mediasosian.v2i1.208

Zahrok, S., & Suarmini, N. W. (2018). Peran Perempuan dalam Keluarga. Journal of Proceedings Series, 5(1).




DOI: https://doi.org/10.30743/mkd.v8i2.9712

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Sitti Aetika Syarifuddin, Muhlis Hafel, & Purwanto

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This work is licensed under CC BY 4.0