UPAYA GURU DALAM MENGINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA DENGAN MENGGUNAKAN METODE DISKUSI DARING DI SMP IX KOTA TEBING TINGGI

Ridwan Syahdana Nasution

Abstract


This research is motivated by a phenomenon that the teacher's efforts to increase student interest in learning through online classroom teacher guidance greatly affect the importance of learning interest through classroom teacher guidance for a student when online learning is carried out. In this case, the teacher's efforts are needed to increase students' interest in learning while online so that educational goals can be achieved perfectly. In this study using qualitative research methods. The data analysis technique used is data collection, data reduction, and conclusion drawing. This study shows that (1) there are 2 teacher strategies, the first is online, the second is offline (2) students are enthusiastic at the beginning of online learning, limited human resources, parents provide assistance at home, watch television, youtabe, cellphone (3) students' understanding level is difficult. better face to face, procrastinating time for students with high interest feel disadvantaged, for students with low interest feel happy.


Full Text:

PDF

References


A.M. Sardiman. Interaksi & Motivasi: Belajar Mengajar. Jakarta : Raja Grafindo Persada. 2007.

Ag Masykur, Moch. Dan Fathani Halim Abdul. Mathematical Intelegence:

Cara Cerdas Melatih Otak dan Menanggulangi Kesulitan Belajar. Yogyakarta : Ar-Ruzz Media. 2009.

Bilfaqih,Y., Qomarudin. Esensi Penyusunan Materi Daring Untuk

Pendidikan dan Pelatihan. Yogyakarta : DeePublish. 2015.

Departemen Agama RI. Al-Quran dan Terjemah. Bandung. Diponegoro. 2005.

Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.1990. Undang Undang RI Nomor 13 Tahun 2017 tentang Pendidikan Daring.

Departemen Pendidikan Kebudayaan. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka. 2002.

Derajad Zakiyah. Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta : Bumi Aksara. 1996.

Gie Liang The. Cara Belajar Yang Baik Bagi Mahasiswa.Yogyakarta Gajah Mada Press. 2004.

Hadisi dan Muna. Pengelolaan Teknologi Informasi dalam Menciptakan

Model Inovasi Pembelajaran. Jurnal Al Ta’a. 2015.

Haryono, Hanung. Media Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada. 2002.

_______________. Analisis Masalah Kinerja dan Kebutuhan. Solo, Rinika Cipta. 2009.

Hayati,R. Hambatan dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Jakarta:

Bumi Putera. 2007.

Kuntarto, E. Kefektifan Model Pembelajaran Daring dalam Perkuliahan

Bahasa Indonesia. Bandung ; Bumi Aksara. 2017.

M.A Sardiman. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta : CV Rajawali. 1986

_____________. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali. 2014

Maunah, Binti..Landasan Pendidikan. Yogyakarta : Teras Cross. 2009

Munardji..Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta : PT. Bina Ilmu. 2004

Purmadi, G, dkk. Kiat Sukses dalam Pembelajaran Daring. Solo:

Airlangga, 2018.

Purwanto Ngalim, M. Pendidikan tentang Minat.Bandung: Remaja Rosdakarya. 1990.

Purwanto Ngalim, M..Ilmu Pendidikan tentang Minat Belajar Bandung: Remaja Rosdakarya. 2009

Ratumana Gerson Tanwey. Belajar dan Pembelajaran. Ambon: Unesa

University Press. 2004.

Rusman, D. Metode Pembelajaran Daring . Yogyakarta : CTSD 2019.

Solaudin,dkk Pembelajaran Onlien Berbasis Internet.Jakarta : Airlangga. 2020.

Sumanto Wasti. Cara Guru Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Jakarta:

Bina Aksara. 1984.

Syah Muhibbin. Upaya Meningkatkan Minat Belajar. Jakarta: Raja

Grafindo Persada. 2004.

Usman Uzer Moh. Cara Meningkatkan Minat Belajar. Bandung: Remaj Rosdakarya. 1992.

Wahid Abdul. Menumbuhkan Minat dan Bakat Anak. Yogyakarta: Airlangga. 1980.

Zanhikan. Tinjauan Tentang Minat Belajar Siswa. Jakarta : Grafika. 1990.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Taushiah: Jurnal Hukum, Pendidikan dan Kemasyarakatan