Pengembangan Panduan Menulis Teks Laporan Hasil Observasi Outdoor Learning Siswa Kelas V SD Muhammadiyah 16 Surabaya

Agus Mulyadi, Sujinah Sujinah, Yarno Yarno

Abstract


This study aims to develop a writing guide for observation report texts tailored to outdoor learning activities, integrating both observational and writing components to support students in composing structured and coherent reports. Employing the Research and Development (R&D) methodology, the study follows a series of phases: analysis, design, development, implementation, and evaluation. Validation was conducted through assessments by both experts and users. The validation results demonstrate a high level of feasibility, with expert and user approval ratings of 97% and 96.16%, respectively, yielding an average of 96.58%, which is categorized as “very good.” These findings indicate that the developed guide significantly contributes to the improvement of students’ writing competencies in the context of outdoor learning. Consequently, the guide proves to be an effective instructional tool to enhance the quality of observation-based writing in primary education, particularly at SD Muhammadiyah 16 Surabaya.

Keywords


Observation report; writing guide; outdoor learning; R&D method; primary education.

References


Agustin, T., Prastiti, T. D., Negeri Tanggul Wetan, S., & Jember, U. (2024). Pengembangan LKPD berbasis pembelajaran di luar kelas untuk meningkatkan kemampuan inkuiri dan hasil belajar IPA siswa SD. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 8(1). https://doi.org/10.30651/else.v8i1.21197

Destiani, D., Effendy, U., & Hawa, S. (2018). Model outdoor learning terhadap kemampuan menulis puisi siswa kelas V SD Negeri 25 Indralaya. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 7(1), 1–12.

Fadila, N., & Hariyati, N. (2019). Implementasi pembelajaran luar kelas (outdoor learning) di Sekolah Kreatif SD Muhammadiyah 16 Surabaya. Inspirasi Manajemen Pendidikan, 7(1), 1–12.

Hotimah, H. (2022). Teks laporan hasil observasi & teks eksposisi. Guepedia. http://dx.doi.org/10.30872/ilmubudaya.v1i4.769

Juleha, J., & Romdanih, R. (2019). Meningkatkan keterampilan menulis teks deskripsi siswa melalui teknik pertanyaan panduan. Prosiding Semnara STKIP Kusuma Negara, 1, 1–6. http://jurnal.stkipkusumanegara.ac.id/index.php/semnara2019/article/view/348

Mustakdiakh, A. (2023). Pengaruh penggunaan media Google Form terhadap keterampilan membaca teks laporan hasil observasi. Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra, 2(4), 519–526. https://doi.org/10.55909/jpbs.v2i4.323

Nurhikma, A. (2018). Kemampuan menulis teks laporan hasil observasi siswa kelas X SMK Negeri 4 Makassar. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(1), 2–3.

Nusyatin, N., & Haryadi, M. J. S. (2024). Kemampuan menulis teks laporan hasil observasi dengan model pembelajaran CIRC berbantuan media audiovisual pada siswa kelas X SMA Kristen Terang Bangsa Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 2(1), 1–15.

Purnama, S. (2016). Metode penelitian dan pengembangan (pengenalan untuk mengembangkan produk pembelajaran bahasa Arab). Literasi (Jurnal Ilmu Pendidikan), 4(1), 19–32. https://doi.org/10.21927/literasi.2013.4(1).19-32

Putri, A. L., Yulistio, D., & Utomo, P. (2021). Kemampuan menulis teks laporan hasil observasi pada siswa kelas X SMK Negeri 3 Seluma. Jurnal Ilmiah KORPUS, 5(1), 45–51. https://doi.org/10.33369/jik.v5i1.13449

Putri, W. (2022). Metode outdoor learning dalam meningkatkan hasil belajar kognitif, afektif, dan psikomotorik siswa kelas IV SD Muhammadiyah 16 Surabaya. Jurnal Pendidikan Dasar, 7(2), 58–70.

Sari, W. K. (2020). Pengembangan buku panduan menulis teks fiksi berbantuan gambar seri. Joyful Learning Journal, 9(4), 218–223. https://doi.org/10.15294/jlj.v9i4.40800

Sugiyono. (2020). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D (cetakan ke-20). Alfabeta.

Suherdiyanto, P., Pitalis, M., & Rika, A. (2016). Pembelajaran luar kelas (outdoor study) dalam peningkatan hasil belajar siswa di SMA Negeri 1 Sungai Kakap. Sosial Horizon: Jurnal Pendidikan Sosial, 3(1), 139–148.

Suryanda, A., Azrai, E. P., & Julita, A. (2019). Validasi ahli pada pengembangan buku saku biologi berbasis mind map (BIOMAP). Biodik: Jurnal Ilmiah Biologi Pendidikan Biologi dan Pembelajarannya, 5(3), 197–214. https://doi.org/10.22437/bio.v5i3.6879

Suyono, S. S., & Tjahjono, H. (2018). Profil sekolah menyenangkan. Pustaka Pelajar.

Taqwan, B. (2019). Pengaruh pembelajaran luar kelas (outdoor learning) terhadap kemampuan pemecahan masalah siswa kelas VII SMP Negeri 05 Seluma. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 4(1), 10–18. https://doi.org/10.33449/jpmr.v4i1.7524

Wardani, D. R. (2020). Penerapan model think talk write dalam peningkatan keterampilan menulis teks laporan hasil observasi siswa kelas X SMK Negeri 1 Sanden. Meretas: Jurnal Ilmu Pendidikan, 7, 202–211.

Zulfikar, M., Guru, P., & Dasar, S. (2019). Pengembangan buku panduan menulis teks eksplanasi untuk meningkatkan keterampilan menulis siswa kelas V SDN Sidomulyo Kabupaten Purworejo. Joyful Learning Journal, 8(4), 201–206. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jlj




DOI: https://doi.org/10.30743/bahastra.v9i2.10630

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 

Bahastra: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia

Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, FKIP - Universitas Islam Sumatera Utara
Kampus Induk UISU Jl. Sisingamangaraja XII Teladan, Medan
Email: prodipbsi@fkip.uisu.ac.id | bahastra@fkip.uisu.ac.id 

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.