Diglosia dalam Masyarakat Mentawai: Perspektif Sosiolinguistik

Gustiana Gustiana, Melia Mardi, Frida Nur Lestari, Yasmanelly Yasmanelly, Desmimi Eka Putri, Elfiondri Aziz

Abstract


This study aims to investigate (1) the types of languages used concurrently by speakers in Mentawai, and (2) the social, cultural, and educational factors influencing language choice across different contexts. A qualitative descriptive research method was employed to explore and present the data in narrative form. This approach is particularly suitable for uncovering linguistic practices and providing rich, in-depth descriptions of language use in a sociolinguistic setting. The study focuses on the phenomenon of diglossia in the Mentawai community from a sociolinguistic perspective. Given the complexity and contextual nature of social data, a qualitative approach allows for more accurate verification and interpretation of language practices, which might otherwise be obscured in purely quantitative research. The findings highlight that language choice in Mentawai is deeply influenced by social hierarchy, education, and cultural interactions, revealing a layered linguistic landscape shaped by both tradition and modernization.

Keywords


Diglossia; Mentawai; language choice; sociolinguistics; qualitative research

References


Agustina, L., & Zulkifli. (2014). Situasi diglosia pada penutur Bahasa Ngaju di Kecamatan Katingan Tengah Kabupaten Katingan Kalteng (Diglosia situation on the Ngaju language speakers in Katingan Regency Central Katingan Subdistrict of Central Kalimantan). Jurnal Bahasa dan Pembelajarannya.

Ahdika, M., Nainggolan, S., & Fitri, Y. (2016). Kajian kontribusi perkebunan karet terhadap perekonomian di Kabupaten Merangin. Sosio Ekonomika Bisnis, 19(1), 1–11.

Chaer, A., & Agustina, L. (2004). Sosiolinguistik. Jakarta: Rineka Cipta.

Darmuki, A., Andayani, Nurkamto, J., & Saddhono, K. (2016). Model student learning to speak for education study language and literature Indonesia: Document analysis and needs learning to speak. International Journal of Languages’ Education, 4(2), 99–109.

Sembiring, R. J. B., Pranowo, P., & Rahardi, R. K. (2018). Pengembangan buku ajar konteks situasi dan sosial dalam pragmatik edukasional. Pendidikan Bahasa dan Sastra, 18.

Setiawan, B., Wardani, N., & Saddhono, K. (2018). Bercerita dengan media wayang kulit untuk meningkatkan pemahaman tingkat tutur Bahasa Jawa siswa SMP di Kabupaten Magelang. INA-Rxiv, 1–7. https://doi.org/10.31227/osf.io/vhcdf

Simatupang, R., Rohmadi, M., & Saddhono, K. (2018). Alih kode dan campur kode tuturan di lingkungan pendidikan. LingTera, 5(1), 1–10.

Siti, M., Andayani., & Saddhono, K. (2013). Peningkatan kemampuan menulis cerita dengan menggunakan metode picture and picture pada siswa sekolah dasar. Basastra: Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra Indonesia dan Pengajarannya, 2(4), 1–10.

Susmita, N. (2015). Alih kode dan campur kode dalam pembelajaran Bahasa Indonesia di SMP Negeri 12 Kerinci. Jurnal Penelitian Universitas Jambi Seri Humaniora, 17(2), 87–98.

Tohirin. (2012). Metode penelitian kualitatif dalam pendidikan dan bimbingan konseling. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Vicki, E. (2020). Analis fenomena diglosia dalam masyarakat. Universitas Sebelas Maret Surakarta.

Walet, P. W. (2018). Kajian elemen dan fungsi konteks sosial dalam menentukan maksud berkomunikasi antar mahasiswa dan dosen non-FKIP Universitas Sanata Dharma Yogyakarta. Universitas Sanata Dharma Yogyakarta.

Wiratno, T., & Santosa, R. (2014). Bahasa, fungsi bahasa, dan konteks sosial. Modul Pengantar Linguistik Umum.

Yahya, M., Andayani, & Saddhono, K. (2018). Studi kesalahan penulisan kalimat dalam karangan pelajar Bahasa Indonesia untuk penutur asing (BIPA). Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 5(1), 1–20.




DOI: https://doi.org/10.30743/bahastra.v9i2.10783

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 

Bahastra: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia

Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, FKIP - Universitas Islam Sumatera Utara
Kampus Induk UISU Jl. Sisingamangaraja XII Teladan, Medan
Email: prodipbsi@fkip.uisu.ac.id | bahastra@fkip.uisu.ac.id 

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.