Analisis Media Sigil dan Lithium EPUB Reader dalam Pembelajaran Teks Eksposisi Kelas X Sekolah Menengah Atas Medan

Suherlinda Suherlinda, Sanrais Josua Saragih, Rezki Agus Pandai Yani Tanjung, Muhammad Surip, Syairal Fahmy Dalimunthe

Abstract


This study analyzes the use of Sigil and Lithium EPUB Reader as digital learning media in teaching expository texts to tenth-grade students at a senior high school in Medan. The central issue addressed in this research is the low level of students’ interest and comprehension of expository texts, largely due to the limited availability of interactive and engaging learning media. The study aims to examine the effectiveness of these two media in enhancing students’ comprehension of expository texts. A quantitative approach with a quasi-experimental design was employed, involving two groups: an experimental class using Sigil and Lithium EPUB Reader, and a control class taught through conventional methods. Data were collected using pre-tests and post-tests on text comprehension, as well as student response questionnaires. The findings reveal that the experimental class demonstrated a significant improvement in comprehension compared to the control group. Furthermore, students expressed positive responses toward the use of Sigil and Lithium EPUB Reader, noting that the media were more engaging, interactive, and facilitated their understanding of text structure and linguistic features. Consequently, Sigil and Lithium EPUB Reader can serve as effective digital alternatives to improve the quality of expository text learning in senior high schools.

Keywords


Comprehension; digital media; expository text; learning innovation; Sigil and Lithium EPUB Reader

References


Amalia, A. D., & Wirawati, D. (2023). Pemanfaatan teknologi digital dalam pembelajaran bahasa Indonesia. Alinea: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajaran, 12(2), 220. https://doi.org/10.35194/alinea.v12i2.2418

Ernasari, E., Fauziya, D. S., & Mahardika, R. Y. (2022). Pembelajaran daring menulis teks eksposisi pada siswa kelas VIII dengan metode discovery learning berbantuan media Quizizz. Parole: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 5(6), 357–370. https://doi.org/10.22460/parole.v5i6.7117

Fatimah, M. (2021). Media pembelajaran digital sebagai inovasi pembelajaran debat dalam forum diskusi pada masa pandemi Covid-19. OSF Preprints. https://doi.org/10.31219/osf.io/uydph

Hafzah, N., Amalia, K. P., Lestari, E., Annisa, N., Adiatmi, U., & Saifuddin, M. F. (2020). Meta-analisis efektivitas penggunaan media pembelajaran digital dalam peningkatan hasil dan minat belajar biologi peserta didik di era revolusi industri 4.0. BIODIK, 6(4), 541–549. https://doi.org/10.22437/bio.v6i4.8958

Hanifah, D. N. R., Saputri, N. D., Yulisetiani, S., & Suwandi, S. (2024). Inovasi pembelajaran bahasa Indonesia berbasis digital dalam implementasi kurikulum merdeka di SMP Tiga Bahasa Bina Widya Surakarta. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, dan Sastra, 10(2), 1305–1319. https://doi.org/10.30605/onoma.v10i2.3457

Hikmah, A. N., Us, S., & Mahfuzoh, D. (2023). Efektivitas media pembelajaran e-modul berbasis Sigil dalam upaya meningkatkan hasil biologi peserta didik kelas XI di SMAS Pusaka Nusantara 2 Bekasi. DIAJAR: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 2(3), 390–396. https://doi.org/10.54259/diajar.v2i3.1825

Hudaa, S., Suwandi, S., Andayani, A., Saddhono, K., Bahtiar, A., & Subuki, M. (2025). Pengembangan model project-based learning berbasis teknologi digital dalam pembelajaran bahasa Indonesia. Sawerigading, 31(1). https://doi.org/10.26499/sawer.v31i1.1570

Jasid, A., Syihabuddin, S., Damaianti, V. S., Virijai, F., & Ridwan, R. (2025). Menyelami transformasi media pembelajaran bahasa Indonesia: Dari era klasik hingga era digital. Disastra: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 7(2), 291. https://doi.org/10.29300/disastra.v7i2.6520

Karmila, K., Melisa, M., & Mardiyah, A. (2023). Pengembangan e-modul menggunakan Sigil software berbasis Android pada materi bunga dan anuitas. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3), 2230–2236. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i3.2094

Kusmiarti, R., Rusmawati, A., Heryanti, J., & Eloudia, R. (2023). Kemampuan menulis teks eksposisi siswa kelas VIII SMP. Jurnal Kajian Bahasa, Sastra dan Pengajaran (KIBASP), 7(1), 48–64. https://doi.org/10.31539/kibasp.v7i1.6313

Maulidya, A. N., Ghufron, S., Susanto, R. U., & Kasiyun, S. (2025). Pengaruh penggunaan media pembelajaran dadu bercerita terhadap peningkatan keterampilan menulis teks narasi siswa kelas V SD Zainuddin. HUMANIS: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial dan Humaniora, 17(2), 147–159. https://doi.org/10.52166/humanis.v17i2.9736

Melati, E., Fayola, A. D., Hita, I. P. A. D., Saputra, A. M. A., Zamzami, Z., & Ninasari, A. (2023). Pemanfaatan animasi sebagai media pembelajaran berbasis teknologi untuk meningkatkan motivasi belajar. Journal on Education, 6(1), 732–741. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.2988

Munandar, R. R., Cahyani, R., & Fadilah, E. (2021). Pengembangan e-modul Sigil software untuk meningkatkan hasil belajar siswa di masa pandemi Covid-19. BIODIK, 7(4), 191–202. https://doi.org/10.22437/bio.v7i4.15204

Novela, D., Suriani, A., & Nisa, S. (2024). Implementasi pembelajaran inovatif melalui media digital di sekolah dasar. Journal of Practice Learning and Educational Development, 4(2), 100–105. https://doi.org/10.58737/jpled.v4i2.283

Purba, A., & Saragih, A. (2023). Peran teknologi dalam transformasi pendidikan bahasa Indonesia di era digital. All Fields of Science Journal Liaison Academia and Society, 3(3), 43–52. https://doi.org/10.58939/afosj-las.v3i3.619

Rahmawati, D., Yuberti, Y., & Syafrimen, S. (2021). Pengembangan media pembelajaran e-modul dengan menggunakan Sigil software pada materi pembelajaran fisika. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 12(2), 106–112. https://doi.org/10.26877/jp2f.v12i1.7546

Sari, M., Elvira, D. N., Aprilia, N., Dwi R, S. F., & Aurelita M, N. (2024). Media pembelajaran berbasis digital untuk meningkatkan minat belajar pada mata pelajaran bahasa Indonesia. Warta Dharmawangsa, 18(1), 205–218. https://doi.org/10.46576/wdw.v18i1.4266

Sumadyo, B., Prameswari, J. Y., & Susanti, D. I. (2024). Inovasi media pembelajaran bahasa Indonesia berbasis digital dalam kurikulum merdeka di SDS IT Nurul Yaqin. Metafora: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra, 11(2), 391. https://doi.org/10.30595/mtf.v11i2.24690




DOI: https://doi.org/10.30743/bahastra.v10i1.10984

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 

Bahastra: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia

Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, FKIP - Universitas Islam Sumatera Utara
Kampus Induk UISU Jl. Sisingamangaraja XII Teladan, Medan
Email: prodipbsi@fkip.uisu.ac.id | bahastra@fkip.uisu.ac.id 

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.