Pemanfaatan ChatGPT sebagai Media Pembelajaran Teks Biografi dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas X

Aprina Enzel Sihotang, Santa Hoky Hutagalung, M. Surip

Abstract


The advancement of artificial intelligence (AI) has significantly transformed the field of education, particularly through the integration of ChatGPT as an interactive learning tool. This study aims to evaluate the effectiveness of ChatGPT in teaching biographical texts to tenth-grade students in Bahasa Indonesia classes. Employing a quantitative approach with a quasi-experimental design, the research involved two groups of students: an experimental group that utilized ChatGPT as a learning medium and a control group that relied on conventional teaching methods. Data were collected through achievement tests, student perception questionnaires, and classroom observations. The findings indicate that the integration of ChatGPT enhanced students’ comprehension of the structure and elements of biographical texts more effectively than traditional methods. Moreover, the students in the experimental group demonstrated higher levels of engagement and interest during the learning process. Therefore, the application of ChatGPT as a pedagogical tool for biographical text instruction offers a promising innovation for improving the quality of Bahasa Indonesia education.

Keywords


Artificial Intelligence; Indonesian Language; Biographical Texts; ChatGPT; Learning Media.

References


Alatas, M. A., Romadhon, S., & Rachmayanti, I. (2024). Penggunaan ChatGPT dalam pembelajaran bahasa: Perspektif mahasiswa Tadris Bahasa Indonesia IAIN Madura. Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series, 7(3). https://doi.org/10.20961/shes.v7i3.91833

Amien, A. A., & Kusumawati, H. (2024). Optimalisasi ChatGPT dalam pembelajaran Bahasa Indonesia berbasis ekologi di SMAN 4 Pamekasan. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 63–76. https://doi.org/10.19105/ghancaran.vi.17181

Arumsari, D. (2024). Fenomena penggunaan ChatGPT dalam praktik pendidikan: Antara sisi positif dan negatif. Jurnal Pendidikan Sosiologi Undiksha, 6(1), 70–84. https://doi.org/10.23887/jpsu.v6i1.96086

Atmojo, S. E., & Wardana, A. K. (2025). Pemanfaatan teknologi digital sebagai strategi efektif meningkatkan literasi sains di sekolah dasar. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 8(3), 167–175. https://doi.org/10.37329/cetta.v8i3.4237

Baskara, R., & Mukarto, M. (2023). Exploring the implications of ChatGPT for language learning in higher education. IJELTAL (Indonesian Journal of English Language Teaching and Applied Linguistics), 7(2), 343–360. https://doi.org/10.21093/ijeltal.v7i2.1387

Brown, P. C., Roediger, H. L., & McDaniel, M. A. (2014). Make it stick: The science of successful learning. The Belknap Press of Harvard University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctt6wprs3

Fahada, N., Tampubolon, J., & Chairunnisa. (2023). Pemanfaatan penggunaan ChatGPT dalam meningkatkan kemampuan pengajaran bahasa Inggris. Center of Knowledge: Jurnal Pendidikan dan Pengabdian Masyarakat, 65–71. https://doi.org/10.51178/cok.v3i2.1669

Juni, R. W., Amir, J., & Nensilianti, N. (2025). Pemanfaatan ChatGPT sebagai alat bantu penyusunan bahan ajar Bahasa Indonesia di SMA 3 Parepare. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, dan Sastra, 11(2), 1710–1735. https://doi.org/10.30605/onoma.v11i2.5634

Kusworo, K., Goreta, G., Hanafi, I., Susanto, T. T. D., & Astuti, I. A. D. (2024). ChatGPT sebagai era baru dalam transformasi pembelajaran: Systematic literature review. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 8(3), 480–492. https://doi.org/10.30998/sap.v8i3.17991

Mayer, R. E., & Fiorella, L. (Eds.). (2021). The Cambridge handbook of multimedia learning (3rd ed.). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781108894333

Nugroho, S. A., Rohmawati, L., Rahayu, T., Wicaksono, T. F. W., Utomo, A. P. Y., & Prasandha, D. (2023). Penerapan model ASSURE dengan media QuizAlize dalam pembelajaran mengidentifikasi struktur dan ciri kebahasaan teks berita kelas VII. Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan dan Kebudayaan, 1(2), 56–67. https://doi.org/10.59031/jkppk.v1i2.113

Pratiwi, N. K., Yulianto, B., Mintowati, M., Supratno, H., Sodiq, S., & Mulyono, M. (2024). Persepsi mahasiswa terhadap penggunaan ChatGPT: Peluang dan tantangan bagi pembelajaran Bahasa Indonesia sebagai mata kuliah wajib pada kurikulum perguruan tinggi. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, dan Sastra, 10(3), 2727–2742. https://doi.org/10.30605/onoma.v10i3.3931

Ramadhan, F. K., Faris, M. I., Wahyudi, I., & Sulaeman, M. K. (2023). Pemanfaatan ChatGPT dalam dunia pendidikan. Jurnal Ilmiah Flash, 9(1), 25–30. https://doi.org/10.32511/flash.v9i1.1069

Suharmawan, W. (2023). Pemanfaatan ChatGPT dalam dunia pendidikan. Education Journal: Journal Educational Research and Development, 7(2), 158–166. https://doi.org/10.31537/ej.v7i2.1248

Ulviani, M. (2025). Pendekatan TARL untuk meningkatkan hasil belajar Bahasa Indonesia di SDN Taeng. Wistara: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 6(1), 59–68. https://doi.org/10.23969/wistara.v6i1.22753

Widiastuti, R. Y., & Yuliati, N. (2025). Parental readiness in child rearing in the digital era. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 13(1), 100–111. https://doi.org/10.23887/paud.v13i1.84892

Wulandari, T., Sofendi, Wijaya, A., Fiftinova, Eryansyah, Rosmalina, I., & Hayati, R. (2024). Pelatihan pembuatan media pembelajaran berbantuan OpenAI: ChatGPT dalam pengajaran Bahasa Inggris bagi guru sekolah menengah pertama. TAAWUN, 4(2), 401–412. https://doi.org/10.37850/taawun.v4i02.771




DOI: https://doi.org/10.30743/bahastra.v10i1.10990

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 

Bahastra: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia

Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, FKIP - Universitas Islam Sumatera Utara
Kampus Induk UISU Jl. Sisingamangaraja XII Teladan, Medan
Email: prodipbsi@fkip.uisu.ac.id | bahastra@fkip.uisu.ac.id 

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.