ANALISIS KESALAHAN EJAAN BAHASA INDONESIA PADA PENULISAN WACANA DESKRIPSI SISWA SMA NEGERI 1 DOLOK BATU NANGGAR

Siska Pratiwi, Rahmat Kartolo

Abstract


Indonesian always grows and develops according to changing times and technological advances. As a language that experiences growth and development, of course there are many obstacles in the process, one of which is related to the spelling used. Even though the use of language spelling has been applied in written communication for a very long time, in practice there are still many errors in writing. The purpose of this study was to analyze Indonesian spelling errors in the discourse descriptions of class XI students at SMA Negeri 1 Dolok Batu Nanggar, Simalungun Regency. This research was conducted using a qualitative approach which is included in linguistic research which aims to produce descriptive data. The instrument used to capture data in this study was observation to analyze EBI errors in student-made descriptive discourse. Data analysis in this study began with data collection through observation and documentation, then identification, description, and classification of data based on errors were carried out. Based on the results of an analysis of the students' discourse descriptions, several mistakes were made by students, including errors in the use of letters, errors in the use of capital and lowercase letters, errors in writing prepositions and affixes, errors in writing loanwords and errors in the use of punctuation marks. The most dominant error is an error in writing absorption words, namely with a completeness of 59.72% which is far from sufficient.

Keywords


spelling errors; discourse writing; writing ability

References


Amalia, H., & Nurhayani, N. D. (2022). ANALISIS KESALAHAN EJAAN DAN TANDA BACA PADA SALAH SATU JUDUL BERITA “BUKAN LAGI FERDI SAMBO, PUTRI CANDRAWATHI ADALAH OTAK SEBENARNYA DI BALIK PENEMBAKAN BRIGADIR J” PADA SURAT KABAR TVONENEWS.COM EDISI 22 OKTOBER 2022. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan dan Bahasa, 1(4).

Apriani, Y., Solikhah, S. M., & Prapsita, A. B. (2021). KESALAHAN EJAAN BAHASA INDONESIA PADA BERITA KORAN KEDAULATAN RAKYAT EDISI MEI 2021. Basastra, 10(3), 225. https://doi.org/10.24114/bss.v10i3.26594

Hidayati, F., Wahyuni, S., & Pratama, G. (2022). Eksistensi Penggunaan Ejaan Bahasa Indonesia dalam Karya Tulis Mahasiswa. Transformatika: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 6(1).

Ifutia, I., Syahriandi, S., & Trisfayani, T. (2021). ANALISIS KESALAHAN EJAAN PADA BERITA UTAMA SERAMBI INDONESIA EDISI JANUARI 2020. KANDE Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(1), 1. https://doi.org/10.29103/jk.v1i1.3403

Leksono, M. L. (2019). Analisis Kesalahan Penggunaan Pedoman Ejaan Bahasa Indonesia (PUEBI) Pada Tugas Makalah dan Laporan Praktikum Mahasiswa IT Telkom Purwokerto. JP-BSI (Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia), 4(2), 116. https://doi.org/10.26737/jp-bsi.v4i2.1106

Manshur, A., & Hambali, I. (2022). ANALISIS KESALAHAN EJAAN BAHASA INDONESIA PADA CERPEN KARYA MAHASISWA TADRIS BAHASA INDONESIA INSTITUT AGAMA ISLAM DARUSSALAM ANGKATAN 2020. PENEROKA : Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(2).

Moleong, L. J. (2006). Metodologi Penelitian Kualitatif. Remadja Rosda Karya.

Nina, Nur’jaman, M. I., & Sukaesih, I. (2022). ANALISIS KESALAHAN EJAAN PADA BUKU TEKS BAHASA INDONESIA KELAS VII MTS AL-AMIN. Lingua: Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(1).

Nurfaizah, A. (2022). ANALISIS KESALAHAN EJAAN BAHASA INDONESIA PADA TUGAS MAKALAH MAHASISWA PROGRAM STUDI TADRIS ILMU PENGETAHUAN ALAM FAKULTAS TARBIYAH DAN ILMU KEGURUAN UNIVERSITAS ISLAM NEGERI DATOKARAMA PALU. Guru Tua : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 5(1).

Nuryadin, C. (2022). ANALISIS KESALAHAN EJAAN BAHASA INDONESIA DALAM MEDIA MASSA KORANSULTRA.COM EDISI AGUSTUS 202. JEC: Jurnal Edukasi Cendikia, 6(2).

Pandini, I. (2020). ANALISIS KESALAHAN PENGGUNAAN EJAAN YANG DISEMPURNAKAN PADA KARANGAN NARASI SISWA KELAS XI SMAN 5 MODEL. Jurnal Bahasa dan Sastra, 5(4).

Prambana, Y., Basuki, R., & Supadi. (2020). ANALISIS KESALAHAN PENGGUNAAN EJAAN BAHASA INDONESIA DALAM TEKS LAPORAN HASIL OBSERVASI SISWA KELAS X SMAN 01 BENGKULU TENGAH. Jurnal Ilmiah KORPUS, 4(3), 413–424. https://doi.org/10.33369/jik.v4i3.8327

Prasetya, K., Wuquinnajah, Q., & Wardani, M. S. (2022). Analisis Kesalahan Ejaan dan Diksi pada Berita Online Covid-19 Solopos Edisi Juli 2021. ALFABETA: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pembelajarannya, 5(1), 49–61. https://doi.org/10.33503/alfabeta.v5i1.1734

Pratikasari, C. R., Khairani, E. N., Digananda, S. K., & Ulya, C. (2021). Analisis kesalahan ejaan pada Jurnal Imajeri Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka. Jurnal Genre (Bahasa, Sastra, dan Pembelajarannya), 2(2), 71–78. https://doi.org/10.26555/jg.v2i2.3296

Purwanto, N. (2004). Prinsip-Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Rosdakarya.

Purwo, A. (2019). ANALISIS KESALAHAN EJAAN DALAM KARANGAN SISWA PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS III SDN 2 MOJOARUM KECAMATAN GONDANG KABUPATEN TULUNGAGUNG TAHUN AJARAN 2018/2019. Jurnal Pena SD, 5(1).

Saragih, I. M., Siagian, B. A., & Simanjuntak, H. (2022). Analisis Kesalahan Ejaan pada Novel “Finally You” Karya Dian Mariani. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(10), 4459–4462. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i10.1037

Sari, D. R., Fadhilah, M. A., & Nucifera, P. (2019). ANALISIS KESALAHAN PENGGUNAAN EJAAN BAHASA INDONESIA (EBI) PADA KOLOM OPINI SURAT KABAR SERAMBI. Jurnal Samudra Bahasa, 2(1).

Syawir, M., Fadly Akbar, Ahmad, A., & Gubais Wali. (2022). ANALISIS KESALAHAN EJAAN BAHASA INDONESIA PADA SPANDUK IKLAN DI NAMLEA KABUPATEN BURU DAN IMPLEMENTASINYA DALAM PENGAJARAN BAHASA INDONESIA KHUSUSNYA PADA ASPEK KETERAMPILAN MENULIS. Jurnal Sosial Humaniora dan Pendidikan, 1(1), 47–57. https://doi.org/10.55606/inovasi.v1i1.171

Telutci. (2021). ANALISIS KESALAHAN BERBAHASA INDONESIA PADA PAPAN SPANDUK DI SEPUTARAN LINGKUNGAN KOTA BATAM. Science Humanity Journal, 2(1).




DOI: https://doi.org/10.30743/bahastra.v7i2.6826

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 

Bahastra: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia

Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, FKIP - Universitas Islam Sumatera Utara
Kampus Induk UISU Jl. Sisingamangaraja XII Teladan, Medan
Email: prodipbsi@fkip.uisu.ac.id | bahastra@fkip.uisu.ac.id 

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.