Peran Komunikasi Organisasi Islam dalam Penguatan Kebijakan Kesejahteraan Islami di Sumatera Utara

Juliadi Zurdani Harahap, Syukur Kholil

Abstract


This study explores the role of Islamic organizations in shaping welfare policies through inter-organizational communication in North Sumatra. It focuses on how organizations such as Al Washliyah, Muhammadiyah, and Nahdlatul Ulama interact with local government agencies to construct value-based welfare initiatives. Using a qualitative case study approach, data were collected through interviews, observations, and document analysis to examine the communication structures and strategic roles of these organizations. The findings reveal that while organizational communication has adapted to various formal and informal channels, fragmentation still exists due to limited coordination frameworks and political segmentation. Nevertheless, Islamic values such as justice (al-‘adl), public benefit (maslahah), and trust (amanah) have enhanced communication legitimacy and community engagement. The study concludes that integrating ethical communication systems into policy frameworks can promote inclusive and sustainable welfare governance in Muslim- majority regions.

Keywords


Islamic organization; communication system; welfare policy; religious values; Islamic Based Governance

Full Text:

PDF

References


Afandi, N. K. (2021). Nafs Mutmainah sebagai Dasar dalam Menciptakan Kesejahteraan Spiritual. El-Buhuth: Borneo Journal of Islamic Studies, 169–181. https://doi.org/10.21093/el-buhuth.v3i2.3523

Aprianto, N. E. K. (2017). Peran Komunikasi Kepemimpinan dalam Pengembangan Organisasi Perspektif Islam. El-Jizya : Jurnal Ekonomi Islam, 4(2), 263–284. https://doi.org/10.24090/ej.v4i2.2016.pp263-284

Aprida, O., Trinanda, R., Azis, F., Fathurrochman, I., & Nuzuar. (2024). Analisis Peran Penting Sumber Daya Manusia dalam Kepemimpinan Organisasi Pendidikan Islam. AL-MANAR : Jurnal Komunikasi Dan Pendidikan Islam, 13(1), 153–169. https://doi.org/10.36668/JAL.V13I1.787

Asriadi, A. (2020). Komunikasi Efektif dalam Organisasi. RETORIKA: Jurnal Kajian Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 2(1), 36–50. https://doi.org/10.47435/retorika.v2i1.358

Astuti, D. R., & Wibisono, M. Y. (2022). Tinjauan Sejarah atas Peran Organisasi Kemasyarakatan Islam pada Pembangunan Indonesia. Jurnal Iman Dan Spiritualitas, 2(1), 121–130. https://doi.org/10.15575/jis.v2i1.16882

Aulia, F., Dwianggraeni, P. R., & Ishak, A. R. (2023). Peran Organisasi Mahasiswa dalam Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Interpersonal yang Efektif. Jurnal Mahasiswa Komunikasi Cantrik, 3(2). https://doi.org/10.20885/cantrik.vol3.iss2.art5

Cartono, C., & Maulana, A. (2019). Iklim Komunikasi, Iklim Organisasi dan Iklim Komunikasi Organisasi. ORASI: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 10(2), 228. https://doi.org/10.24235/orasi.v10i2.5420

Creswell, J. (2015). Riset pendidikan: Perencanaan, Pelaksanaan, dan Evaluasi Riset Kualitatif dan Kuantitatif . Pustaka Pelajar.

Fatmawati, I. (2022). Komunikasi Organisasi dalam Hubungannya dengan Kepemimpinan dan Perilaku Kerja Organisasi. Revorma: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran, 2(1), 39–55. https://doi.org/10.62825/revorma.v2i1.18

Gunawan, M., Hasan, F., & Mariyam, S. (2022). Pola Komunikasi Organisasi Himpunan Mahasiswa Islam di dalam Membangun Relasi “Connection.” Jurnal Selasar KPI : Referensi Media Komunikasi Dan Dakwah, 2(2), 37–46. https://doi.org/10.33507/SELASAR.V2I2.986

Hasyim, N. (2016). Komunikasi Organisasi di Perguruan Tinggi Islam Negeri (Studi Kasus di Fakultas Dakwah dan Komunikasi UIN Sunan Kalijaga). Promedia (Public Relation Dan Media Komunikasi, 2(2), 1–36. https://doi.org/10.52447/PROMEDIA.V2I2.540

Kholid, K., Sunaryo, H., & ABS, M. K. (2019). Pengaruh Gaya Kepemimpinan, Komunikasi dan Budaya Organisasi terhadao Komitmen Organisasi Unit Aktivitas Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Islam Malang. E-JRM : Elektronik Jurnal Riset Manajemen, 8(3), 146–159. https://jim.unisma.ac.id/index.php/jrm/article/view/4024

Mackiewicz, J. (2018). A Mixed-Method Approach. In Writing Center Talk over Time (pp. 37–60). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429469237-3

Mansyursyah, M., & Muktarruddin, M. (2025). Komunikasi Organisasi BKPRMI dalam Menanggulangi Maraknya Tindakan Kriminal di Kecamatan Percut Sei Tuan. Jurnal Peurawi: Media Kajian Komunikasi Islam, 8(1), 119. https://doi.org/10.22373/jp.v8i1.30655

Mardianty, D., Nurjannah, H., Susanti, E., & Agia, L. N. (2022). Pengaruh Gaya Komunikasi dan Kepemimpinan Islam terhadap Budaya Organisasi Islam dalam Perspektif Islam pada Lingkungan Universitas Islam di Pekanbaru. Jurnal Ekonomi KIAT, 32(2), 162–167. https://doi.org/10.25299/kiat.2021.vol32(2).8843

Mu’alimin, M., Salsabilla, L. A., Jannah, S., & Amrullah, M. Z. (2024). Komunikasi dalam Kepemimpinan Organisasi. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam, 2(4), 64–80. https://doi.org/10.61132/jmpai.v2i4.372

Mulia, J. B., & Maharani, D. (2023). Pola Komunikasi Organisasi Himpunan Mahasiswa Islam Cabang Palembang dalam Membangun Loyalitas Anggota. Wardah, 24(2), 92–104. https://doi.org/10.19109/wardah.v24i2.19279

Nashrillah, N. (2016). Perbandingan Teori Komunikasi Islam dan Barat. Warta Dharmawangsa, 0(48), 1829–7463. https://doi.org/10.46576/WDW.V0I48.191

Nugroho, H. A., Ichsan, M., & Lukman, L. (2024). Pola Komunikasi Organisasi Majelis Talim Syubbanul Muslimin dalam Pembentukan Karakter Sosial pada Remaja. AL-MIKRAJ Jurnal Studi Islam Dan Humaniora, 5(1), 68–75. https://doi.org/10.37680/almikraj.v5i01.5602

Phalosa, S. A., Julistiara, H., Fadhil, A., & Hayuningasih, F. (2024). Strategi Komunikasi Organisasi UKM HTQ dalam Membentuk Karakter Islami di IAIN Cirebon. ARKANA: Jurnal Komunikasi Dan Media, 3(1), 1–10. https://doi.org/10.62022/ARKANA.V3I01.6028

Purnomo, S. (2022). Peranan Penting Komunikasi Organisasi dalam Membangun Organisasi. ARKANA: Jurnal Komunikasi Dan Media, 1(01), 34–42. https://doi.org/10.62022/ARKANA.V1I01.2746

Putra, H. R. (2020). Bentuk Komunikasi Organisasi di Jurusan Komunikasi dan Penyiaran Islam UIN Ar-Raniry Banda Aceh. SOURCE : Jurnal Ilmu Komunikasi, 5(2), 68–79. https://doi.org/10.35308/source.v5i2.1714

Putra, M. A., Qorib, F., & Ghofur, M. A. (2019). Pola Komunikasi Organisasi Pergerakan Mahasiswa Islam Indonesia (PMII) di Kota Malang. Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik (JISIP), 7(2), 61. https://doi.org/10.33366/JISIP.V7I2.1428

Putri, C. A., Berlianie, V., & Mubarok, I. (2024). Pengaruh Nilai Nilai Agama Islam dalam Membentuk Strategi Komunikasi Organisasi Keagamaan. Jurnal Mahasiswa Kreatif, 2(1), 32–41.

Putri, T. I., Hayati, S. M. N., Shidiq, E., & Zainab, D. (2023). Komunikasi Dakwah Kultural: Studi Kasus Komunikasi Organisasi Fatayat Nahdatul Ulama (NU). Da’watuna: Journal of Communication and Islamic Broadcasting, 3(1), 599–608. https://doi.org/10.47467/dawatuna.v3i1.6565

Rachman, A., Yochanan, E., & Samanlangi, A. I. (2024). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. CV Saba Jaya Publisher.

Saleh, M. (2024). Etika Komunikasi Islami: Solusi untuk Kesuksesan Organisasi. Liwaul Dakwah: Jurnal Kajian Dakwah Dan Masyarakat Islam, 14(1), 27–46. https://doi.org/10.47766/liwauldakwah.v14i1.2756

Susanto, J. (2020). Etika Komunikasi Islami. WARAQAT : Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 1(1), 24. https://doi.org/10.51590/waraqat.v1i1.28

Wahidi, A. (2024). Strategi Komunikasi Organisasi dalam Menanggulangi Radikalisme di Perguruan Tinggi Islam Jember. Maddah: Journal of Advanced Da’wah Management Research, 3(1), 51–62. https://doi.org/10.35719/maddah.v3i1.34

Yadi, A. (2020). Komunikasi dan Kebudayaan Islam di Indonesia. Kalijaga Journal of Communication, 2(1), 47–60. https://doi.org/10.14421/kjc.21.04.2020

Yani, L. A., Razkia, D., & Niko, P. F. (2022). Kemampuan Komunikasi Organisasi terhadap Komitmen Organisasi pada Anggota Badan Eksekutif Mahasiswa. Personifikasi: Jurnal Ilmu Psikologi, 13(1), 22–33. https://doi.org/10.21107/personifikasi.v13i1.14072

Zulvianti, N., Sari, G. I., & Kohar, W. (2021). Bentuk Pesan Komunikasi Organisasi Ikatan Pemuda dalam Peningkatan Keamanan dan Kenyamanan Warga Kota Padang. AL MUNIR : Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 12(02), 181–191. https://doi.org/10.15548/AMJ-KPI.V12I02.3502




DOI: https://doi.org/10.30743/mkd.v9i1.11181

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Juliadi Zurdani Harahap, Syukur Kholil

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This work is licensed under CC BY 4.0