Pengaruh Metode Joyfull Learning terhadap Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar

Alia Rohani, Nur Halizah, Rora Rizki Wandini, Seprina Ritonga

Abstract


This study aims to determine the reality data whether there is a fun learning effect on learning outcomes in social studies subjects. This research was conducted in the second semester of the 2020/2021 academic year. The method used is an experimental method using a pre test and post test design. The Joyful Learning method is a fun & interesting learning as a result of lessons that can direct attention to the learning being undertaken. This is made in such a way that it is in an atmosphere full of fun and not boring for students. The problem in this study is the result of student learning through Joyful Learning. Learning outcomes based on the results of the final test (post test) of students in the material for Preparation for Indonesian Independence, which can be obtained that the learning outcomes of students through Joyful Learning using the independence card media in social science subjects at State Elementary School 060873 in the city of Medan, Sumatra North.


Keywords


Joyfull Learning method; student learning outcomes

Full Text:

PDF

References


Afandi, R. (2011). Integrasi Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran IPS Di Sekolah Dasar. PEDAGOGIA: Jurnal Pendidikan, 1(1), 85. DOI: https://doi.org/10.21070/pedagogia.v1i1.32

Anggraeni, P., & Akbar, A. (2018). Kesesuaian Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Dan Proses Pembelajaran. Jurnal Pesona Dasar, 6(2), 55–65. DOI: https://doi.org/10.24815/pear.v6i2.12197

Elvanisi, A. (2018). Analisis Keterampilan Proses Sains pada Sekolah Menengah Atas. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 2(4), 145–152.

Fathurrahman, P. (2002). Visi Pendidikan Islam Dalam Sistem Pendidikan Nasional. Alqalam, 19(95), 5. DOI: https://doi.org/10.32678/alqalam.v19i95.460

Fitria, N., & Sakmal, J. (2019). Pengaruh Metode Joyfull Learning Terhadap Hasil. Dinamika Sekolah Dasar.

Iskandar, W. (2019a). Analisis Kebijakan Pendidikan Dalam Perspektif Madrasah. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 4(1), 1. DOI: https://doi.org/10.35931/am.v4i1.109

Iskandar, W. (2019b). Kemampuan Guru Dalam Berkomunikasi Terhadap Peningkatkan Minat Belajar Siswa di SDIT Ummi Darussalam Bandar Setia. AR-RIAYAH : Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 135. DOI: https://doi.org/10.29240/jpd.v3i2.1126

Khomsoh, R., & Gregorius, J. (2013). Penggunaan Media Puzzle untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di Sekolah Dasar. USEJ - Unnes Science Education Journal, 1–11.

Luh, N., & Ekayani, P. (2021). Pentingnya Penggunaan Media Siswa. Pentingnya Penggunaan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa, March.

Nindrasari, G., Meitiniarti, I., & Mangimbulude, J. (2011). Seminar Nasional VIII Pendidikan Biologi 197. Seminar Nasional VIII Pendidikan Biologi 15, 16–34. http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/prosbio/article/download/748/416

Nursoviani, L. D., Farhan, Y., Sahal, D., & Ambara, B. (2019). Penerapan Media Mind Mapping Tipe Network Tree untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. Bestari, 16(2), 183–198.

Permatasari, A., Mulyani, B., & Nurhayati, N. (2014). Efektivitas Penggunaan Model Pembelajaran Joyful Learning Dengan Metode Pemberian Tugas Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Materi Pokok Koloid Siswa Kelas Xi Ipa Sma Negeri 1 Simo Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Pendidikan Kimia, 3(1), 117–122.

Rizqia, M., Iskandar, W., Simangunsong, N., & Suyadi, S. (2019). Analisis Psikomotorik Halus Siswa Ditinjau dari Keterampilan Menggambar Anak Usia Dasar SD. Al-Aulad: Journal of Islamic Primary Education, 2(2), 45–53. DOI: https://doi.org/10.15575/al-aulad.v2i2.5212

Salirawati, D. (2012). Percaya Diri, Keingintahuan, Dan Berjiwa Wirausaha: Tiga Karakter Penting Bagi Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Karakter, 0(2), 213–224. DOI: https://doi.org/10.21831/jpk.v0i2.1305

Simbolon, N. (2014). Faktor Faktor Yang Mempengaruhi Minat Belajar Peserta Didik. Elementary School Journal Pgsd Fip Unimed, 1(2), 14–19.

Trinova, Z. (2012). Hakikat Belajar Dan Bermain Menyenangkan Bagi Peserta Didik. Al-Ta Lim Journal, 19(3), 209–215. DOI: https://doi.org/10.15548/jt.v19i3.55

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional Bab 1 Pasal 1 Ayat 1.

Yuhana, A. N., & Aminy, F. A. (2019). Optimalisasi Peran Guru Pendidikan Agama Islam Sebagai Konselor dalam Mengatasi Masalah Belajar Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(1), 79. DOI: https://doi.org/10.36667/jppi.v7i1.357

Yulianingsih, D., & Lumban Gaol, S. M. (2019). Keterampilan Guru PAK Untuk Meningkatkan Minat Belajar Murid Dalam Proses Pembelajaran Di Kelas. FIDEI: Jurnal Teologi Sistematika Dan Praktika, 2(1), 100–119. DOI: https://doi.org/10.34081/fidei.v2i1.47




DOI: https://doi.org/10.30743/mkd.v5i2.3906

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Alia Rohani, Nur Halizah, Rora Rizki Wandini, Seprina Ritonga

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This work is licensed under CC BY 4.0