Analisis terhadap Pengelolaan Media Sosial KPP Pratama Padang Satu untuk Meningkatkan Literasi Perpajakan Masyarakat Melalui Instagram

Nova Sari Yudistia, Elva Ronaning Roem, Ernita Arif

Abstract


Society needs tax information that they could access in a faster and easier way without being restricted by space and time. Therefore, in the way to fulfill those society’s needs, KPP Pratama Padang Satu takes advantage of using the Instagram platform for publication media and communication media. This research intends to knowledge how the Instagram account of @pajakpadangsatu is being managed. The research method is qualitative with the ways of data collection utilized by interview, observation, and documentation study. This research applies the theory of social media management by Regina Luttrell which calls as The Circular Models of Some. This research then results in 6 (six) categories of content, those are activity content, taxation knowledge content, speech content, announcement content, performance achievement content, and entertainment content. The contents that are going to be shared with the public are packed in the best way dan followed the latest trend. The contents that are being uploaded usually involve a certain figure or public figure that already has performed tax obligations. This research found that several activities have not been done particularly at the optimization stage and the stage of managing media monitoring.


Keywords


management; tax literacy; tax office; social media; Instagram

Full Text:

PDF

References


Amalia, R. (2022). Efektivitas Instagram sebagai Media Promosi dalam Menarik Minat Pengunjung di Kopi Sadis Medan. MUKADIMAH: Jurnal Pendidikan, Sejarah, Dan Ilmu-Ilmu Sosial, 6(2), 167–171. https://doi.org/10.30743/mkd.v6i2.4929

APJII. (2022). APJII di Indonesia Digital Outlook 2022. Retrieved from https://apjii.or.id/berita/d/apjii-di-indonesia-digital-outloook-2022_857

Creswell, J. W. (2019). Research Design: Pendekatan Metode Kualitatif, Kuantitatif, dan Campuran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Danti, S. N., Monang, S., & Batubara, A. K. (2022). Persepsi Mahasiswa Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Terhadap Akun @tirtacipeng Pada Aplikasi Tik Tok. Jurnal Mukadimah, 6, 244–249. https://doi.org/10.30743/mukadimah.v6i2.5682

Efrida, S., Teknologi dan Bisnis Kalbis, I., Pulomas Selatan Kav, J., & Diniati, A. (2020). Pemanfaatan fitur media sosial Instagram dalam membangun personal branding Miss International 2017. Jurnal Kajian Komunikasi, 8(1), 57–71. http://jurnal.unpad.ac.id/jkk/article/view/23365

Hasiholan, T. P., Pratami, R., & Wahid, U. (2020). Pemanfaatan Media Sosial Tik Tok Sebagai Media Kampanye Gerakan Cuci Tangan Di Indonesia Untuk Mencegah Covid-19. Communiverse : Jurnal Ilmu Komunikasi, 5(2), 70–80. https://doi.org/10.36341/cmv.v5i2.1278

Herdiansyah, H. (2014). Metodologi Penelitian Kualitatif untuk Ilmu-Ilmu Sosial. Jakarta: Salemba Humanika.

Kosasi, S. B., Endri, E. P., Munir, A. L., Komunikasi, J., & Islam, P. (2022). New Media : Instagram @bolalobfootball Sebagai Media Informasi Sepakbola Masyarakat Kota Tangerang. AL MUNIR : Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 13(01), 108–117. https://doi.org/10.15548/AMJ-KPI.V13I01.4369

Liyana, N. F. (2019). Menakar masalah dan tantangan administrasi pajak: Kepatuhan pajak di era self-assessment system. Jurnal Pajak dan Keuangan Negara (PKN), 1(1), 6-6. https://doi.org/10.31092/jpkn.v1i1.606

Mahmudah, S. M., & Rahayu, M. (2020). Pengelolaan Konten Media Sosial Korporat pada Instagram Sebuah Pusat Perbelanjaan. Jurnal Komunikasi Nusantara, 2(1), 1–9. https://doi.org/10.33366/JKN.V2I1.39

Matasik, A. L., & Tangdialla, R. (2020). Kepatuhan Pajak Pasca Pembaharuan E-system Perpajakan. Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Terapan (JESIT), 1(1), 13–24. https://doi.org/10.47178/JESIT.V1I1.1076

Meifilina, A. (2021). Media Sosial sebagai Strategi Komunikasi Politik Partai Golkar dalam Melakukan Pendidikan Politik. Jurnal Komunikasi Nusantara, 3(2), 101–110. https://doi.org/10.33366/JKN.V3I2.80

Mi’raj, M. Z., & Sya, D. K. (2021). Analisis Pemanfaatan Instagram @Kerisdigdayatelkom Sebagai Media Komunikasi dan Informasi Telkom Regional IV. E-Proceeding of Management, 8(5), 7473–7487. Retrieved from https://openlibrarypublications.telkomuniversity.ac.id/index.php/management/article/view/16577/16284

Muharam, K. A., & Rochimah, T. H. N. (2022). Pengelolaan Media Sosial KPU Kota Cilegon Sebagai Media Komunikasi : Studi Kasus KPU Kota Cilegon Banten Pilkada Tahun 2020. Jurnal Interaksi : Jurnal Ilmu Komunikasi, 6(1), 108–124. https://doi.org/10.30596/INTERAKSI.V6I1.8298

Nadya Rahayu, M., Fitriana Poerana, A., Fardiah Oktariani Lubis, dan, Singaperbangsa Karawang, U., & Barat, J. (2020). PEMANFAATAN INSTAGRAM DALAM MENJAGA HUBUNGAN BAIK PT. PUPUK KUJANG DENGAN STAKEHOLDERS. WACANA: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 19(2), 186–201. https://doi.org/10.32509/.v19i2.1080

Nasrullah, R. (2017). Media Sosial: Perspektif Komunikasi, Budaya, dan Sosioteknologi (3rd ed.). Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Nurimani, G. S., & Rachmawati, I. (2022). Strategi Promosi di Media Sosial dalam Menarik Minat Beli Produk Pakaian. Jurnal Riset Manajemen Komunikasi (JRMK), 2(1), 59–62. https://journals.unisba.ac.id/index.php/JRMK/article/view/1007/751

Nurriqli, A., Risanta, M., & Tinggi Ilmu Ekonomi Pancasetia Banjarmasin, S. (2021). Pemanfaatan Instagram bagi Pengembangan Pemasaran Usaha Mikro Kecil dan Menengah di Banjarbaru. Jurnal Riset Inspirasi Manajemen Dan Kewirausahaan, 5(1), 50–57. https://doi.org/10.35130/jrimk.v5i1.178

Pajak, D. J. (2023). Logo Direktorat Jenderal Pajak | Direktorat Jenderal Pajak. https://pajak.go.id/index.php/id/logo-direktorat-jenderal-pajak

Rizky, N., & Setiawati, S. D. (2020). Penggunaan Media Sosial Instagram Haloa Cafe sebagai Komunikasi Pemasaran Online. Jurnal Ilmu Komunikasi, 10(2), 177–190. https://doi.org/10.15642/JIK.2020.10.2.177-190

Sarasati, A., & Dewi, R. (2022). Pengelolaan Akun Media Sosial Instagram @ pupukujang Sebagai Media Komunikasi PT Pupuk Kujang Cikampek ( Persero ). Ulil Albab: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(4), 785–803. Retrieved from https://journal-nusantara.com/index.php/JIM/article/view/124

Sari, D. N., & Basit, A. (2020). Media Sosial Instagram Sebagai Media Informasi Edukasi Parenting. Persepsi: Communication Journal, 3(1), 23–36. https://doi.org/10.30596/PERSEPSI.V3I1.4428

Sucipto, K. R. R., & Yahya, A. F. (2022). Strategi Komunikasi Pemasaran Digital Subway Indonesia Melalui Reels Instagram @subway.indonesia. Jurnal Komunikasi Profesional, 6(1), 068–078. https://ejournal.unitomo.ac.id/index.php/jkp/article/view/4470/2174

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suharso, P., & Muntiah, A. (2020). Pemanfaatan Media Sosial Instagram pada Perpustakaan Perguruan Tinggi. Edulib, 10(1), 1–14. http://ejournal.upi.edu/index.php/edulib/index

Syuderajat, F., Prodi, K. P., & Masyarakat, H. (2017). Pengelolaan Media Sosial Oleh Unit Corporate Communication PT GMF Aeroasia. Komuniti : Jurnal Komunikasi Dan Teknologi Informasi, 9(2), 81–97. https://journals.ums.ac.id/index.php/komuniti/article/view/4173

Wulandari, P., & Sudarma, M. (2022, January). The Influence of Ownership Structure, Leverage, Profitability, Company Size, and Audit Quality on Tax Avoidance in Indonesia. In Brawijaya International Conference on Economics, Business and Finance 2021 (BICEBF 2021) (pp. 228-234). Atlantis Press.




DOI: https://doi.org/10.30743/mkd.v7i1.6533

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Nova Sari Yudistia

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This work is licensed under CC BY 4.0