Membangun Citra Organisasi: Studi Kasus Kantor Wali Nagari Talang Babungo Kabupaten Solok

Trany Septirahayu Putri, Rahmi Surya Dewi, Asmawi Asmawi

Abstract


The aim of this research is to describe organizational communication and analyze image formation at the Wali Nagari Talang Babungo Office using qualitative research methods within the constructivist paradigm and analyzing it through the lens of Organizational Control theory. The study reveals that organizational communication within the Talang Babungo mayor's office encompasses both internal and external interactions. Internally, communication processes are continuous and are facilitated by the use of digital technology. Externally, communication occurs during service delivery and community engagement activities, involving both community members and nagari officials who actively participate in various events and sustainable development initiatives in Nagari Talang Babungo. Efforts to shape the organizational image are evident through the implementation of work processes, service delivery, and development initiatives. These efforts contribute to the positive perception of the Wali Nagari Talang Babungo Office within the community, enhancing its reputation and fostering trust among stakeholders.

Keywords


Organizational communication; organizational image; Nagari Talang Babungo; Wali Nagari

Full Text:

PDF

References


Alipi, A. (2019). Komunikasi Eksternal Efektif Sebagai Kunci Keberhasilan Hubungan Masyarakat. Ibriez : Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains, 4(1), 21–30. https://doi.org/10.21154/ibriez.v4i1.59

Ardianto, E. (2011). Metodologi Penelitian untuk Public Relations: Kuantitatif dan Kualitatif. Simbiosa Rekatama Media.

Asmaini, T. (2019). Kejari Solok: Kasus Dana Nagari Talang Babungo Dinyatakan Lengkap. Sumbar.Antaranews.Com. https://sumbar.antaranews.com/berita/300116/kejari-solok-kasus-dana-nagari-talang-babungo-dinyatakan-lengkap

Ayudia, A. P., & Wulandari, S. S. (2021). Strategi Komunikasi Humas Dalam Meningkatkan Citra Pemerintah Kota Probolinggo. Journal of Office Administration : Education and Practice, 1(2), 249–268. https://doi.org/10.26740/joaep.v1n2.p249-268

Creswell, J. (2019). Research Design: Pendekatan Metode Kualitatif, Kwantitatif dan Campuran. Pustaka Pelajar.

Deddy, M. (2001). Metode Penelitian Kualitatif, Paradigma Baru Ilmu Komunikasi & Ilmu Sosial lainnya. Bandung. Remaja Rosdakarya.

Effendy, O. U. (2019). Ilmu Komunikasi: Teori dan Praktek. Remaja Rosdakarya.

Fitriani, R. S., & Mulyana, D. (2021). Peran Public Relations untuk Meningkatkan Citra Perusahaan. Bandung Conference Series: Public Relations, 1(1), 23–26. https://doi.org/10.29313/bcspr.v1i1.56

Gibson, J. L. (2000). Organisasi, Perilaku, Struktur dan Proses. Erlangga.

Iskandar, D. (2021). Strategi Komunikasi Organisasi dalam Membangun Loyalitas Kerja Pegawai. Persepsi: Communication Journal, 4(1), 31–42. https://doi.org/10.30596/PERSEPSI.V4I1.5734

Istighfarin, F. R., & Yuliani, M. (2020). Peran Public Relation dalam Mengembalikan Citra Perusahaan: Studi Kasus Apartemen Cinere Bellevue Suites Pasca Kebakaran Tahun 2017. Jurnal Ekonomi, Sosial & Humaniora, 1(12), 236–245. https://jurnalintelektiva.com/index.php/jurnal/article/view/263

Kriyantono, R. (2014). Teknik Praktis Riset komunikasi. Prenada Media Group.

Kulsum, U., & Muhid, A. (2022). Pendidikan Karakter melalui Pendidikan Agama Islam di Era Revolusi Digital. Jurnal Intelektual: Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman, 12(2), 157–170. https://doi.org/10.33367/ji.v12i2.2287

Kuswarno, E. (2001). Efektivitas Komunikasi Organisasi. Mediator: Jurnal Komunikasi, 2(1), 55–61. https://doi.org/10.29313/MEDIATOR.V2I1.699

Littlejohn, S. W., Foss, K. A., & Oetzel, J. G. (2021). Theories of Human Communication (12th Edition). Waveland Press, Inc.

Lubis, E. E. (2012). Peran Humas Dalam Membentuk Citra Pemerintah. Jurnal Ilmu Administrasi Negara, 12(1).

Mahanani, F. P., Christanti, M. F., & Uljanatunnisa, U. (2020). Strategi Komunikasi Organisasi Fungsi HSSE PT Pertamina Patra Niaga dalam Menjaga Citra Perusahaan. Jurnal Pustaka Komunikasi, 3(1), 100–111. https://doi.org/10.32509/PUSTAKOM.V3I1.998

Masmuh, A. (2010). Komunikasi Organisasi dalam Perspektif Teori dan Praktek. UPT Universitas Negeri Malang.

Mulawarman, K., & Rosilawati, Y. (2014). Komunikasi Organisasi pada Dinas Perijinan Kota Yogyakarta untuk Meningkatkan Pelayanan. Jurnal Ilmiah Komunikasi Makna, 5(1), 31–40. https://doi.org/10.30659/jikm.5.1.31-41

Mulyana, D. (2022). Ilmu Komunikasi: Suatu Pengantar. Remaja Rosdakarya.

Rachman, Y. A., & Barmawi, B. (2019). Komunikasi Organisasi dalam Membangun Citra Positif Perusahaan. ORASI: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 10(1), 101–110. https://doi.org/10.24235/orasi.v10i1.5144

Richard, W., & Turner, L. H. (2008). Pengantar Teori Komunikasi: Analisis Dan Aplikasi (M. N. Damayanti, Trans.; edisi keti). Salemba Humanika.

Rohim, S. (2016). Teori Komunikasi Perspektif, Ragam dan Aplikasi Edisi Revisi.

Ruliana, P. (2018). Komunikasi Organisasi: Teori dan Studi Kasus.

Saktiani, G. A. (2015). Pengaruh Kualitas Layanan dan Citra Perusahaan Terhadap Kepuasan Pelanggan dan Word of Mouth. Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik (JISIP), 4(2), 342–349. https://doi.org/10.33366/JISIP.V4I2.114

Silviani, I. (2020). Komunikasi Organisasi. PT. Scopindo Media Pustaka.

Siregar, I. K., & Haeirina, K. P. (2021). Komunikasi Krisis PT. Jouska Finansial Indonesia dalam Pemulihan Citra Perusahaan. Jurnal Pustaka Komunikasi, 4(1), 1–10. https://doi.org/10.32509/pustakom.v4i1.1301

Soemirat, S. dan A. E. (2007). Dasar-Dasar Publik Relation. Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Sunarto, S. A., & Adzani, D. P. (2022). Strategi Public Relation Eiger dalam Pemulihan Citra. Jurnal Komunikasi, Masyarakat Dan Keamanan, 4(2). https://doi.org/10.31599/komaskam.v4i2.1881

Thayer, L. O. (1968). Communication and Communication Systems in Organization, Management and Interpersonal Relations (The Irwin Series In Management). Richard D. Irwin. Inc.

Torang, S. (2014). Organisasi & Manajemen (Perilaku, Struktur, Budaya & Perubahan Organisasi). Alfabeta.

Yin, R. K. (2002). Studi Kasus: Desain dan Metode. Raja Grafindo Persada.

Zahara, E. (2018). Peranan Komunikasi Organisasi bagi Pimpinan Organisasi. Warta Dharmawangsa, 1(56), 1829–7463. https://doi.org/10.46576/WDW.V0I56.8




DOI: https://doi.org/10.30743/mkd.v8i1.8616

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Trany Septirahayu Putri, Rahmi Surya Dewi, & Asmawi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This work is licensed under CC BY 4.0