POTRET PERAN KELUARGA, SEKOLAH, DAN MASYARAKAT DALAM MENANAMKAN NILAI PENDIDIKAN AKHLAK PADA PESERTA DIDIK

Halimatun Syakdiah, Yulia Warda

Abstract


The main point for the whole education activity is how leading students, whereas this process is able to prove on them, as well negative value will be null. This study state that moral education is very important thing for them. Furthermore it is necessary due to the academically term; firstly, school, and society itself. To regard moral education teachers are able to apply dialogue method. Secondly, that action proved to connect education and teaching process, thirdly; that actions have to support by the whole scopes. As well that action occur the really effort to create honesty and mandate for existing the religion space.


Full Text:

PDF

References


Azra,Azyumardi,Paradigma Baru Pendidikan Nasional, Jakarta, Kompas, 2002.

Arief, Armai, Pengantar Ilmu dan Metodologi Pendidikan Islam, Jakarta, Ciputat Press, 2002.

Dawam, Ainurrofiq, Emoh Sekolah, Inspeal Ahimsakarya Press, Yogyakarta, 2003.

Freire,Paulo, Pendidikan Kaum Tertindas, Jakarta, 2000.

Ismail dkk (ed), Paradigma Pendidikan Islam, Yogykarta, Pustaka Pelajar, 2001,

Muhaimin, Wacana Pengembangan Pendidikan Islam, Yogyakarta, Pustaka Pelajar, 2003.

Muhaimin dan Abdul Mujib, Pemikiran Pendidikan Islam; kajian Filosofis dan kerangka Oprasional, Bandung, Trigenda Karya, 1993.

Mulkhan,Munir, Nalar Spiritual Pendidikan Islam, Yogyakarta, Tiara Wacana, 2002.

Mulkhan,Munir “Humanisasi Pendidikan Islam”, Jurnal Afkar, edisi N0. 11, 2001.

Nasution, Harun, Pembaharuan dalam Islam; Sejarah Pemikiran dan Gerakan, Jakarta, Bulan Bintang, 1994.

Nasution,Harun, Islam Rasional, Gagasan dan Pemikirannya, Bandung, Mizan, 1995.

Nata (ed), Abuddin, Sejarah Pertumbuhan dan Perkembangan Lembaga-Lembaga Pendidikan Islam di Indonesia, Jakarta, Grasindo, 2001.

Nata, Abuddin, Paradigma Pendidikan Islam, Jakarta, Grasindo, 2001.

Nata, Abuddin, Peta Keragaman Pemikiran Islam di Indonesia, Jakarta, Raja Wali Press, 2001.

Nata,Abuddin, Tokoh-Tokoh Pembaruan Pendidikan Islam di Indonesia, (Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada, 2004.

Nata, Abuddin, Pendidikan Berbasis Masyarakat dalam Perspektif Islam, dalam Jauhar, Jurnal Pemikiran Islam Kontekstual, Vol. 2, No, 2, Jakarta, IAIN Jakarta, 2001

Nizar, Samsul, Filsafat Pendidikan Islam; Pendekatan Historis, Teoritis dan Praktis, Jakarta, Ciputat Press, 2002,

Purbawakacana, Sugarda, Pendidikan dalam Alam Indonesia Merdeka, Jakarta, Gunung Agung, 1970.

Rahim, Husni, Arah Baru Pendidikan Islam di Indonesia, Jakarta, Logos Wacana Ilmu, 2001.

Rahman,Fazlur, Islam dan Modernitas tentang Transformasi Intelektual, terj. Ahsin Muhammad, Bandung, Pustaka, 1985.

Rosyada, Dede, Paradigma Pendidikan Demokratis; Sebuah Model Pelibatan Masyarakat dalam Penyelenggaraan Pendidikan, Jakarta, Kencana, 2003.

Sanaky. Hujair AH., “ Reformasi Pendidikan Islam Suatu Keharusan Untuk Memasuki Millenium III”, dalam Jurnal Pendidikan Ta’dib, No. 4 Maret 2001.

Sanaky, Hujair,A.H,.Paradigma Pendidikan Islam: Membangun Masyarakat Madani Indonesia,Yogyakarta. 2003,

-------------------------, Permasalahan dan Penataan Pendidikan Islam Menuju Pendidikan Bermutu” Jurnal El-Tabawy, No. 1. Vol. I, 2008,

Sardar,Ziauddin, Rekayasa Masa Depan Peradaban Muslim, Terj, Bandung, Mizan, 1998

Solahuddin, Soleh, Urgensi Reformasi Pendidikan Nasional dalam Menuju Indonesia Baru Menggagas Reformasi Total,(ed), Musa Kazhim, Pustaka Hidayat, 1986.

Syani, Abdul, sosiologi dan Perubahan masyarakat, Lampung, Dunia Pustaka Jaya, 1995,

Saridjo,Marwan, Bunga Rampai Pendidikan Agama Islam, Jakarta, CV. Amissco, 1996.

Shaleh, Abdurrahman dkk, Pedoman Pembinaan Pondok Pesantren, Jakarta, Binbaga Islam, Depag RI, 1982.

Soebahar, Abd. Halim, Wawasan Baru Pendidikan Islam, Jakarta, Kalam Mulia, 2002.

Soroyo, “ Antisipasi Pendidikan Islam dan Perubahan Sosial Menjangkau Tahun 2000”, dalam buku Muslih Usa (ed), Pendidikan Islam di Indonesia antara Cita dan Fakta, Yogyakarta, Tiara Wacana , 1991.

Suwito, dalam pidato Pengukuhan Guru Besar Pemikiran dan Pendidikan Islam, 3 Januari 2002, “Pendidikan Yang Memberdayakan”.

Suwito, Konsep Pendidikan Ahklak Menurut Ibn Miskawaih, Disertasi, Pascasarjana IAIN, Jakarta, 1995.

Rahmat,Jalaluddin, Islam Alternatif, Bandung, Mizan, 1991.

Rahman, Fazlur, Islam and Modernity, Transformation of an Intellectual Tradition, Chicago, The Universty of Chicago Press, 1982.

Tafsir, Ahmad dkk, Cakrawala Pendidikan Islam, Bandung, Mimbar Pustaka, 2004.

Teba,Sudirman, Islam Orde Baru Perubahan Politik dan Keagamaan, Yogyakarta, Tiara Wacana, 1993

Nata, Abuddin, Manajemen Pendidikan Islam: Mengatasi Kelemahan Pendidikan Islam di Indonesia, Jakarta, Kencana, 2003.

Tibi,Bassam, Iskam and the Cultural Accommodation of Social Change, San Fransisco, Westview Press, 1985.

Tilaar,H. R., Pendidikan Kebudayaan dan Masyarakat Madani Indonesia, Bandung Rosdakarya, 2000.

Tafsir, Ahmad, Ilmu Pendidikan dalam Perspektif Islam, Bandung, Remaja Rosadakarya, 1994.

Tibi, Bassam, Iskam and the Cultural Accommodation of Social Change, San Fransisco, Westview Press, 1985.

Tibi, Bassam The Krisis of Modern Islam: A. Preindustrial Culture in the Scientific-Technological Age, Salt Lake City, Universitas of Utah Press, 1988.

Wijaya, Cecep dkk, Upaya Pembaharuan dalam Pendidikan dan Pengajaran, Bandung, Remaja Karya, 1992.

Wirjosukarto, Amir Hamza Pembaharuan Pendidikan dan Pengajaran Islam, Jember, Muria Offset, Cet IV, 1985.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Taushiah: Jurnal Hukum, Pendidikan dan Kemasyarakatan